فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۳۳

۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می شود

۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می شود

عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

علی حسینی گفت: با توجه به غفلت وزارت جهاد در آموزش کشاورزان به کشت صحیح زعفران، احتمال خسارت و آسیب از حیث تنش‌های گرمایی به تولید زعفران وجود دارد.

به گفته او، کشاورزانی که عمق کشت زعفران آنها کمتر از ۲۵ سانتی متر است یا کود مناسبی به زمین ندادند، بی تردید تنش‌های گرمایی آسیب جدی به مزارع وارد می‌کند و در نهایت این امر موجب شده تا برآورد افزایش ۲ تا ۳ برابری تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق نشود.

حسینی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد جوی و بارش در فصل بهار برآورد می‌شد که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ تا ۳ برابر افزایش یابد که حال به نظر می‌رسد در مزارعی که اصول کشت رعایت نشده، این امر محقق نخواهد شد. هرچند برای برآورد نهایی تولید تا اوایل آبان همزمان با برداشت نسبی زعفران باید منتظر ماند.

عضو شورای ملی زعفران در واکنش به بی توجهی وزارت جهاد نسبت به آموزش صحیح بهره برداران افزود: برخی کشاورزان به سبب بهره گیری از تجربه دیگران، کشت زعفران را همانند جو و گندم انجام دادند که همین امر موجب شده خساراتی از حیث تنش‌های گرمایی به تولید وارد شود که براین اساس سرمایه کشت به هدر می‌رود و زمین نابود می‌شود. این درحالی است که وزارت جهاد به عنوان متولی امر با آموزش صحیح به کشاورزان و نظارت بر مدیریت تولید می‌تواند از چنین خسارت‌هایی جلوگیری کند.

کمبودی در عرضه زعفران اربعین حسینی نداریم

او با بیان اینکه زعفران نو طی ۴۰ تا ۴۵ روز آینده به بازار عرضه می‌شود، گفت: با توجه به آغاز برداشت نوبرانه زعفران از مهرماه و برداشت انبوه از آبان ماه، تقاضای چشمگیری در بازار برای خرید وجود ندارد و اکنون تقاضا در بازار از روند عادی برخوردار است.

حسینی با بیان اینکه کمبودی در عرضه زعفران اربعین حسینی نداریم، افزود: طبق روال پیک مصرف زعفران در کشور ایام ماه رمضان، محرم و صفر است و از آنجاکه افراد به جهت نذورات اربعین حسینی، خرید‌های خود را از قبل انجام دادند، در شرایط فعلی کمبودی در عرضه محصول به بازار نداریم که بخواهد بر نوسان و التهاب قیمت در بازار دامن بزند.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود، گفت: اگر شرایط عرضه و قیمت زعفران در بازار مناسب باشد، تقاضا برای خرید در بازار افزایش می‌یابد.

او حداقل قیمت کنونی هرکیلو زعفران در آستانه اربعین حسینی را ۶۵ تا ۷۵ میلیون تومان و حداکثر  ۹۰ تا ۹۵ میلیون تومان اعلام کرد.

تولید کنونی زعفران یک چهارم پتانسیل کشور است

حسینی با بیان اینکه پتانسیل تولید زعفران چندبرابر رقم فعلی است، افزود: بنابر برآورد‌های صورت گرفته از سطح زیرکشت فعلی زعفران پتانسیل تولید حداقل هزارتن زعفران وجود دارد که اکنون یک چهارم این میزان در کشور تولید می‌شود، درحالیکه با اعمال آموزش صحیح به بهره برداران طی یک برنامه مدون امکان این میزان تولید در کشور وجود دارد. گفتنی است در شرایط فعلی منابع لازم اعم از انرژی، سرمایه و زمین برای هزارتن محصول صرف می‌شود، درحالیکه با رقم فعلی تولید اختلاف معناداری دارد.

عضو شورای ملی زعفران گفت: از وزیر جدید تقاضا داریم که با اتخاذ تدابیر مناسب و سیاست‌های تشویقی عملکرد زعفران در واحد سطح را افزایش دهد، در غیراین صورت اراضی رها می‌شود و بهره برداران به سراغ کشت دیگر محصولات می‌روند یا به حاشیه شهر‌ها روی می‌آورند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.