فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۶۳۴

چرا داروخانه ها توان تامین شیر خشک را ندارند؟

چرا داروخانه ها توان تامین شیر خشک را ندارند؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمبود شیر خشک گفت: سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، پول داروخانه‌ها را واریز نکرده‌اند و این مساله موجب شده است داروخانه‌ها توان تامین شیر خشک را نداشته باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر مسعود مهدوی‌نیا در نشست خبری که امروز (۳۱ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال وارد شدن به فصل آغاز مشکلات تنفسی در خوزستان هستیم که باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه در این سه سال ۳۸ دستاورد در حوزه غذا و دارو داشتیم، افزود: یکی از معضلات اصلی خوزستان در بحث دارو و نبود کارخانه‌های داروسازی است و این مساله حاشیه امنیت دارویی استان را تحت الشعاع قرار داده است. در خوزستان هیچ وقت حتی کارخانه سرم‌سازی و شرکت‌های تولید مواد اولیه دارو را هم نداشته‌ایم.

مهدوی‌نیا بیان کرد: در این سه سال رایزنی با هلدینگ‌های مختلف انجام شده است و در حال حاضر یکی از هلدینگ‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با استانداری خوزستان منعقد کرده تا اولین شرکت تولید کپسول‌های ژلاتین دارویی که یکی از ضروریات اصلی تولید دیگر داروها است را تولید کند.

وی عنوان کرد: با راه‌اندازی این کارخانه، کارخانه‌هایی دیگر که نیاز به این ماده اولیه دارند هم راه‌اندازی می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ایجاد شهرک دارویی خوزستان تاکنون حتی مطرح نشده بود اما در سفر رئیس سازمان غذا و دارو در سال گذشته تصمیم گرفته شد این شهرک راه‌اندازی شود تا شرکت‌های داوریی و سرمایه‌گذاران در این عرصه وارد شوند.

وی عنوان کرد: گمرک در زمینه واردات کالای سلامت محور که عمده آن مربوط به بندر امام است، فعال است. پیش از این یکی از عوامل توقف طولانی کالاها، مرحله صدور مجوز توسط ما بود که باید نمونه‌ها را به خارج از استان خوزستان ارسال می‌کردیم و تا جواب می‌رسید صدور مجوز حدود ۴۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشید. این مساله به این دلیل بود که زمینه‌های آزمایش را در استان خوزستان نداشتیم اما اکنون آزمایشگاه به دستگاه‌های پیشرفته مجهز شده و نمونه‌برداری انجام و در نهایت در پنج روز جواب آزمایش داده می‌شود و توقف کشتی به حداقل ممکن رسیده است.

مهدوی‌نیا خاطرنشان کرد: چند سالی بود که تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام نمونه‌گیری از محصولات صادراتی کشاورزی خراب شده بود و پس از سال‌ها آزمایشگاه تجهیز شد و نمونه صادرات محصولات کشاورزی خوزستان نیز در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده تصریح کرد: برای موارد بحرانی نیاز به انبار استراتژیک داشتیم تا در شرایط بحرانی با کمبود دارو مواجه نشویم که با راه‌اندازی این انبار سال گذشته که وضعیت سرم در کشور بحرانی شده بود. در خوزستان به دلیل داشتن این انبار با حداقل چالش‌ها در مراکز درمانی مواجه شدیم.

وی افزود: همچنین پروانه ساخت شرکت پتروناس به عنوان نخستین شرکت تولید یکی از مواد اولیه مهم صنعت دارویی کشور در منطقه ویژه بندر امام، صادر شده است.

مهدوی‌نیا بیان کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه تراریخته بسیار اهمیت دارد تا محصولاتی که وارد کشور می‌شود، سنجیده شوند و جهش‌ها خطری برای سلامت جامعه نداشته باشد. اکنون حتی نمونه‌های کشوری را هم به خوزستان ارسال می‌کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت توزیع شیر خشک گفت: تامین شیر خشک دو بخش دارد؛ یکی تامین و وارد کردن به استان خوزستان و بخش دوم خرید توسط داروخانه‌ها و توزیع است. با توجه به اینکه میزان موالید در خوزستان زیاد است، تامین و گرفتن سهمیه مازاد در حال انجام است. انبارهای شرکت‌های توزیعی هم به اندازه کافی و برخی جاها مازاد بر نیاز استان خوزستان شیر خشک دارند.

مهدوی‌نیا تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، پول داروخانه‌ها را واریز نکرده‌اند و این مساله موجب شده است داروخانه‌ها توان تامین شیر خشک را نداشته باشند. بنابراین اگر به صورت مقطعی شیر خشک در داروخانه‌ها وجود نداشته باشد دلیل اصلی آن این مساله است.

وی با بیان اینکه دولت باید ما به تفاوت تامین شیر خشک را به داروخانه‌ها بدهد، افزود: داروخانه ملزم است شیر خشک را به قیمت دولتی به مردم بدهد اما برخی داروخانه‌ها شش ماه و برخی پنج ماه است که از دولت واریزی نداشته‌اند. پول در دل سازمان هدفمندی یارانه‌ها مانده است و از چرخه تولید خارج شده است در نتیجه هم صنعت و هم تامین در داروخانه‌ها دچار مشکل شده است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.