فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۲۰۵

مشکل کمبود‌ دارو کاهش یافته است

مشکل کمبود‌ دارو کاهش یافته است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبود‌های دارویی در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

«حیدر محمدی» رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت کمبود‌های دارویی کشور توضیح داد: کمبود‌های دارویی در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است به این علت که تامین ارز و جابه جایی اجزاء زنجیره در سال جاری راحت‌تر بوده است. شرط تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک، تامین مناسب و پایدار ارز و نقدینگی است. برای تداوم این امر نیاز به همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که این مراکز همکاری لازم را داشته اند.

او ادامه داد: اگر مقایسه شود، در حال حاضر کمبود‌های دارویی کشور ما از کمبود‌های درج شده در سازمان ایالات متحده آمریکا بسیار کمتر است.

محمدی در خصوص کمبود دارو‌های اعصاب و روان گفت: کمبودی در حوزه دارو‌های اعصاب و روان وجود ندارد، چرا که اکثرا تولید داخل هستند و گاها به صورت موردی ممکن است این مشکل پیش آید، اما بیشتر افراد حساسیت به مصرف داروهای اعصاب و روان برند وارداتی دارند. برای برخی از گروه‌ها بخصوص جانبازان اعصاب و روان نمونه‌های وارداتی را تامین می‌کنیم.

آیا مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر تسویه شده است؟

محمدی درباره مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: عمده مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر تا اواخر فروردین ماه سال جاری تسویه شده است، اما وضعیت مطالبات مراکز درمانی از سازمان‌های بیمه‌گر عمق بیشتری دارد. انتظارمان این است که این سازمان‌ها در تسویه مطالبات به روز عمل کنند اما نسبت به گذشته روند بهتری دارند. در مقایسه با سال‌های گذشته و همین طور پیش از اجرای طرح دارویار پرداخت بیمه‌ها بهتر شده است یعنی عمق آن کم اما حجم آن زیاد شده است.

وی ادامه داد: ما از ریاست سازمان برنامه و بودجه که اخیرا منصوب شده است، در خواست داریم کمک کنند که اعتبارات مربوط به حوزه سلامت با اولویت بالاتری پرداخت شود. قطعا تسهیل در پرداخت مطالبات، خدمت‌رسانی بهتری را هم به دنبال دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پرداخت مطالبات بخش دارو و تجهیزات از بیمه‌ها عنوان کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است. حدود ۶۰ درصد از این مبلغ به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شده است. تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. بنابراین وضعیت از آنچه پنداشته می‌شود بهتر است.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفتی در زمینه ارائه تسهیلات بانکی برای شرکت‌های دارویی صورت گرفته است؟ گفت: در چند ماه اخیر در زمینه ارائه تسهیلات بانک‌ها وضعیت انقباضی داشته ایم. ما در حال مذاکره هستیم و ریاست کل بانک مرکزی قول‌های مساعدی در این زمینه داده است. امیدواریم دستورات‌شان به بانک‌های عامل اجرایی شود و بانک‌ها نیز این دستوالعمل‌ها را اجرایی کنند، چرا که در حال حاضر عمده‌ترین مشکل شرکت‌های دارویی کمبود تسهیلات و نقدینگی است.

پاسخ به چالش بیماران در مصرف داروهای تولید داخل

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص کیفیت داروهای تولید داخل توضیح داد: اینکه پنداشته شود دارو‌های تولید داخل کیفیت لازم را ندارند، قابل قبول نیست. در حال حاضر ۹۹ درصد بازار دارویی ما متعلق به تولید داخل است و افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او افزود: باید به این نکته توجه کرد که داروهای تولید داخل با استانداردهای جهانی و دارو‌های برند مقایسه و تولید می‌شوند. لذا اگر اثربخشی مشابه را نداشته باشند مجوز تولید دریافت نمی‌کنند. در صورتی که برخی بیماران خاص با دارو‌های تولید داخل سازگاری نداشته باشند ملاحظاتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و برای آن‌ها اجازه واردات می‌دهیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.