فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۹۰۳۹۶

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

حواشی ارزی و سکه‌های پیش‌فروش به روایت مطبوعات

حواشی ارزی و سکه‌های پیش‌فروش به روایت مطبوعات

وطن امروز به انتقادات بخش خصوصی از بسته جدید ارزی دولت اشاره می‎‌کند. دنیای اقتصاد نیز به طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی انتقاد کرده است. محمد هاشمی در گفتگو با قانون می‌گوید که اگر با دنیا مذاکره کرده بودیم، مشکلات امروز را نداشتیم. آرمان نیز از افت بازار سکه و ارز خبر می‌دهد.

بازار سکه و ارز همچنان در صدر اخبار مطبوعات ایران قرار دارد.

به گزارش تجارت‎‌نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد صبح امروز با تیتر « جای سکه‌های مردم امن است » به طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی انتقاد کرده است.

محمود صدری، سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد در همین زمینه می‌نویسد: بر کارکرد حقوقی و قانونی این اعلام وصول، ایرادی وارد نیست، اما زمان اعلام وصول و انتشار خبری کوتاه و مبهم درباره آن، خطایی سیاسی بود که تاثیرش را بلافاصله گذاشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: علاوه‌ بر نامناسب بودن زمان اعلام وصول طرح که تقریبا همه تدابیر هفته‌های اخیر را برای آرام کردن بازارها کم‌اثر کرد، خبرهایی هم که درباره برخی مفاد طرح منتشر شده، به ملتهب شدن فضا دامن زده است.

دنیای اقتصادی می‌افزاید: مهم‌ترین مورد ابهام قانونی طرح، مراعات نشدن قاعده قانونی و عرفی قراردادها و تعهدات دولت به خریداران است. سکه‌های فروخته شده، فارغ از نادرستی کار دولت در واگذاری سکه با قیمت دستوری که قبلا درباره آن بسیار گفته و نوشته شده است، اکنون دیگر جزو اموال عمومی و دولتی نیست که مجلس یا نهاد حکومتی دیگری اجازه داشته باشد درباره آن تصمیم بگیرد.

روزنامه قانون اما با تیتر « اگر با دنيا مذاكره كرده بوديم مشكلات امروز را نداشتيـم » به مصاحبه با محمد هاشمی پرداخته است. هاشمی در این مصاحبه می‌گوید: مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجانی تفكر و انديشه‌اش اين بود كه مذاكره با هركسی حتي با دشمن مفيد است. در گذشته خط قرمزی براي منافع ملی وجود داشت كه اين خط قرمزها امروز درجامعه ضعيف شده است.

آنگونه که قانون روایت کرده هاشمی در مورد اتفاقات اخیر قم نیز می‌گوید: اقدامي كه در قم شد تداعي‌كننده اين است كه مرحوم هاشمی را نيز همين افراد از بين بردند. در دوره دوم دولت اصلاحات، روزنامه كيهان در مقاله‌ای نوشت از «بی‌نظير بوتو» عبرت بگيريد تا ترور نشويد.

قانون همچنین به نقل از هاشمی می‌افزاید: منشأ مسائل و مشكلات امروز كشور بيشتر تحركات خارجي است. از بعضي رسانه‌ها و تربيون‌هايی نماز جمعه حرف‌های را شنيده ‌می‌شود كه چند روز قبل آن مطلب را در فضای مجازی يا يكي از شبكه‌های بيگانه گفته و پخش شده است.

وطن امروز به انتقاد بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی به بسته جدید ارزی دولت اشاره می‌کند و می‌نویسد: از این نکته انتقاد کردند که دولت بار دیگر، پشت درهای بسته و بدون بهره‌گیری از مشاوره بخش خصوصی و اثرپذیران اصلی این سیاست‌ها، بسته جدید ارزی را تدوین کرده است.

وطن امروز با تیتر « ابهام بخش خصوصی درباره بازار ثانویه »، به نقل از نایب رئیس اتاق بازگانی ایران می‌نویسد: نظر بخش خصوصی این است که دولت ارز محدودی را که در اختیار دارد، فقط صرف کالاهای اساسی کند. به‌گفته وی، دولت بخش‌هایی از نظرات بخش خصوصی را پذیرفته اما علاوه بر آن، قصد دارد کنترل‌ها را افزایش دهد. دولت باید دست از کنترل غیرضرور بردارد. نمی‌شود جزئیات رفتار مردم را مورد کنترل قرار داد.

این روزنامه به نقل از رئیس کنفدراسیون صادرات نیز می‌گوید: دولتی‌ها اینگونه القا کرده‌اند که دولت ارز را تخصیص داده اما کالایی وارد نشده است؛ این آدرس غلطی است که به جامعه داده شده است. از طرفی در برابر ارزهای تخصیص یافته، کالاهایی وارد شده است اما چه کسی نظارت کرده که این کالاها با نرخی متناسب با ارز 4200 تومانی به دست مردم برسد.

روزنامه آرمان به بازار سکه و ارز پرداخته و می‌نویسد: بر اساس آمار منتشر شده در روز گذشته دو میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش‌فروش قطعی به خریداران تحویل داده شد و در صورتی که سود هر قطعه را دو میلیون و 311 هزار تومان محاسبه کنیم، یعنی حدودا شش هزار میلیارد تومان سود توزیع می‌شود.

این روزنامه با تیتر « افت بازار سكه و ارز » به نقل از عضو هیئت مدیره طلا و جواهر تهران می‌گوید: خرید و فروش مصنوعات طلا به دلیل گرانی ‎های بالا و کاهش نگاه اقتصادی مردم به طلا به صفر رسیده است و به نوعی از فرهنگ مردم در حال خارج شدن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.