فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۸۸۲۹

مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

تب ارزانی دلار در مطبوعات؛ از وعده رئیس جمهور تا آغاز روند نزولی ارز

تب ارزانی دلار در مطبوعات؛ از وعده رئیس جمهور تا آغاز روند نزولی ارز

روزنامه ایران از چگونگی تاثیرپذیری نرخ دلار ایران از کشورهای همسایه می‌گوید. شرق خبر از رانت 20 هزار میلیارد تومانی «دلار» داده و دنیای اقتصاد نیز در مورد فروکش کردن قیمت ارز و سکه در روز گذشته سخن می‌گوید. اعتماد نیز به واکنش مردم ترکیه در قبال درخواست اردوغان می‌پردازد.

سخنان حسن روحانی درباره نرخ ارز و کاهش ارزش لیر در ترکیه از جمله مواردی هستند که روزنامه‌ها به پوشش و تحلیل آنها پرداخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه ایران با تیتر « مثلث دوبی، عراق و افغانستان » به این موضوع اشاره می‌کند که قیمت ارز در کشور از کشورهای دیگر نیز مانند این سه کشور تاثیر می‌پذیرد.

این روزنامه در همین زمینه می‌نویسد: رای سال‌های طولانی نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های دوبی روی نرخ دلار آزاد ایران تأثیر داشته است ولی پس از محدود شدن راه‌های نقل و انتقال ارز از طریق امارات اکنون مناطق دیگری در اطراف ایران همانند عراق و افغانستان هم به تأثیرگذاران قیمت ارز در کشور ما پیوسته‌اند.

روزنامه شرق با تیتر « رانت 20 هزار میلیارد تومانی دلار » خبر از یک اتفاق ناخوشایند می‌دهد.

شرق در گفتگو با یک اقتصاددان می‌نویسد: افزايش قيمت دلار و ساير ارزها موجب شده که قيمت تجهيزات و ماشين‌آلات و هزينه استهلاک افزايش يابد، به‌طوری که گران‌شدن ابزار آلات نيروی کار و هزينه استهلاک آنها به‌تدريج به رفتن نيروی کار از بازار کار خواهد انجاميد. قطعا با دلار بيش از 10 هزار تومان، بخشی از نيروهای بازار کار مجبور به ترک کار خواهند شد.

وحید شقاقی در گفتگو با شرق ادامه می‌دهد: دلار چهارهزارو 200توماني ابلاغی و دستوری در ماه‌های اخير، موجب اتلاف منابع ارزی و ايجاد حداقل رانت 20هزار ميليارد تومانی شد. خطای سياست‌گذاری‌های ارزی در ماه‌های اخير کاملا آشکار و فاحش بود.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر از کاهش نرخ دلار و سکه در روز گذشته می‌دهد. این روزنامه با تیتر « تب بازار ارز فروکش کرد » می‌نویسد: دلار با عقب‌نشینی از کانال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی به سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قدم گذاشت. سکه نیز با ۹۰ هزار تومان کاهش روی مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت. به‌نظر می‌رسد، هر دو بازار در روزهای اخیر توان زیادی برای کاهش یا افزایش ندارند و نوسانات صعودی بلافاصله با تغییرات کاهشی جبران می‌شود.

این روزنامه در مورد بازار سرمایه نیز می‌گوید: بورس نیز گرچه پس از ۲۱ روز، هفته را نزولی تمام کرد، اما سیگنالی تازه از نحوه قیمت‌گذاری می‌تواند موج سوم رونق سهام در سال ۹۷ را رقم بزند.

روزنامه اعتماد اما به واکنش مردم ترکیه در قبال درخواست اردوغان می‌پردازد. این روزنامه با تیتر « غرور و تعصب » می‌نویسد: روز سه‌شنبه، لير تركيه براي نخستين‌بار از ماه جولاي نرخ صعودي را تجربه كرد و به رقم هر دلار امريكا 2/6 رسيد. اردوغان طي روزهاي گذشته اعلام كرده كه تركيه هدف يك جنگ اقتصادي است و خواستار آن شد تا ترك‌ها براي فروش دلار و يورو به منظور افزايش ارزش پول ملي تركيه قدم بردارند.

این روزنامه به نقل از یک بازرگانی ترک می‌نویسد: ما در روز 15 جولاي با زندگي خود از او (اردوغان) حمايت كرديم. اكنون نيز ما با كالاهاي‌مان از او حمايت خواهيم كرد. ما تا پايان از او حمايت مي‌كنيم. با این حال بازرگان دیگری اینگونه فکر نمی‌کند.

بازرگان دیگر می‌گوید: من يك دختر 16 ساله دارم. اگر شما مي‌توانيد آيفون را از او دور كنيد. شما مي‌توانيد به مردم در حال حاضر بگوييد ديگر آيفون نخرند؟ من بعيد مي‌دانم كه بتوانيد.

روزنامه وطن امروز تیتر « قیمت ارز حتما پایین‌تر می‌آید » را برای سخنان حسن روحانی انتخاب کرده و اعتقاد دارد که وی در سخنان خود درباره برخورد با مفسدان اقتصادی به قوه قضاییه پالس منفی داده است.

رئیس‌جمهور در این سخنارنی گفته بود که مشکل اقتصادی با بگیر و ببند حل نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.