فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۳۱۸

پای صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما باز شد!

پای صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما باز شد!

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رانت واردات، صادرکننده را نابود کرده و دولت باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل داشته باشد، از ورود صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

 محمدعلی محمدمیرزائیان با بیان اینکه سیاست رفع تعهد ارزی، مانع صادرات محصولات کشاوری است، اظهار کرد: اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی بر مبنای دلار آزاد ارز مورد نیاز خود را تهیه کند  و ارز حاصل از صادرات را به نرخ ارز نیمایی به واردکننده خودرو، موبایل و غیره بدهد امکان پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از کارت های اجاره ای و یک بار مصرف رونق گرفته است.  

به گفته محمدمیرزائیان برخی شرکت های خودروسازی با رانت تعرفه های گمرکی را از طریق ارتباطات خود بالا بردند و تبدیل به صادرکننده پسته و خرما شدند و همه صادرکنندگان برند و چندساله ما کار خود را تعطیل کرده اند. شرکت های خودروسازی پسته خود را یک دلار زیر قیمت صادرکننده ایرانی می فروشند و صادرکننده ما دیگر نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین وضعیت صادرات پسته و خرما هم در حال نابودی است و احتمالا به وضعیت فرش دستباف دچار خواهند شد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان نمی توانند با خودروسازان که از رانت بهره مند هستند، رقابت کنند، تصریح کرد: تعداد زیادی از صرافان هم در حال تبدیل به صادرکننده پسته و خرما شدند و این محصولات را می خرند و صادر می کنند. چراکه مشتریان را از قبل می شناختند.  

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صاحبان کارت های بازرگانی اجاره ای هم از رانت واردات استفاده می کنند، گفت: رانت واردات، صادرکننده را نابود کرده و دولت باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل داشته باشد.  

به گفته وی امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته، ۳۰۰ هزار تن کشمش و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما داریم که ۵۰۰ هزار تن از این مقدار باید صادر شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موانع صادراتی که از سال ۱۳۹۷ شروع شده باید حل شود تا صادرات رونق یابد. همچنین صادرات پسته باید برای خودروسازان ممنوع شود. باید چارچوبی تعریف شود که صادرکننده و واردکننده هر کدام کار خود را انجام دهند. چرا باید رانت ایجاد شود که از تولید سایر کالاها به خودروساز یا واردکننده موبایل و غیره سود داده شود؟ دلار آزاد ۶۰ هزار تومانی را به قیمت ۴۶ هزار تومان به خودروساز می دهیم که واردات انجام دهد و خودروی ۱.۵ میلیارد تومانی را سه میلیارد تومان به مردم بفروشد.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.