کد مطلب: ۸۷۱۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اخبار ضد و نقیض از حذف سامانه یکپارچه خودرو / مرحله سوم فردا برگزار می‌شود؟

اخبار ضد و نقیض از حذف سامانه یکپارچه خودرو / مرحله سوم فردا برگزار می‌شود؟

سامانه یکپارچه خودرو این روزها متولی خاصی ندارد و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن منتشر می‌شود. امروز هم به فاصله چند ساعت، خبر حذف و سپس تکذیب آن رسانه‌ای شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سامانه یکپارچه خودرو از همان مرحله نخست عرضه محصولات خودروسازان با حواشی همراه بود. از اختلال در سایت تا تاخیر در اعلام نتایج. یا عدم عرضه محصولات برخی خودروسازان بزرگ و موعد طولانی تحویل برخی خودروها. این روزها اما موجودیت آن زیر سوال رفته است و ابهاماتی در مورد تداوم این روش عرضه خودرو وجود دارد.

سامانه یکپارچه خودرو حذف می‌شود؟

دولت تا کنون دو مرحله فروش را در سامانه یکپارچه خودرو برگزار کرده است. این روزها اخبار متفاوتی در مورد ادامه عرضه خودرو از طریق این سامانه منتشر می‌شود. امروز جمعه 7 مهر، دو خبر متناقض در همین مورد رسانه‌ای شد. ابتدا رسانه‌ها به نقل از منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از حذف سامانه یکپارچه خودرو خبر دادند. او در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که مرحله سوم فروش از طریق این سامانه برگزار نمی‌شود.

او برای توضیح چرایی حذف این روش، به افزایش عرضه و واردات خودرو استناد کرده و گفته بود که بازار به تعادل رسیده است. در نتیجه، در آینده فروش خودرو به صورت مستقیم و از در کارخانه خواهد بود.

منطقی حتی تاریخ مشخصی را نیز برای آغاز این روش جدید اعلام کرده بود؛ 8 مهر.

این اما پایان ماجرا نبود. به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر، هم خود او حذف سامانه یکپارچه خودرو را تکذیب کرد و هم شورای رقابت.

برداشت اشتباه از سخنان «منطقی»؟

منطقی، معاون وزارت صمت پس از رسانه‌ای شدن گسترده سخنانش در رسانه‌ها گفتگوی دیگری را انجام داد و گفت که از حرف‌هایی که زده است، اشتباه برداشت کرده‌اند.

او در گفتگو یا ایسنا مدعی شده است، «خودروها به صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان عرضه می‌شود، اما عرضه در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود.» به گفته این مقام مسئول، برخی شیطنت‌های رسانه‌ای منجر به این خبر شد که سامانه یکپارچه به‌کلی حذف می‌شود.

در ادامه نیز، سپهر دادجوی توکلی مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت به مهر گفت که از سخنان معاون وزیر برداشت غلطی شد و حذف این سامانه را تکذیب کرد.

مرحله سوم فروش در سامانه برگزار می‌شود

او همچنین در سخنان او تاکید کرد: «به زودی و با عملیاتی شدن نوبت سوم طرح، چند خودروی جدید در بازار عرضه می‌شود و تمام این فرایند همچنان در قالب سامانه یکپارچه صورت می‌گیرد.»

توکلی به مصرف‌کنندگان وعده داده است که نگران نباشند و هیچ حقی از ایشان تضییع نمی‌شود.

ایسنا هم در گزارشی زمان آغاز مرحله سوم طرح یکپارچه را «نزدیک» دانسته است. این گزارش البته به این موضوع پرداخته که روش عرضه در سامانه تغییر می‌کند.

فروش مستقیم خودروسازان در سامانه یکپارچه

بر اساس تغییرات جدید، خودروسازان به صورت مستقیم و مستقل، محصولات خود را در سامانه یکپارچه خودرو ثبت و بخشنامه فروش را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

پس از انتخاب خودرو توسط متقاضی، مشتری به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نوبت‌دهی نیست.

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، احتمالا ابتدا چند خودروی مونتاژی به این روش عرضه شده و سپس دیگر خودروها نیز به این شیوه عرضه می‌شوند.

عرض جدید در سامانه یکپارچه خودرو؛ 8 مهر؟

هم در سخنان منطقی و هم در گزارش ایسنا، به تاریخ 8 مهر برای برگزاری مرحله سوم فروش اشاره شده. البته این خبرگزاری در این مورد نوشته است: «شنیده‌ها حاکی است که اولین عرضه نیز از فردا (شنبه ٨ مهرماه) انجام خواهد شد.»

البته بررسی‌ صفحه نخست سامانه عرضه یکپارچه خودرو نشان می‌دهد که هیچ خبر یا اطلاعیه‌ای در این مورد روی سایت درج نشده است. آخرین مورد مربوط به «اطلاعیه شماره پنج» است که بر اساس آن «متقاضیان محصولات تمامی شرکت‌های حاضر در طرح (اول و دوم) که موعد زمانی تحویل آنها در سال 1403 تعیین شده است، می‌توانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های کرمان موتور و مدیران خودرو و تکمیل وجه آن اقدام نمایند.»

البته تاریخ اجرای این طرح نیز 20 تا 23 شهریور بوده و به پایان رسیده است. بر این اساس مشخص نیست که آیا روش جدید عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، از فردا آغاز می‌شود یا خیر و باید منتظر اطلاعیه جدید در این مورد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.