خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۱۰۸۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس :

دولت امسال با کسری بودجه مواجه نمی‌شود / احتمال کاهش قیمت دلار با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

دولت امسال با کسری بودجه مواجه نمی‌شود / احتمال کاهش قیمت دلار با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی

محمد حسینی با اشاره به احتمال کاهش قیمت دلار در بازار، گفت: با توجه به سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و راهکارهایی که دولت و وزارت نفت پیش‌بینی کرده‌اند و باتوجه به نیاز دنیا به نفت ایران، هیچ زمان صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید.

پایان معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌ها، چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی به ویژه درآمدهای نفتی و میزان بودجه کشور می‌گذارد؟

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با « تجارت‌نیوز » گفت: ایران هیچ‌گاه تابع نظرات و اقدامات دشمنان نبوده و نخواهد بود، به همین جهت امسال صادرات نفت ایران مطابق سال‌های گذشته همچنان برقرار است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: سال گذشته با تمام فشارها و تحریم ‌های ظالمانه آمریکا در راستای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، امروز می‌توان سربلند اعلام کنیم که میزان منابع نفتی که در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده بود، بیش از 101 درصد وصولی درآمدهای نفتی کشور در سال 97 بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و راهکارهایی که دولت و وزارت نفت پیش‌بینی کرده‌اند و با توجه به نیاز دنیا به نفت ایران، هیچ زمانی صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: به طور حتم مطابق سال گذشته بیشتر از میزان درآمد نفتی که در لایحه بودجه سال 98 پیش‌بینی شده است وصول درآمدهای نفتی خواهیم داشت، بنابراین امسال مشکلی در حوزه اقتصاد در بحث تامین منابع مالی نخواهیم داشت.

درخصوص صادرات غیرنفتی که بخشی از آن مربط به پتروشیمی‌ها و بخشی دیگر مربوط به سایر کالاها است، این رقمی که مسئولان در رابطه با میزان ارز بازنگشته حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور می‌گویند در هیچ کجا ثبت نشده و مورد تایید هیچ مرجع رسمی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که واکنش مجلس نسبت به عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی چیست؟ افزود: تمام ارز حاصل از فروش نفت ایران در چارچوب تفاهمنامه بین دولت، مجلس و شرکت ملی نفت به کشور بازگشته است، بنابراین هیچ مشکلی در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت وجود ندارد.

متاسفانه برخی بنگاه‌های اقتصادی که اکثرا خصوصی هستند به دنبال کسب سود بوده به همین جهت در بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به کشور تعلل می‌کنند بنابراین ضرورت دارد که با انجام یک سری اقدامات از سوی مسئولان ذی‌ربط هر چه سریعتر این صادرکنندگان به انجام تعهدات ارزی خود مکلف شوند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: در خصوص صادرات غیرنفتی که بخشی از آن مربط به پتروشیمی‌ها و بخشی دیگر مربوط به سایر کالاها است، رقمی که مسئولان در رابطه با میزان ارز بازنگشته حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور می‌گویند در هیچ کجا ثبت نشده و مورد تایید هیچ مرجع رسمی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: لازم به ذکر است برخی صادرکنندگان که نیاز به واردات برخی کالاها دارند با ارز حاصل از صادرات خود اقدام به واردات کالاهای موردنیاز خود از آن کشورها کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: متاسفانه برخی بنگاه‌های اقتصادی که اکثرا خصوصی هستند به دنبال کسب سود بوده به همین جهت در بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به کشور تعلل می‌کنند بنابراین ضرورت دارد که با انجام یک سری اقدامات از سوی مسئولان ذی‌ربط هر چه سریعتر این صادرکنندگان به انجام تعهدات ارزی خود مکلف شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بدون شک میزان درآمد ارزی که حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته بسیار کمتر از رقمی است که مسئوان عنوان می‌کنند. معتقدم صادرکنندگان در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه هستند، زیرا اینکه صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را صد درصد به کشور بازنگرانده باشد بسیار کم مشاهده شده است.

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به دلیل شرایط اقتصادی کشور از دیرباز مطرح بود، به همین جهت یکی از ابزارهایی که می‌تواند به بازار ارز ایران کمک کند و باعث ثبات ارز در بازار شود بازار متشکل ارزی است، بنابراین دولت مکلف است که بازار متشکل ارزی را در چارچوب سیاست‌های خود هر چه سریعتر اعمال کند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس در پاسخ به این سوال عملکرد سامانه جامع تجارت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: سامانه نیما در جهت میزان ارز تخصیصی برای کالاهای وارداتی است، اما سامانه جامع تجارت براساس کالاهای صادراتی خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: واردات براساس نیازها و ثبت سفارشاتی که تولیدکننگان کشور به آن نیاز دارند در سامانه ثبت سفارش که در وزارت صمت است ثبت می‌شود و به دنبال آن ارز مورد نیاز برای واردات توسط بانک مرکزی به واردکنندگان تخصیص خواهد شد، اما بحث صادرات باید در چارچوب مقررات و نظارت خود نیز انجام شود که این بستر در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند بی‌ثباتی موجود در بازار ارز را کاهش دهد و سازوکاری شفاف و قابل رصد را برای معاملات انواع ارز ایجاد کند؟ گفت: راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به دلیل شرایط اقتصادی کشور از دیرباز مطرح بود، به همین جهت یکی از ابزارهایی که می‌تواند به بازار ارز ایران کمک کند و باعث ثبات ارز در بازار شود بازار متشکل ارزی است، بنابراین دولت مکلف است که بازار متشکل ارزی را در چارچوب سیاست‌های خود هر چه سریعتر اعمال کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.