کد مطلب: ۸۷۴۵۹۴

مشکلات تهیه بلیت هواپیما و قطار به کجا رسید؟

مشکلات تهیه بلیت هواپیما و قطار به کجا رسید؟

در حالی که با پایان یافتن تابستان، تقاضای سفر کاهش یافته اما گزارشات میدانی حاکی از آن است که مسافران همچنان برای تهیه بلیت هواپیما و قطار با مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها با وجود اینکه از فصل اوج تقاضای سفر عبور کرده‌ایم و دیگر خبری از رفت و آمدهای مسافران به شهرهای مختلف برای گذراندن تعطیلات نیست اما باز هم شاهد کمبود بلیت در بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی از جمله هوایی و ریلی هستیم.

در همین رابطه غلامی یکی از متقاضیان بلیت هواپیما گفت: با وجود آنکه تعطیلات تابستان به اتمام رسیده اما مدت زمان برای پیدا کردن بلیت هواپیما همچنان طولانی است و باز هم باید حداقل از ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از سفر به دنبال بليت خود باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای مسیرهای پر تردد از جمله تبریز، مشهد و یا بندرعباس برای روزهای پایانی هفته بلیت هواپیما پیدا نمی شود.

او تاکید کرد: این شرایط برای بخش حمل‌ونقل ریلی هم صدق می‌کند و اگر در بازه زمانی پیش‌فروش، بلیت تهیه نشود دیگر بعید است که بتوان در سایر ایام به ویژه برای مشهد بلیت تهیه کرد مگر آنکه بلیت قطارهای ۵ ستاره باشد که قیمت آنها هم حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان برای یک نفر است.

تلاش می‌کنیم آرامش به بازار بلیت ناوگان حمل‌ونقل برگردد

موضوع کمبود بلیت را چندی پیش از مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پیگیری کردیم که در این زمینه توضیح داد: عرضه و تقاضای بلیت با یکدیگر هماهنگ نیست و میزان تقاضا بالاتر از عرضه است. کمبود بلیت تنها مربوط به بخش حمل ونقل ریلی نیست بلکه در تمامی بخش‌ها از جمله بخش هوایی هم با کمبود بلیت مواجه هستیم.

او گفت: تعداد بلیت‌های صنعت هوایی ما با مجموع ایرلاین ها و مجموع تقاضا هم‌خوانی ندارد بنابراین اعلام کرده‌ایم که توسعه ناوگان در تمامی بخش ها از جمله ایرلاین‌ها در دستور کار قرار گیرد تا فاصله در این بخش کمتر شود.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: نظارت بر بازار و مقابله با سوداگری یکی دیگر از سیاست های اصلی وزارت راه وشهرسازی است که در این بخش نقد و البته‌ توهین هایی هم به ما وارد شده است که اگر نقد باشد ما هم به آن توجه می‌کنیم.

بذرپاش بیان کرد: هر سکوی مجازی که به آرامش بازار کمک کند من خودم به عنوان وزیر در خدمت آن هستم و از آنها حمایت می‌کنم اما اگر این سکو ها اقدام به برهم زدن بازار کنند با آنها از طریق تمامی ابزارهایی که داریم برخورد می‌کنیم چراکه ما مقام مسئول برای جلوگیری از برهم ریختگی بازار هستیم.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: آرامش تا حدودی به بازار بلیت ناوگان برگشته اما هنوز رضایت بخش نیست البته در بخش ریلی این مشکلات کمتر است اما در حوزه هوایی با مشکلات بیشتری مواجه هستیم چراکه تقاضا بالاتر است.

وی اظهار کرد: نظارت عالیه بر بازار وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم که بلیت‌ها به مصرف کننده نهایی برسد و با سوداگرانی که سودهای کذایی می گیرند برخورد جدی می‌کنیم.

بذرپاش گفت: البته با آژانس‌ها و سکوهایی که با نرخ متعارف اقدام به عرضه بلیت می‌کنند و تسهیل در بلیت را برای مسافران فراهم می‌کنند همکاری لازم را خواهیم داشت.

سایت‌های متخلف به شبکه فروش بلیت هواپیما ضربه زدند

در خصوص کمبود بلیت در بخش هوایی قیاسی بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این در خصوص افزایش مدت زمان انتظار برای خرید بلیت هواپیما گفت: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به اجرای تصمیم وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری هستند. تنها شهرهای نفتی مستثنی از ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری هستند و واقعیت اجرای حذف پروازهای چارتری این است که تعداد پروازها به شهرهای توریستی از جمله کیش کاهش پیدا کرده‌ و به گردشگری این مناطق صدمه زده از این رو رئیس منطقه آزاد کیش هم درخواست لغو این ممنوعیت برای این منطقه را داشت.

وی ادامه داد: چارتر کنندگان پرواز به طور معمول قیمت‌ها را در فصل پر مسافر و کم مسافر مدیریت می‌کنند و در مواقعی خرید بلیت چارتری به نفع مسافر است اما در نهایت تمام ایرلاین‌ها ملزم به اجرای این ابلاغیه و تصمیم سازمان هواپیمایی هستند و درباره فروش یا عدم فروش بلیت چارتری سازمان هواپیمایی اختیار دارد و تصمیم می‌گیرد.

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه برخی از سایت‌های فروش بلیت، ضربه بزرگی به شبکه فروش بلیت هواپیما زدند، گفت: هر چند که تعدادی از چارترکنندگان سایت‌های فروش بلیت راه‌اندازی کردند اما ضربه محکم در بحث فروش بلیت‌های چارتری را سایت‌های متخلف فروش بلیت وارد کردند که البته اقداماتی برای ساماندهی فروش اینترنتی بلیت انجام شده و در دست اجرا است.

برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد ناوگان هوایی و ریلی

همچنین یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: در حال حاضر مدت زمان برای خرید بلیت هواپیما کاهش یافته است اما هنوز در برخی از ایام خاص به ویژه پایان هفته در برخی از مسیرها به دلیل افزایش تقاضا ممکن است با کمبود عرضه بلیت روبرو شویم. یکی از مهم ترین برنامه های سازمان هواپیمایی کشور آن است که با افزایش تعداد ناوگان هوایی و اضافه شدن تعداد صندلی‌ها بتوانیم ثبات و آرامش را در بازار بلیت فراهم کنیم.

پیش از این هم مرتضی ملانژاد یکی از مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقلی، علت کمبود بلیت قطار را کمبود ناوگان اعلام کرده بود که در حال حاضر با افزایش تعداد واگن های مسافری و ریل باس به طور قطع شاهد افزایش تعداد رام های قطار خواهیم بود.

براساس این گزارش با توجه به گزارشات مردمی مبنی بر کمبود بلیت ناوگان حمل‌ونقل امیدوار هستیم دولت تهمیدات لازم را برای رفع این مشکل و کاهش مدت زمان انتظار مسافران جهت خرید بلیت هواپیما و قطار را فراهم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.