فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۴۷۸

توقف ۷۰درصد کوره‌های صنعت سیمان با اعمال محدودیت برق/ بازار تشنه سیمان است

توقف ۷۰درصد کوره‌های صنعت سیمان با اعمال محدودیت برق/ بازار تشنه سیمان است

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان امسال نسبت به سال گذشته با کاهش تولید روبرو بوده و در حال حاضر 70درصد کوره‌های صنعت سیمان متوقف شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

در روز‌های اخیر نوسانات قیمت سیمان، نگرانی‌های بسیاری را میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفت: قیمت سیمان در دو بخش، یکی کف بازار و دیگری قیمت فروش واحد‌های تولیدی مطرح است، اما آنچه اکنون مطرح شده، موضوع سیمان در کف بازار است که به دست مردم رسیده و قیمت‌های متفاوتی در رسانه‌ها قید می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان اضافه کرد: با توجه به اینکه فصل اوج مصرف سیمان در کشور تابستان می‌باشد و بازار تشنه سیمان است، افزایش قیمت سیمان دور از انتظار نبود، اما این موضوع با بازتاب گسترده رسانه‌ها همراه شد و باعث انتظار تورمی و هیجان بازار شد؛ تابستان سال گذشته فضای بسیار آرام و بدون تنشی را تجربه کردیم که حتی به میزان ۶ میلیون تن افزایش مصرف در داخل کشور داشتیم و سیمان بدون هیچ دغدغه‌ای در میان مردم توزیع شد.

وی افزود: با وجود تلاش‌ها برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت در کف بازار، اما تقاضای بالای سیمان و محدودیت‌های تولید به دلیل اعمال محدودیت شدید برق به واحد‌های تولیدی سیمان، باعث شده قیمت‌ها در کف بازار روند صعودی داشته باشند.

الوندیان با بیان اینکه ناترازی در تامین انرژی صنعت باعث ناترازی در تولید می‌شود، افزود: محدودیت انرژی که بر صنعت سیمان حاکم بوده و امسال بسیار شدیدتر شده، باعث اختلال در روند تولید و کمبود سیمان در بازار شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های شدید انرژی نسبت به سال پیش، بیان کرد: در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد برق دریافت کردیم که تولید را تحت الشعاع قرار داد و واحد‌های تولیدی قادر نیستند تقاضای بازار را پاسخ دهند.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان تصریح کرد: هفته گذشته با وزارت نیرو در خصوص قطعی برق کارخانه‌های تولید سیمان بازار تهران و سایر مناطق کشور مذاکره و توافقاتی صورت گرفت و بنا شد کاهش محدودیت داشته باشیم؛ اما به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف برق خانگی، وزارت نیرو نتوانست به توافقات خود عمل کند.

الوندیان با بیان اینکه قیمت‌های موجود در کف بازار تفاوت زیادی با قیمت تولید کننده دارد، گفت: افزایش قیمت سیمان در کف بازار نفعی برای تولیدکنندگان ندارد و در این بین، مردم و تولیدکننده با هم متضرر می‌شوند؛ چرا که قیمت‌های موجود در بازار قیمت‌های ما نیست و عمده کالایی که در بورس کالا میفروشیم، اکثر واحد‌های ما مخصوصا در شرق و جنوب کشور با قیمت‌های پایینی سیمان را به فروش میرسانند و در مناطق پرتقاضا برخی از واحد‌های تولید افزایش قیمت را تجربه کردند که البته بسیار کمتر از افزایش قیمت سیمان در کف بازار بوده است.

الوندیان ادامه داد: برای ساماندهی بازار باید مسیر اصلی که افزایش تولید است را طی کنیم که بحث سوداگری شکل نگیرد و سیمان با قیمت بالا به دست مصرف کننده نهایی نرسد، اما در سال جاری چنین چیزی اجرایی نشد و برق کارخانه‌جات سیمان نیز با محدودیت گسترده همراه بود که نتیجه این محدودیت در کف بازار خود را نشان داد.

وی تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته با کاهش تولید روبرو بودیم و در حال حاضر ۷۰ درصد کوره‌های صنعت سیمان متوقف شده است.

