کد مطلب: ۳۲۰۱۷۱

تجارت‌نیوز در گفتگوهایی بررسی کرد:

زمین‌گیر شدن مجدد هواپیماهای ایرانی در ترکیه چقدر محتمل است؟

زمین‌گیر شدن مجدد هواپیماهای ایرانی در ترکیه چقدر محتمل است؟

رئیس سابق هواپیمایی کشوری می‌گوید: تشدید تحریم‌های کنونی جای نگرانی ندارد و قابل برطرف شدن است. به نظر می‌رسد که در آینده فرآیند مثبتی برای رفع تحریم‌ها به وجود خواهد آمد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، آن‌طور که رویترز خبر داده، هواپیماهای متعلق به چند شرکت هوایی ایرانی نتوانسته‌اند روز جمعه ۱۱ آبان ماه در فرودگاه بین‌المللی استانبول سوخت‌گیری کنند و به همین دلیل، دست کم یک پرواز لغو شده و دیگر هواپیماها هم برای کاهش وزن و ایجاد امکان رسیدن به مقصد با همان سوخت کم موجود، برخی از مسافران خود را سوار نکرده‌اند. هرچند که رسانه‌های خارجی مدعی هستند که در دور جدید تحریم‌ها روزهای سختی در انتظار صنعت هوانوردی ایران خواهد بود اما برخی کارشناسان این حوزه معتقدند که تحریم‌ها نمی‌تواند، نگران‌کننده باشد.

در همین حال دبیر انجمن ایرلاین‌ها درباره معضل پیش آمده برای سوخت‌گیری هواپیما در کشور ترکیه به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران هنوز واضح نیست. با آنکه بارها اعلام کرده‌اند در دور جدید تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور را جزء بخش‌های تحریمی نشانه گرفته‌اند اما با برخی تدابیر توانسته‌ایم این صنعت را حفظ کنیم.

مسعود اسعد سامانی در پاسخ به این پرسش که عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای مستقر در ترکیه چه میزان خسارت را به این صنعت وارد کرده است؟ اظهار می‌کند: فعلا برآوردی درباره میزان خسارت هواپیماهای ایرانی در خاک ترکیه مشخص نیست. چرا که این موضوع تازه رخ داده است.نوع پرواز و نحوه سوخت‌گیری هواپیماها متفاوت است.

او درباره اقدام ایرلاین‌های ایرانی برای مقابله با این اقدام می‌گوید: ایرلاین‌های ایرانی موضوع را به هواپیمایی کشوری منتقل کردند و این پیام از طریق هواپیمایی کشوری به هواپیمایی کشور ترکیه منتقل شده است. در حال پیگیری این موضوع هستیم.

سامانی در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت هواپیمایی چه خواهد شد؟ تصریح می‌کند: در صنعت هوایی فعلا نوع و حجم تحریم‌ها واضح نیست. بنابراین باوجود مسائل مبهمی که وجود دارد نمی‌توان آینده صنعت هوانوردی را پیش‌بینی کرد.

تحریم‌ها مشکل‌ساز نیست

از سوی دیگر رئیس سابق هواپیمایی کشوری درباره زمین‌گیر شدن هواپیماهای ایرانی در ترکیه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکلاتی که اخیرا برای هواپیماهای ایرانی در ترکیه ایجاد شده در گذشته هم وجود داشته، در حقیقت متولی سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در گذشته نیز اعلام کرده بودند که به برخی ایرلاین‌های ایرانی سوخت‌رسانی نخواهند کرد. در این باره شرکت‌های هواپیمایی باید این نوع تذکرها را جدی می‌گرفتند و نسبت به آن اقدامات قابل توجهی انجام می‌دادند.

حمیدرضا پهلوانی می‌افزاید: تحریم‌ها همیشه برای تمام صنایع کشور مشکل‌زا بوده و باید با برگزاری کرسی‌های هم اندیشی اقدامات قابل توجهی را برای مقابله با تحریم‌های اخیر انجام دهیم. تشدید تحریم‌ها با شرایط قبلی متفاوت نیست. بنابراین برای مبارزه با آن باید ساز و کار جدیدی را تعریف کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تحریم‌های جدید برای صنعت هواپیمایی کشور مشکل‌آفرین باشد؟ اظهار می‌کند: تشدید تحریم‌های کنونی جای نگرانی ندارد و قابل برطرف شدن است. به نظر می‌رسد که در آینده فرآیند مثبتی برای رفع تحریم‌ها به وجود خواهد آمد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.