فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۶۹

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد: ۲ مانع رشد تولید برطرف شد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد: 2 مانع رشد تولید برطرف شد

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی بر صنعت فلزات اساسی گفت: با گشایش صورت گرفته، از این پس صادرکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را برای تامین اولیه از محل ارز حاصل از صادرات تامین کنند. همچنین تولیدکنندگان می‌توانند تجهیزات مورد نیاز دیگر شرکت‌های حاضر در زنجیره فولاد را با نرخ توافقی تامین کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

در ادامه اقدامات حمایتی شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت حاکم در بازار سهام، بانک مرکزی نیز در ۲ روز گذشته تسهیلاتی را برای صادرکنندگان فعال در صنایع فلزی در نظر گرفته، بر این اساس، کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات، امکان واردات در ازای صادرات شرکت مدنظر و سایر شرکت‌های هم گروه را با نرخ توافقی مجاز دانست.

توضیحات رییس کل بانک مرکزی

به گفته محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، طبق این تصمیم، امکان واردات، در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‌های هم‌گروه، با نرخ توافقی مجاز اعلام شده است.

رییس کل بانک مرکزی، تاکید کرد: کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت تبصره بند ۱ ماده ۸ آیین نامه فوق، برای توسعه صادرات صنایع فلزی از یکسو و تأمین مصارف ارزی زنجیره مذکور از قبیل تامین مواد اولیه، تجهیزات و ماشین الات و همچنین تامین انرژی‌های مورد نیاز این صنعت از سوی دیگر، امکان واردات در ازای صادرات ایشان و سایر شرکت‌های همگروه را با نرخ توافقی مجاز دانسته است. براین اساس، منابع حاصل از صادرات همه اقلام تولیدی و زنجیره صدرالاشاره می‌تواند به مصارف ارزی مربوط به این زنجیره حسب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده شود.

فرزین اعلام کرد: این تصمیم موجب افزایش صادرات صنعت فولاد و فلزات رنگین اساسی به علت جذابیت ایجاد شده در صادرات می‌شود و به تبع آن، تامین ارز پروژه‌های توسعه زنجیره‌ فولاد و فلزات رنگین اساسی، تسهیل و تسریع می‌شود. این موضوع البته بر درآمدهای آینده و رشد تولیدات محصولات شرکت‌های فولادی و فلزی حاضر در بورس نیز موثر خواهد بود.

توضیحات رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

در این زمینه بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تاثیر برنامه حمایتی بانک مرکزی بر صنعت فلزات اساسی اشاره کرد و گفت: این اقدام می‌تواند بر صنعت فلزات اساسی اثر مثبتی داشته باشد.

بهرام سبحانی با اشاره به وجود ۲ معضل اساسی صنعت فلزات اساسی توضیح داد: در گذشته، با وجود آن‌که شرکت‌های صادر کننده، مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید خود را عملا بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد تامین می‌کردند و در نتیجه هزینه تمام شده تولیدشان نیز بر مبنای همین نرخ تعیین می‌شد، مجبور بودند ارز حاصل از صادراتشان را با قیمتی بسیار پایین تر از نرخ بازار آزاد، در سامانه نیما به فروش برسانند که این امر باعث وارد شدن ضرر و زیان سنگین به صادرکنندگان شده بود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دومین مشکل صنایع فلزی در حوزه ارز، اعلام کرد: تاکنون صادرکنندگان به تحویل ارز حاصل از صادرات و ثبت‌نام ارز مورد نیاز خود، برای تامین مواد اولیه ملزم بودند، این اتفاق به معنای آن بود که، صادرکنندگان امکان استفاده از ارز به دست آمده از محل فعالیت خود را نداشتند.

او تاکید کرد: با تصمیم اخیر بانک مرکزی، اکنون گشایشی در کار صنایع فلزی ایجاد شده، به این معنی که، صادرکنندگان از این پس می‌توانند ارز مورد نیاز خود را، برای تامین اولیه، از محل ارز حاصل از صادرات تامین کنند. این اقدام بانک مرکزی، روند فعالیت شرکت‌های فعال در صنایع فلزی را تسریع خواهد کرد.

سبحانی گفت: به دنبال این تصمیم بانک مرکزی، تولیدکنندگان محصولات خود را صادر و در مقابل با تایید وزارت صمت به واردات محصولات مورد نیاز خود اقدام خواهند کرد. همچنین در این میان تولیدکنندگان می‌توانند تجهیزات مورد نیاز دیگر شرکت‌ها را در زنجیره فولاد و با نرخ توافقی تامین کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد تاکید کرد: دولت پزشکیان اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری ندارد و معتقد است بازار باید تعیین کننده نرخ کالاها باشد، این موضوع اتفاق مثبتی است که به مرور شاهد اثر مثبت آن بر صنایع مختلف از جمله صنعت فلزات اساسی خواهیم بود.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.