خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۹۴۱۵

جابه‌جایی ۹۰ درصد از حمل‌ونقل کالا از طریق دریا

جابه‌جایی ۹۰ درصد از حمل‌ونقل کالا از طریق دریا

حق‌شناس گفت: ما برای تامین تمامی حقوق دریا‌نوردان راه دراز و سختی در پیش داریم.

هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه دریانوردی شغل سختی به شمار می‌‎رود، گفت: در سال 2010 میلادی سازمان جهانی دریانوردی به دلیل پر‌خطر بودن شغل و داشتن محرومیت‌های زیاد دریانوردی، روز 25 ژوئن را برای تجلیل از دریانوردان تعیین کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: صنعت دریانوردی ایران بر 4 کنفوانسیون جهانی استوار است و در سه سال گذشته ایران گام‌های مهمی برای حمایت از دریانوردان برداشته است.

وی افزود: ما تا تامین تمام حقوق دریانوردان راه درازی در پیش داریم.

حق شناس با بیان این‌که بر اساس این کنوانسیون‌ها برای 10 نوع سند مختلف صادر می‌شود، اظهار کرد: ایران 125 هزار دریانورد دارد که با توجه به دسترسی به دریا در شمال و جنوب عدد قابل قبولی نیست.

وی توضیح داد: ما می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت حمل و نقل دریایی کشور اشتغالزایی بالایی را ایجاد کنیم ولی متاسفانه به دلیل فراهم نکردن زمینه های مختلف اشتغال بسیاری از بیکاران به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و مقیم آن کشور شده اند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که بیشتر دریانوردان از کشورهای هند،‌ چین، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی است، گفت: 56 مرکز آموزشی در کشور داریم که 7 مرکز دانشگاهی و دولتی هستند.

حق شناس با اشاره به اینکه نبود خطوط کشتیرانی متنوع و سختی‌های کار دریانوردان از مهم ترین دلایل کمبود سهم دریا نوردان ایرانی است گفت: مزایای دریانوردان خارجی با دریانوردان ایرانی فاصله معناداری دارد و در کشورمان توجه کمتری به این مسائل می‌شود.

وی افزود: دوری از خانواده نیز که بعضا 6 ماه تا یک سال نیز طول می‌کشد یکی از عوامل کم بودن دریانوردان ایرانی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: ایجاد شرکت‌هایی کشتیرانی در کشور و معرفی آنها به خطوط کشتیرانی خارجی باعث افزایش انگیزه می شود ولی متاسفانه چنین شرکت های در ایران وجود ندارد و از استعداد آنها استفاده نمی‌کنیم.

وی با یادآوری این‌که در کشورهای دیگر 80 درصد کالا از طریق دریا جابجا می‌شود، گفت: اما در ایران 90 درصد جابه‌جایی کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.