خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۰۹۹

امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه به دلیل تحریم وجود ندارد

امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه به دلیل تحریم وجود ندارد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اکنون امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه از مسیرهای رسمی وجود ندارد و یکی از الزامات تجارت آزاد از بین رفتن این چالش است، البته تجارت با پول‌های ملی می‌تواند راهکاری برای تبادلات مالی بین‌المللی در شرایط تحریم باشد و بانک مرکزی ایران هم پیشنهاداتی درباره تجارت با لیر و ریال به همتای ترکیه‌ای خود داده است.

به گزارش تجارت نیوز،

مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره تاثیرات راه‌اندازی پایانه مرزی کوزه‌رش شهرستان سلماس بر تجارت دو کشور گفت: این پایانه در پی تقاضای مرزنشینان ایران و ترکیه در این منطقه مرزی احداث می‌شود و آنها از سال‌ها پیش خواستار راه‌اندازی گذرگاه بودند، ضمن اینکه راه‌اندازی گذرگاه جدید به کاهش ترافیک در سه گذرگاه دیگر می‌انجامد و سبب می‌شود هزینه حمل کالا و در ادامه هزینه تمام‌شده تجارت به طور محسوسی کاهش یابد و قدرت رقابت ایران در بازارهای فرامرزی افزایش یابد. 

وی افزود: با این حال گشایش این گذرگاه لزوما به معنای توسعه و تسهیل تجارت ایران و ترکیه نیست و آنچه بیش از راه‌اندازی گذرگاه اهمیت دارد تجهیز آن به امکانات روز است، امروز بدون دستگاه ایکس‌ری هیچ گذرگاه مرزی کاربری ندارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: اکنون اصلی‌ترین تقاضای بازرگانان بخش خصوصی در ارتباط با ترکیه برقراری تجارت آزاد میان دو کشور و صفر شدن تعرفه‌های تجاری است و البته راه‌اندازی گذرگاه‌های متعدد و مجهز پیش نیاز این امر قلمداد می‌شود.

سعادت خاطرنشان کرد: نهایی شدن راه‌اندازی این گذرگاه به سفر رییس جمهور پیشین آقای رئیسی به ترکیه برمی‌گردد و طرف ترک هم با راه‌اندازی آن موافق است و سهم خود را از سرمایه‌گذاری بر این پروژه بر عهده گرفته است.

وی گفت: کشور ما پتانسیل صادرات سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالا را به ترکیه دارد و برای تجارت دو کشور ارزش ۳۰میلیارد دلار  ترسیم شده با این حال تحقق این رقم با تجارت آزاد امکان‌پذیر است و حتی تجارت ترجیحی هم دیگر به کار نمی‌آید و روشی منسوخ است این در حالی است که علاوه بر بازرگانان ایرانی بازرگانان بخش خصوصی ترکیه هم از برقراری تجارت آزاد با ایران استقبال می‌کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به اینکه تجارت ۳۰ میلیاردی دلاری با ترکیه مستلزم واردات سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالا از این کشور به ایران است، توضیح داد: مطمئن باشید همین الان حجم واردات کالا از ترکیه به ایران بیش از ارقام و ثبت شده است و آمار واقعی به دلیل تحریم‌ها ثبت نمی‌شود اما در سیستم تجارت آزاد همه چیز شفاف است.

وی افزود: اکنون امکان تبادلات مالی و بانکی با ترکیه از مسیرهای رسمی وجود ندارد و یکی از الزامات تجارت آزاد از بین رفتن این چالش است، البته تجارت با پول‌های ملی می‌تواند راهکاری برای تبادلات مالی بین‌المللی در شرایط تحریم باشد و بانک مرکزی ایران هم پیشنهاداتی درباره تجارت با لیر و ریال به همتای ترکیه‌ای خود داده است اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و به نظر می‌رسد طرف ترکیه‌ای با توجه به منافع ملی خود در این مسائل دست به عصا رفتار می‌کند و هنوز در معاملات ایران و ترکیه دلار ارز غالب است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.