فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۷۷

امسال نیازی به واردات گندم نداریم

امسال نیازی به واردات گندم نداریم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز 11میلیون و 112 هزار تن گذشت.

به گزارش تجارت نیوز،

سهراب سهرابی روز دوشنبه در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: این میزان خرید تضمینی گندم تلاش، همت و زحمات کشاورزان، کارشناسان، مدیران، محققین و همه دست اندرکاران بخش را نشان می‌دهد که طبق برآوردها امسال رکورد خرید تضمینی گندم شکسته خواهد شد.

وی یادآور شد: بالاترین میزان خرید تضمینی گندم به سال ۱۳۹۵ با یازده میلیون و ۵۲۰ هزار تن مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۰ میزان خرید تضمینی گندم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که در آن سال هفت میلیون تن واردات به کشور داشتیم و ارزش واردات گندم نیز حدود ۲.۴ میلیارد دلار بود.

وی تاکید کرد: امسال با تلاش‌های کشاورزان واردات گندم به صفر می‌رسد و نیازی به واردات نخواهیم داشت.

سهرابی با اشاره به این‌که در زمینه بررسی کیفیت گندم ۱۳ سال مطالعه وجود دارد، اظهار کرد: با طرح‌های موجود، یک روند رو به رشدی در کیفیت گندم داشتیم. متوسط پروتئین در کشور به ۱۳ درصد و متوسط گلوتن به ۲۸ تا ۳۰ درصد رسیده است که مهمترین دلیل این موضوع بذر بوده و با تنوع بخشی که موسسه تحقیقات دیم کشور در بحث بذر داشته ارتقا کیفیت اتفاق افتاده است.

وی به مصرف کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: در گندم آبی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم کود اوره، ۴۴ کیلوگرم فسفات و ۱۷.۵ کیلوگرم پتاس مصرف کردیم و آذربایجان شرقی نیز در خصوص میزان مصرف کود وضعیت خوبی دارد ولی در بعضی موارد با شرایط مطلوب فاصله دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشت پاییزه امسال به ارتقای بهره وری، توسعه کشت های مکانیزه با همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون، همکاری با موسسه های تحقیقاتی و افزایش عملکرد با همکاری مدیریت های ترویج کشاورزی توجه خواهد شد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.