فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۹۸

خروج ۳۵۰ میلیون دلاری ارز برای واردات حبوبات/ قیمت حبوبات کاهش می‌یابد؟

خروج ۳۵۰ میلیون دلاری ارز برای واردات حبوبات/ قیمت حبوبات کاهش می‌یابد؟

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات کشور از صادرات ۹۱ هزار تن حبوبات در سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون مصرف سالانه حبوبات در ایران بین ۹۵۰ هزار تا یک میلیون تن است.

به گزارش تجارت نیوز،

داود لپه‌چی، امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: براساس آمارها سرانه مصرف حبوبات در ایران برای هر ایرانی بین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است، اما رقم جهانی آن ۱۳ کیلوگرم است.

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات کشور اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب و هوایی سال گذشته بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن انواع حبوبات در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور تولید شد که امسال افزایش تولید پیش بینی می شود.

خروج ۳۵۰ میلیون دلاری ارز از کشور برای واردات حبوبات

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد کسری حبوبات کشور باید از محل واردات تامین شود، گفت: هر ساله بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن از حبوبات مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد این واردات مربوط به نخود سیاه (لپه)و عدس سبز و ۳۰ درصد مروبط به انواع لوبیا است.

لپه‌چی با بیان اینکه اکنون بخشی از نخود سیاه (لپه) از کانادا، بخشی از روسیه و بخشی از آذرشهر ایران تامین می‌شود، تصریح کرد: هر ساله بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات حبوبات از کشور خارج می شود که بخش عمده آن از کشورهای کانادا، روسیه، اتیوپی و هند است.

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات کشور گفت: طبق آمارها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۹ هزار تن، ۱۴۰۱ حدود ۲۴۳ هزار تن، سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۸ هزار تن و در چهارماهه سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزار تن حبوبات وارد کشور شد.

وی پیش بینی کرد: امسال قیمت عدس سبز در روسیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کند و با ورود محصولات کانادا به عنوان بزرگترین تولید کننده جهان، قیمت آن از ۱۸۰۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار برسد.

لپه‌چی با بیان اینکه هر تغییر قیمتی در جهان دو ماه بعد خودش را در بازار ایران نشان می‌دهد، افزود: اگر در نیمه دوم سال اتفاق خاصی رخ ندهد امیدواریم نرخ حبوبات کاهش پیدا کند.

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات کشور درباره صادرات حبوبات گفت: براساس گزارش های موجود، میزان صادرات نخود آبگوشتی به کشورهای هدف طی سال ۱۴۰۲ حدود ۹۱ هزار تن بود. میزان صادرات در سال ۱۴۰۱ به دلیل ممنوعیت صادرات به ۸ هزار تن رسیده بود.

کاهش ۱۵۰ هزار هکتاری سطح زیرکشت حبوبات به دلیل تغییرات اقلیمی

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت حبوبات کشور ۹۰۰ هزار هکتار بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۷۵۰ هزار هکتار رسید که حدود ۱۵۰ هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت را نشان می دهد.

لپه‌چی علت کاهش سطح زیرکشت حبوبات را تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها دانست و افزود: بخش عمده اراضی زیرکشت حبوبات دیم است، بنابراین میزان بارندگی های سالانه در میزان تولید موثر است. به دلیل بارندگی های مناسب امسال به نظر می‌رسد تولید حبوبات امسال افزایش داشته باشد که همین امر موجب متعادل شدن قیمت این محصول در بازار نیز خواهد شد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.