فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۱۰۵

دلایل اصلی ناترازی بنزین از زبان کارشناس انرژی

دلایل اصلی ناترازی بنزین از زبان کارشناس انرژی

یک کارشناس انرژی گفت: عدم توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور است.

به گزارش تجارت نیوز،

حسن مرادی کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مسأله بنزین مسأله چند وجهی است، گفت: علت اینکه ما در بنزین مشکل داریم مصرف بالای آن است، متأسفانه در کشور ما بیش از دو برابر مصرف بنزین در بسیاری از کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: علت این امر مربوط به فرسودگی ناوگان حمل و نقل است که خودروهای فرسوده و قدیمی همچنان در حال استفاده هستند. همچنین کارخانه جات اتومبیل سازی، اتومبیل‌های را ایجاد نمی‌کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشند.

مرادی با اشاره به اینکه استاندارد مصرف ما نسبت به ۱۰۰ کیلومتر بسیار بالاست که باید در این مسأله تجدید نظر شود، خاطر نشان کرد: عدم توسعه حمل و نقل عمومی را می‌توان یکی از دلایل اصلی این مسأله دانست.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها فرهنگ استفاده از خودرو به گونه‌ای است که تنها برای پیک نیک و استفاده برون شهری است و مردم برای رفت و آمد به محل کار از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: فرهنگ غلطی در کشور ما رواج پیدا کرده که اتومبیل گردی است یعنی از اتومبیل برای گردش در شهر استفاده کنیم، اما برای چه شاهد چنین اتفاقی هستیم؟! علت آن ارزانی بنزین است‌. بنابراین یکی از مسائلی که منجر به مصرف بی رویه بنزین شده است پایین بودن قیمت بنزین در مقابل همه استانداردها است به طوری که از آب معدنی هم ارزان‌تر است.

وی افزود: همچنین قاچاق بنزین در کشور ما به راحتی اتفاق می‌افتاد زیرا قیمت بنزین داخلی با قیمت بنزین در آن‌سوی مرزها قابل مقایسه نیست. بنابراین هر وسیله نقلیه ای که از مرزها خارج می‌شود سعی می‌کند با حداکثر توان سوخت از مرزها خارج کند.

به گفته این کارشناس انرژی تمامی این موارد دست به دست یکدیگر داده تا با ناترازی بنزین مواجه شویم.

وی ادامه داد: بارها به دولتمردان توصیه شده که در مرزها پمپ بنزین‌هایی تعبیه شود که افراد آن‌سوی مرز هم امکان خرید بنزین را داشته باشند اما با قیمت فوب خلیج فارس در این شرایط قاچاق سوخت کاهش پیدا می‌کرد و سوخت به صورت قانونی و با قیمت جهانی به فروش می‌رسید.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: باید در رابطه با ساخت اتومبیل‌ها تغییر رویه دهیم، امروزه در جهان اتومبیل‌های برقی در حال ساخت و استفاده است و ما باید به این سمت رویم.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.