کد مطلب: ۳۸۰۱۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی ۱۰ نماینده مجلس از قیمت دلار در ماه‌های آینده

پیش‌بینی 10 نماینده مجلس از قیمت دلار در ماه‌های آینده

قیمت دلار طی سه هفته گذشته روند نوسانی نسبتا شدیدی به خود گرفته است و از کانال 15 هزار تومانی به کانال 13 هزار تومان رسیده است. درخصوص چشم‌انداز قیمت دلار در ماه‌های آینده 10 نماینده مجلس اظهارات خود را بیان کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهر ماه سال گذشته بود که قیمت دلار با جهشی ناگهانی به کانال 19 هزار تومان رسید و پس از گذشت چند هفته در پاییز 97 با اتخاذ سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به کانال 10 هزار تومان بازگشت. اما دیری نپایید که در اردیبهشت ماه نیز برای اولین بار در سال 98 از مرز 15 هزار تومان گذشت.

اما قیمت دلار طی سه هفته گذشته روند نوسانی نسبتا شدیدی به خود گرفته است و از کانال 15 هزار تومانی به کانال 13 هزار تومان رسیده است.

به عقیده برخی از فعالان بازار خبر تشکیل بازار متشکل ارزی، خبرهای غیر رسمی مبنی ‌برحذف تدریجی سامانه نیما و یکی شدن قیمت‌های آن با بازار آزاد و غافلگیری معامله‌گران در سطوح حمایتی از سوی بازارساز باعث کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر شده است.

دولت به منظور کنترل نوسانات شدید نرخ ارز و کشف نرخ واقعی دلار در کشور اقدام به طراحی بازار متشکل ارزی کرده است که مقرر شده این بازار طی هفته‌های جاری فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

جزئیات مکانیزم و کارکرد بازار متشکل ارزی به این صورت است که بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و صرافی‌های بانک‌ها بوده و این بازیگران موظف به معرفی حساب ارزی به بانک مرکزی هستند.

اما در خصوص چشم‌انداز قیمت دلار در ماه‌های آینده 10 نماینده مجلس اظهارات خود را بیان کرده‌اند.

قیمت دلار باید 9 هزار تومان باشد

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: اگر افزایش حجم نقدینگی در کشور کنترل شود، قیمت دلار مطابق گفته رئیس کل بانک مرکزی به رقم 11 هزار تومان در سال جاری بازمی‌گردد، اما اگر افزایش حجم نقدینگی در کشور کنترل نشود قیمت دلار در سال 98 شتاب‌زده افزایش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم می‌افزاید: اگر بخواهیم رشد اقتصادی و رونق تولید داشته باشیم، با توجه به قیمت دلار در اردیبهشت ماه سال گذشته قیمت واقعی دلار نباید بیش از شش هزار تومان باشد که به دلیل کاهش درآمدهای ارزی کشور به هیچ عنوان شاهد این قیمت دلار در بازار نخواهیم بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: اما با همین شرایط و شاخص‌های فعلی قیمت دلار باید حدود 9 هزار تومان باشد. قیمت کنونی دلار به هیچ عنوان قابل تحمل برای بنگاه‌های اقتصادی دولتی، خصوصی و خصولتی و همچنین مردم نیست.

قیمت دلار از 11 هزار تومان کمتر نخواهد شد

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: قیمت دلار نباید از هشت هزار تومان بیشتر باشد و بیشتر از این مقدار نیز غیرمنطقی است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: نرخ دلار باید هر ساله نسبت به مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی با نرخ تورم کشورهایی که از آنها کالا وارد می‌کنیم تعدیل شود، به عنوان مثال اگر سالانه 20 درصد حاصل از مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی با نرخ تورم خارجی بوده باید طی پنج سال اخبر 100 درصد نرخ دلار افزایش پیدا می‌کرد.

قربانی تاکید می‌کند: متاسفانه طی سال‌های گذشته دولت‌ها قیمت دلار را به زور پایین نگه داشتند، اما سال 97 همانند فنری یکباره رها شد و جهش ناگهانی پیدا کرد و در حال حاضر چند برابر قیمت گذشته در بازار به فروش می‌رود. قیمت دلار تحت این شرایط یعنی افزایش دوبرابری هم نباید از هشت هزار تومان بیشتر می‌شد، اما این سیگنال‌های دلاری که رییس کل بانک مرکزی می‌دهد بیانگر این است که قیمت دلار در بازار از 11 هزار تومان کمتر نخواهد شد و این خود باعث می‌‎شود که دلار بیش از 13 هزار تومان در بازار فروخته شود.

