کد مطلب: ۷۸۹۳۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فولاد جهانی پس از زلزله ترکیه / بازار ارزان‌فروش‌های آسیایی داغ می‌شود؟

فولاد جهانی پس از زلزله ترکیه / بازار ارزان‌فروش‌های آسیایی داغ می‌شود؟

پس‌لرزه‌های زلزله ترکیه به بازار فولاد جهان هم رسیده است. پیش‌بینی می‌شود با وقوع این حادثه عرضه محصولات نهایی در سطح جهان و عرضه میلگرد در خاورمیانه کاهش یابد و تقاضای ترک‌ها برای محصولات حوزه ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته از زمین‌لرزه‌هایی سهمگینی که در ترکیه اتفاق افتاد، می‌گذرد و به تدریج پیامدهای وقوع این حادثه در بازارهای گوناگون پدیدار می‌شود.

با توجه به اینکه ترکیه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان است و بخش زیادی از محصولات این کشور به اروپا و خاورمیانه صادر می‌شود، بازار جهانی فولاد نیز از این پیامدها بی‌تاثیر نمانده است.

یورومتال در گزارشی در این باره نوشته است: با وقوع زلزله‌های ویرانگری که در ماه فوریه اتفاق افتاد، فعالیت بازار فولاد در این کشور مختل شد و آنچه در اولویت قرار گرفت، تلاش برای حفظ جان شمار هر چه بیشتر زلزله‌زدگان بود. تجهیزات واحدهای تولیدی مستقر در مناطق زلزله‌زده نیز به پیشبرد عملیات امداد و نجات اختصاص پیدا کرد.

یورومتال اضافه کرده است: همچنین بندر اسکندرون به سختی آسیب دید و نظم محموله‌های ورودی به این بندر از جمله محموله‌های حاوی فلزات به هم ریخت. ماه‌ها طول می‌کشد که عملیات بندری به حالت عادی بازگردد.

در حال حاضر همه فعالیت‌ها بر ساخت مسکن برای بازماندگانی متمرکز است که با وقوع زمین‌لرزه بی‌خانمان شده‌اند.

فولاد جهان پس از زلزله ترکیه

در همین حال فعالیت شمار بالای کارخانه‌های فولادی که در مناطق زلزله‌زده قرار دارند متوقف شده و در قرارداد با مشتریانشان اعلام شرایط اضطراری کرده‌اند. در پی این اتفاقات تولید فولاد در این کشور افت خواهد داشت و این موضوع بر میزان عرضه این فلز در داخل و خارج از مرزهای ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین صادرات محصولات نهایی از مبدا ترکیه به شدت کاهش خواهد یافت. در پنج سال گذشته عرضه‌کنندگان ترک سالانه به طور متوسط 20 میلیون تن محصول نهایی فولادی را به سراسر جهان از مسیرهای آبی ارسال می‌کردند. با وقوع زلزله این رقم کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

2022 سال بد فولادسازان ترک

در سپتامبر سال گذشته تولید بسیاری از فولادسازان ترک به دلیل افزایش نرخ برق کاهش یافت. در پی این اتفاق کارخانه‌های مستقر در این کشور به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های خود بودند تا بتوانند حضورشان را در بازار رقابتی فولاد جهان حفظ کنند.

با این حال در اواخر سال گذشته میلادی جذابیت پیشنهادهای مربوط به صادرات محصولات نهایی فولادی ترکیه نزد اروپایی‌ها از بین رفت و در نتیجه سفارش‌های کمی ثبت شد.

در فصل پایانی سال 2022 میلادی مجموعه صادرات این محصولات از ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 حدود 50 درصد کاهش یافت. این کاهش تقاضا از تاثیرگذاری زلزله اخیر بر موجودی فولادی اروپا کم می‌کند. اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته به طور متوسط مقصد حدود 30 درصد از کل صادرات ترکیه بوده است.

کاهش عرضه فولاد ترکیه در خاورمیانه

میلگرد بیشترین وزن را در میان کالاهای صادراتی ترکیه دارد و در همین حال یکی از مصالح کلیدی در بازسازی ساختمان‌های آسیب دیده از زلزله به شمار می‌آید؛ مقصد بیشتر از یک سوم مجموع میلگرد صادراتی ترکیه در چهار سال گذشته بازار خاورمیانه بود و هر سال حدود چهار میلیون تن محصولات نهایی فولادی از ترکیه به این کشورها می‌آمد.

اینکه صادرات میلگرد ترکیه تا چه اندازه کاهش یابد هنوز مشخص نیست اما نیاز به جایگزینی دست‌کم دو میلیون تن فولادی که در طول سال، دیگر از مبدا ترکیه به مقصد خاورمیانه صادر نمی‌شود، باعث افزایش قیمت‌های جهانی این محصول خواهد شد.

در نهایت با پیشروی بازسازی ساختمان‌ها در ترکیه افزایش تقاضای فولاد به ویژه از سوی بخش املاک و مستغلات پیش‌بینی می‌شود؛ در پی این رشد تقاضا چین و دیگر عرضه‌کنندگان ارزان‌فروش آسیایی تلاش می‌کنند محصولات فولادی خود را به این کشور بفروشند. این اتفاق هم می‌تواند عرضه را در بازارهای جهانی فولاد کم و بیش کاهش دهد.

برای مطالعه بیشتر خبر تکانه‌های زلزله ترکیه بر بازار سرد فولاد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.