الوندیان افزود: معمولا در این مواقع ذخایر کلینکر سیمان داریم، اما این ذخایر پراکندگی جغرافیایی دارد و با توجه به هزینه حمل بالا، این ذخایر در یک شعاع تعیین شده و حداکثر تا ۲۰۰ کیلومتر می‌توانند جابجا شوند که توجیه اقتصادی ندارد این ذخایر به مناطق پرمصرف منتقل شوند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص قیمت این محصول یادآور شد: قیمت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، در اکثر مناطق کشورعرضه بیشتر از تقاضاست و دراین مناطق قیمت سیمان به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کمتر از ۷۰ هزار تومان بوده و در مناطق پر مصرف با تقاضای زیاد به دلیل محدودیت برق عرضه متناسب با تقاضا نبوده و قیمت این محصول تا ۸۵ هزارتومان رسیده است که این قیمت تولید کننده در درب کارخانه است و قیمت نهایی مشتری بالاتر از این رقم می‌باشد.

الوندیان اظهار داشت: قیمت سیمان نسبت به سایر کالا‌های ساختمانی قیمت ناچیزی داشته وحدود دو درصد در ساخت وساز و نیم درصد در فروش مسکن نقش دارد. پایین نگه داشتن دستوری قیمت سیمان برای واحد‌های تولیدی به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت مسکن باعث شد این صنعت آسیب جدی ببیند و مزیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری را از دست بدهد. کارخانه‌جات موجود نیز قادر به نوسازی و ارتقای تکنولوژی خط تولید نیستند و این خطری برای آینده این صنعت است.

الوندیان با اشاره به اینکه سیمان تحت کنترل و نظارت سختگیرانه دولت است، افزود: دولت به صورت دستوری در قیمت سیمان دخالت می‌کند و قیمت واحد‌های تولیدی را پایین نگه می‌دارد و باعث شده متناسب با افزایش هزینه‌های تولید قیمت سیمان رشد نکند.

وی بیان کرد: در کشور‌های مبتنی بر بازار آزاد قیمت فولاد ۷ برابر قیمت سیمان است، اما به دلیل سرکوب قیمت سیمان در ایران توسط دولت این نسبت به ۳۰ برابر رسیده است؛ از طرفی واحد‌های تولیدی سیمان به دلیل کمبود انرژی و کاهش تولید، خسارات زیادی را متحمل شده‌اند.

الوندیان با اشاره به ابلاغیه جدید بورس کالا برای محاسبه قیمت اضافه کرد: در شرایط فعلی که محدودیت‌های تولید وجود دارد و تولید بسیار پایین‌تر از ظرفیت واقعی کارخانه‌ها است، امکان رعایت کردن کف عرضه تکلیفی در برخی از واحد‌های تولیدی وجود ندارد و تعدیل کردن قیمت در صورت عدم رعایت کف عرضه در این شرایط دخل و تصرف دستوری در قیمت است؛ این موضوع باعث می‌شود کارخانجات تحت فشار و استرس دستکاری قیمت، کالایی را در بورس کالا عرضه کنند که وجود ندارد و در آینده به دلیل عدم امکان تحویل به موقع سیمان معامله شده، سیل شکایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

الوندیان اضافه کرد: ضروری است برق کارخانه‌های سیمان را تامین کنیم که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیمان تحت فشار قرار نگیرند.

الوندیان در پایان گفت: متاسفانه در جامعه کمبود هر محصول و نگرانی از کاهش تولید منجر به تنش قیمتی شده و گا‌ها به خرید بیشتر روی می‌آورند و، چون تفاوت معنا داری بین قیمت واحد‌های تولیدی و کف بازار به وجود می‌آید، خریداران به بورس کالا هجوم آوردند؛ با این وضعیت، بورس نیز قواعدی را تنظیم میکند که آسیب بیشتری به تولیدکنندگان وارد می‌شود که امیدواریم به جهت حمایت از مصرف کننده و تولید کننده توجه بیشتری به صنعت سیمان از لحاظ تامین پایدار انرژی صورت بگیرد.

منبع : اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.