فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۱۱۲

آثار مثبت توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد بر بورس

آثار مثبت توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد بر بورس

گمرک ایران دیروز با ابلاغ بخشنامه ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: صنایع زنجیره فلزات می‌تواند ارز صادراتی را خود مصرف و یا به متقاضی واردکننده در داخل زنجیره فلزات به صورت ارز/کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام این‌که توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد تصمیم بسیار به موقعی بود، گفت: باید اقدامی صورت بگیرد تا دست تولیدکننده برای صادرات محصولات باز باشد یا امکان فروش محصولات در داخل از طریق بورس فراهم شود.

به گزارش تجارت نیوز،

سیدرضا شهرستانی، با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی درخصوص توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد و نیز تاثیر آن بر صنعت استخراج کانه‌های فلزی اعلام کرد: تا پیش از این طبق اعلام بانک مرکزی باید کل ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگردانده می‌شد. در واقع، شرکت‌ها با هزینه‌ ارز آزاد تولید می کردند و ارز نیمایی را به سامانه باز می‌گردانند. این روندبه دلیل وجود اختلاف ۱۷ هزار تومانی بین نرخ نیما و بازار آزاد توجیه اقتصادی نداشت و قابل تداوم نبود، چنان‌که به کاهش صادرات فولاد منجر شد.

او ادامه داد: توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد از طریق مذاکرات صورت گرفته با وزارت صمت و بانک مرکزی ضمن باز شدن راه برای صادرات، یک نرخ توافقی در کل زنجیره ایجاد شد تا از این طریق امکان واردات مایحتاج صنایع فولاد فراهم شود.

اتفاقات عجیب؛ کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف

شهرستانی اعلام کرد: از سوی دیگر شاهد استفاده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا استیجاری توسط تجار عراقی، افغانی یا ترک بودیم که از این طریق دلار را با نرخ آزاد به ریال تبدیل می‌کردند، همچنین در این میان فولاد را در کارخانه خریداری و با کارت‌های استیجاری صادر می‌کردند که طبق تعهدات انجام شده، ارز به سامانه نیما بازگردانده می‌شد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: به دنبال این اتفاق، شاهد از بین رفتن بازارهای صادراتی، اشباع بازار کالاهای داخلی و ضرر و زیان شرکت‌های فولادی بودیم.

لزوم عرضه در بورس کالا

شهرستانی با اعلام این‌که توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد تصمیم بسیار به موقعی بود که در حال رخ دادن است، گفت: باید اقدامی صورت بگیرد تا دست تولیدکننده برای صادرات محصولات باشد یا امکان فروش محصولات در داخل از طریق بورس کالا فراهم شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معاملات کالاها از طریق بورس کالا را زمینه‌ساز شفاف‌سازی دانست و افزود: هزینه اعم از تخلیه و بارگیری، هزینه بیمه و گمرک باعث می شود تا قیمت‌ فروش محصولات در داخل کمتر از قیمت‌های صادرات باشد.

مشکلات صنعت فولاد

شهرستانی با تاکید بر مشکلات صنعت فولاد اعلام کرد: اکنون در این صنعت در حال دست و پنجه نرم کردن با کمبود انرژی هستیم.

او افزود: چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۴ افزایش میزان تولید به رقم ۵۵ میلیون تن است برای تحقق این هدف نیازمند واردات برخی از قطعات و اجناس هستیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: مواد اولیه‌ای مانند نیکل جزو مایحتاجی هستند که باید به طور حتم نیاز تولید داخلی به این مواد را از طریق واردات برطرف کنیم.

او تاکید کرد: در صورت تسهیل در واردات با مزایایی مانند واردات پنل خورشیدی مواجه می‌شویم که این اتفاق به کاهش معضلات موجود در بخش انرژی منجر خواهد شد.

بخشنامه چه می‌گوید؟

آن ‌طور که گمرک اعلام کرده، طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی، از این پس، صنایع زنجیره فلزات می‌تواند ارز صادراتی را خود مصرف و یا به متقاضی واردکننده در داخل زنجیره فلزات به صورت ارز/کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند.

در این بخشنامه آمده است: نظر به حجم واردات و صادرات زنجیره فولاد و فلزات رنگین اساسی توسط تولیدکنندگان این حوزه و با توجه به میزان مصارف ارزی چهار حوزه، ماده اولیه، طرح‌های توسعه‌ای، تکمیل پروژه‌های تولید انرژی و نیاز کالاهای التهابی صنایع فلزی با امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات جهت واردات اقلام مورد نیاز مصارف مذکور بر اساس تبصره (۱) بند (۱) ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی تا سقف ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات با رعایت شروط زیر موافقت می‌شود.

۱- شناسه های ملی تولید کنندگان حوزه زنجیره ارزش فلزات توسط وزارت صمت جهت تشکیل گروه یکپارچه به بانک مرکزی معرفی شود.

۲- کد تعرفه های کالاهای منتخب در موضوع ماده اولیه قطعات تجهیزات و ماشین آلات خط تولید توسط وزارت صمت به بانک مرکزی ابلاغ و کنترل ثبت سفارش بر اساس برنامه توسعه مد نظر وزارت صمت در زنجیره ارزش و ماشین آلات و تجهیزات حوزه تولیدانه‌ای برای خود صورت می‌پذیرد.

۳- کالاهای التهابی منتخب وزارت صمت در صورت واردات از محل این منابع می بایست تحت نظارت و با صلاحدید وزارت صمت در بورس کالا به فروش برسند.

۴- بانک مرکزی مکلف است از تخصیص ارز از منابع بانکی به شرکتهای اعلام شده جلوگیری کند.

۵- واحدها می‌تواند ارز صادراتی را خود مصرف و یا به متقاضی واردکننده در داخل زنجیره فلزات به صورت ارز/ کوتاژ با نرخ توافقی واگذار کنند.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.