کد مطلب: ۳۰۹۱۸۶

ضرورت نگاه نوین به روستاها در صنعت گردشگری

ضرورت نگاه نوین به روستاها در صنعت گردشگری

پانزدهم مهرماه در تقویم روز روستا و عشایر نامگذاری شده است. روستاییان و عشایر، نقش موثری در تولید و توسعه اقتصادی کشور دارند که برای ایجاد اشتغال و پویایی آنها باید اعتبارهای مناسبی اختصاص داده شود تا از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری شود.

از این رو نقش روستاییان را در زمینه توسعه اقتصاد نباید نادیده گرفت؛ زیرا این قشر محروم از امکانات اولیه زندگی، برای عمران و آبادانی کشور زحمات زیادی را متحمل شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوزمتاسفانه در سال‌های اخیر به روستا و عشایر آن گونه که باید توجه نشده است، هر چند که نظام اسلامی در راستای محرومیت زدایی و ارائه امکانات به مناطق روستایی و عشایری خدمات ارزنده ای ارائه داده است.

به همین منظور به مناسبت روز روستا و عشایر به سراغ حمید حاج اسماعیلی از کارشناسان بازار کار رفته وبا وی به گفت وگو پرداختیم.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در خصوص نقش روستاییان و عشایر در توسعه کشور،گفت : متاسفانه طی سال های بعد از انقلاب با پدیده مهاجرت از روستا به شهرها مواجه شدیم که این امر منجر به بروز مشکلاتی برای شهرها و روستاهای خالی ازسکنه شده است.

مهاجرت به شهرها عامل از بین رفتن امکانات روستایی

وی افزود: مهاجرت به شهرها موجب از بین رفتن بخشی از فعالیت‌ها و امکانات روستایی شده است و به ناچار برای تامین مایحتاج به واردات از خارج نیازمند هستیم.

به گفته حاج اسماعیلی، در گذشته توسعه روستا ملاک بوده ، لذا باید براساس شرایط زندگی فعلی، نگاه و رویکرد به روستاها را تغییر دهیم.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: باید با حفظ بافت روستاها از مهاجرت جمعیت به شهرها جلوگیری کرد تا با فراهم‌سازی امکانات مناسب، جمعیت بومی آنها حفظ شود .

وی با اشاره بر حفظ شرایط دامپروی وکشاورزی در روستاها ، گفت : طی سال های گذشته در روستاییان علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی به دامپروری نیز مشغول بودند. لذا در حال حاضر شرایط حفظ دام ها وجود داشته و باید با ادامه تولید در روستا ها و تغییر روش ها، باغات را حفظ کنیم.

ضرورت نگاه نوین به روستاها در صنعت گردشگری

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: محدودیت روستاها به هیچ عنوان مانع توسعه گردشگری نمی شودوباید رویکرد به روستا به سمت گردشگری سوق یابد که قطعا این تغییر رویکرد توسط دولت برای ایرانیان داخل وخارج از کشور ایجاد انگیزه می کند.

به گفته حاج اسماعیلی ، رویکرد دیگر دولت باید احیای منابع آب وخاک با روش های جدید باشد تا در بخش کشاورزی در حوزه باغات ودامپروی شاهد شرایط بهتری باشیم .

امکانات لازم برای اشتغال‌زایی در روستاها فراهم نیست

این کارشناس اقتصادی در خصوص میزان اشتغال زایی در روستاها بیان داشت : متاسفانه امکانات لازم برای اشتغال زایی در روستاها فراهم نیست . طی 15 سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های متوالی، محدودیت‌هایی ایجاد شده است وبه دلیل عدم فراهم سازی امکانات لازم با روش های نوین برای حفظ آب وخاک در روستاها شاهد آسیب منابع هستیم.

حفظ شرایط روستاها باید ملاک قرارگیرد

به گفته حاج اسماعیلی، در روستا ها به جای توسعه اشتغال باید حفظ شرایط آنها را ملاک قرار دهیم. لذا دو نوع اشتغال در روستاها شامل بومیان آن مکان و اشتغال دوم به تبع حضور گردشگران داخلی وخارجی ایجاد خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تدابیر لازم برای توسعه روستا وعشایر یادآورشد: بعد از انقلاب برخی امکانات شامل (گاز ، برق و تلفن) به روستا‌ها انتقال یافت . روستاها نیز براساس منابع آبی وخاکی شکل گرفته که متاسفانه به دلیل برخی بی توجهی‌ها شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم .

لذا امیدواریم با اجرای اقدامات مناسب شاهد تسهیل شرایط کوچ و اسکان در جامعه عشایری باشیم که تاکنون خدمات مناسب و گسترده‌ای به عشایر ارایه شده، اما تا تحقق شرایط ایده آل هنوز فاصله است.

امیدواریم با سیاست‌های دولت جهت توسعه امور روستاییان و عشایر، فضای کسب و کار و گردشگری روستا توسعه یافته و در حد توان مانع اتلاف عمر‌، سرمایه و محصولات این قشر شویم.

منبع:‌ روزنامه عصر اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.