خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۳۵۸۸

کمبود قطعه هواپیما، دلیل کمبود بلیت هواپیما؟

کمبود قطعه هواپیما، دلیل کمبود بلیت هواپیما؟

چند ماهی است که مردم شاهد کمبود بلیت هواپیما هستند که مهمترین دلیل آن کمبود هواپیما است و بعلاوه هواپیماهای موجود هم به خوبی تامین قطعه نمی‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حال با وجود کمبود بلیت هواپیما و وضعیت نابسامان پروازهای کشور، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از زمان انتظار ۴۵ تا ۶۰ روزه برای تحویل قطعه هواپیما می‌گوید.

مقصود اسعدی سامانی، می‌گوید که به‌رغم حل مساله ترخیص قطعات هواپیما، اکنون شرکت‌های هواپیمایی باید حدود 45 روز تا دو ماه در صف تخصیص ارز بمانند که این مساله زمین‌گیری بیش از پیش ناوگان هوایی را در پی خواهد داشت.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه مساله ترخیص قطعات هواپیما از گمرک با مصوبه شورای عالی امینت ملی مرتفع شده است، گفت: چالشی که اکنون شرکت‌های هواپیمایی با آن مواجه هستند‌ این است که تخصیص ارز توسط بانک مرکزی زمان‌بر بوده و شرکت‌ها باید 45 تا دو ماه در انتظار بمانند که ارز مورد نیاز آنها تخصیص پیدا کند.

مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه درخواست انجمن و شرکت‌ها کاهش این مدت زمان است، افزود: وقتی تعویض قطعات هواپیما ضرورت پیدا می‌کند، شرکت باید بلافاصله این قطعه را سفارش داده و آن را خریداری کند. شرکت‌ها درخواست خود را برای تامین ارز از طریق سامانه جامع تجارت اعلام می‌کنند و حدود 45 روز تا دو ماه طول می‌کشد تا بانک مرکزی کد تخصیص را صادر کند.

او افزود: در مرحله بعد، این درخواست برای تامین ارز به بانک عامل ارجاع شده و این مرحله نیز 15 تا 20 روز زمان می‌برد. از این رو درخواست ما تسریع این فرآیند است تا شرکت‌ها بتوانند به فوریت قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند. اگر این فرایند به موقع انجام نشود، منجر به زمین‌گیری هواپیما شده و از میزان عرضه صندلی کاسته خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: گمرک از اوایل اردیبهشت امسال، ترخیص‌ قطعات هواپیما که منشأ ارز آن برای متولی سیاست ارزی، نامعلوم محسوب می‌شد را هم انجام نمی‌داد و اعلام می‌کرد که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد؛ در حالی که این قطعات از چند ماه قبل ثبت سفارش شده‌ و یا ارز آنها از منابع ارزی خارج از کشور خود شرکت‌ها تامین شده بود. این مساله سبب شده بود که قطعات هواپیما برای مدت زیادی در گمرک بماند و شرکت‌های هواپیمایی در موضوع فعال‌سازی ناوگان دچار اختلال شوند.

به گفته این عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، این مساله اخیرا با پیگیری‌های وزارت راه، سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی حل شده است و به این ترتیب شرکت‌ها برای ترخیص این قطعات، نیازی به طی بوروکراسی طولانی معمول نخواهند داشت و با نظر مساعد نهادهای مسئول این قطعات در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است.

اما مشکل کمبود بلیت هواپیما ناشی از چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال در اطلاعیه‌ای چنین نوشته است: ناوگان هوایی به‌ دلیل‌ تحریم تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است، به گونه‌ای که طبق کارشناسی‌های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها ۱۷۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.

همچنین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور گفته است: «با وجود 20 ایرلاین، در حال حاضر 115 فروند هواپیما در ناوگان فعال هستند.»

به نظر می‌رسد که کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی کشور، دودش در ابتدا به چشم مشتریان و مردم می‌رود که همچون بازیچه‌ای در میان تعلیق و جبهه‌گیری سازمان هواپیمایی کشور و پلتفرم‌ها گیر افتاده‌اند.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.