کد مطلب: ۳۷۲۴۵۳

پایان قیمت‌گذاری در سایت‌های فروش آنلاین

پایان قیمت‌گذاری در سایت‌های فروش آنلاین

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: علاوه بر قیمت خودرو، بر اساس ابلاغیه پلیس فتا قیمت مسکن هم باید از فضای مجازی حذف شود.

بعد از سکه و دلار حالا نوبت به حذف قیمت خودرو از سایت‌های خریدوفروش اینترنتی شده است. حالا در سایت‌هایی همچون دیوار، شیپور و باما فقط آگهی‌های خودرو بدون قیمت مشخص و دارای قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا الفت‌نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید: «علاوه بر قیمت خودرو، بر اساس ابلاغیه پلیس فتا قیمت مسکن هم باید از فضای مجازی حذف شود». با این وجود الفت‌نسب حذف قیمت از سایت‌های خریدوفروش اینترنتی را در کاهش دلالی بی‌تاثیر می‌داند و می‌گوید فضای کلی اقتصاد و بازار ایران دلالی را جذاب کرده است و سایت‌های اینترنتی در این زمینه بی تقصیرند. اما رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو برخلاف او می‌گوید: «نرخ خودرو در سایت‌های آگهی مشخص می‌شود».

به گفته سعید موتمنی، عده‌ای در فضای مجازی با قیمت‌ها بازی و هماهنگ عمل می‌کنند و برخی سایت‌ها نیز ساعتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که برهم‌زننده بازار است. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم از دیگر فعالان صنفی است که با انتقاد از نبود نظارت بر پایگاه‌های اینترنتی ادامه داد: «پایگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها قیمت‌های غیرواقعی مسکن را آگهی می‌کنند و اکنون فضای مجازی مرجع قیمت‌گذاری مسکن شده است».

قیمت‌ها در فضای مجازی کارشناسی می‌شود

در حال حاضر سایت‌های منتشر‌کننده آگهی به دنبال راهکاری برای ارائه قیمت کارشناسی هستند. رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در این‌باره گفت: «درحال حاضر یک استارتاپ در حوزه مسکن این کار را انجام می‌دهد، به نحوی که وقتی کدپستی و اطلاعات خانه را ارایه می‌دهید، استارت‌آپ فعال در این حوزه با ١٠ الی ١٥‌درصد تولرانس، قیمت واقعی خانه را اعلام می‌کند. این امکان می‌تواند برای خودرو نیز فراهم شود، البته اجرایی‌شدن این راهکارها به معنی صفرشدن خطا نیست. به‌عنوان مثال آگهی‌دهنده می‌تواند مدعی شود که خودرویش سالم و بدون تصادف است اما واقعیت چیز دیگری باشد».

او ادامه داد: «برای اینکه دلال‌بازی از بین برود، باید زیرساخت‌های اقتصادی اصلاح و شرایطی فراهم کرد که نگاه‌ها به بازارهایی همچون خودرو و مسکن نگاه سرمایه‌ای نباشد و خریداران و فروشندگان واقعی تنها در این بازار فعالیت کنند».

آگهی‌های دیوار پولی می‌شود

اما رایگان‌بودن آگهی‌ها از دیگر دلایل آگهی‌های دروغ فضای مجازی است که فعالان بازار کسب‌وکارهای آزاد و اینترنتی بدان اشاره می‌کند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است زمانی که آگهی فروش خودرو با قیمت‌های بالا در فضای مجازی بدون هزینه منتشر می‌شود، افراد با دیدن این آگهی‌ها تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرند. الفت‌نسب در این‌باره می‌گوید: «درحال حاضر یک فرد می‌تواند بدون هیچ‌گونه محدودیتی هرچقدر که دلش می‌خواهد، آگهی‌های فروش بگذارد که شاید هیچ‌کدام هم واقعیتی نداشته باشند».

به گفته او، در جلساتی که با پلتفرم‌های آگهی گذاشته شده، قرار است که هر فرد درطول ماه ٢ یا ٣ آگهی مجانی بگذارد و اگر خواهان انتشار آگهی بیشتر است، بابت آن پول پرداخت کند. او با بیان این‌که انتشار آگهی‌های دروغ به سرگرمی برخی از افراد تبدیل شده، امیدوار است که با پولی‌شدن آگهی‌های اینترنتی این رسانه تا حدی سروسامان داده شود.

افزایش دوبرابری پرونده‌های گران‌فروشی خودرو

«پرونده‌های گران‌فروشی خودرو در یک‌ماه اخیر دوبرابر شد.» به گفته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی،‌ سال گذشته ۱۸‌هزار پرونده گران‌فروشی خودرو در شعب این سازمان مختومه شد. یاسر رایگانی با بیان اینکه فقط در یک شعبه‌ هزار پرونده با رضایت شاکی مختومه شد، افزود: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پایگاه‌های اینترنتی خریدوفروش کالا در فضای مجازی را کنترل و مدیریت کند تا راه دورزدن قانون بسته و با احراز هویت ثبت‌کنندگان آگهی از آنها مالیات دریافت شود».

نقش املاک و آگهی‌های فضای مجازی در گرانی مسکن

اما سوال اینجاست که چه کسانی از انتشار قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی سود می‌برند. سخنگوی سازمان تعزیرات درحالی بنگاه‌ها را مقصر افزایش قیمت مسکن می‌داند، که می‌گوید: «همه آگهی‌های مسکن در فضای مجازی به بنگاه‌های املاک ختم می‌شود». او تاکید می‌کند که نوسان قیمت خودرو در فضای مجازی قابل پذیرش است اما درباره مسکن این افزایش قیمت پذیرفته نیست؛ زیرا همه معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود و آنها از قیمت‌ها اطلاع دارند، البته رئیس اتحادیه مشاوران املاک این اتهام را قبول نداشته و می‌گوید که پلیس فتا باید با این سایت‌ها در فضای مجازی برخورد کند.

به گفته او، در تهران از میدان انقلاب اسلامی به سمت پایین هیچ‌کدام از بنگاه‌ها در سایت‌های اینترنتی آگهی نمی‌دهند اما قیمت خانه در این مناطق هم بیشتر شده است.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.