نرخ واقعی دلار 10 هزار تومان است

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: نرخ دلار باید بر اساس مابه‌التفاوت تورم‌ها و تفاوت نرخ بهره‌ها محاسبه شود،معتقدم اگر چند نرخی بدون دلار حذف شود یعنی نرخ دلار در بازار آزاد، نرخ دلار در صرافی‌ها و بانک‌ها، نرخ دلار در سامانه نیما و نرخ ارز دولتی دیگر وجود نداشته باشد، به‌طور حتم قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و کمی بالاتر از نرخ دلار در سامانه نیما تثبیت خواهد شد، اما اگر همچنان نرخ ارز دولتی وجود داشته باشد منجر به کاهش واردات نخواهد شد و هر روز دست آمریکا برای تحریم بیشتر ایران بازتر خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: تنها راهکار برای کاهش قیمت دلار این است که قیمت دلار تک‌نرخی و آزاد شود و به دنبال آن دیگر واردات اجناس و کالاهای خارجی به‌صرفه نخواهد بود، زیرا کالای خارجی از کالای ایرانی در بازار بسیار گران‌تر خواهد شد، به همین جهت تولید ملی رونق پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: معتقدم با آزادسازی، دلار قیمت واقعی خود را پیدا خواهد کرد و در حدود 10 هزار تومان تثبیت خواهد شد.

قیمت منطقی دلار بین 8 تا 9 هزار تومان است

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: این روزها نوسانات قیمت دلار به شدت نیمه نخست سال 97 نیست و دامنه افزایشی نرخ ارز کوتاه است. به عبارتی ممکن است یک روز به دلیل عرضه بیشتر نسبت به حجم تقاضا نرخ دلار کاهشی و در روز دیگر به دلیل عرضه کمتر و تقاضای بیشتر نرخ دلار افزایشی شود.

مصری ادامه می‌دهد: چنانچه حجم نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند، این حجم زیاد نقدینگی همانند باران فراوانی است که در نهایت منجر به سیل و تخریب خواهد شد و همچنین اگر فشار بیشتری به سپرده‌های بانکی وارد شود و تمایل به خروج سپرده‌ها افزایش پیدا کند، حجم نقدینگی سرگردان به منظور سوداگری وارد بازارهای موازی شده و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌کنم که روند قیمت دلار در ماه آینده کاهشی خواهد شد و قیمت منطقی دلار بین هشت تا 9 هزار تومان است.

قیمت دلار باید 7 هزار تومان شود

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: باید منتظر ماند تا عملکرد بازار متشکل ارزی به صورت دقیق و شفاف مشاهده شود. اگر قصد از راه‌اندازی این بازار تنها ساماندهی بازار ارز باشد بسیار عملکرد مطلوبی است، اما اگر نیت از تشکیل این بازار دخالت در تعیین نرخ ارز است بدون شک تبعات منفی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد به هیچ عنوان تصدی‌گری را نمی‌پذیرد، تصریح می‌کند: نقش دولت در بازار ارز تنها باید حاکمیتی باشد نه تصدی‌گری. به عبارتی دولت در بازار ارز نباید به صورتی مداخله داشته باشد که مجدد اشخاصی چون جمشید بسم‌الله در بازار ایجاد کند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مبنای افزایش یا کاهش قیمت ارز در کشور موضوعات اقتصادی نیست و تنها موضوعات و مسائل سیاسی باعث نوسانات قیمت ارز در کشور شده، به همین جهت سرمایه‌گذاری در بازار ارز به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نیست و معتقدم حداکثر قیمت دلار باید بین هفت تا هشت هزار تومان باشد.

پرهیز از ارزانی مصنوعی قیمت دلار

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: کنترل مصنوعی و کاذب قیمت دلار در بازار آزاد و رها شدن به یکباره فنر قیمتی به طور حتم عملکرد صحیح و کارشناسانه‌ای از سوی مسئولان نیست، بلکه ضرورت دارد که دلار به صورت هوشمندانه و به روز تعیین قیمت شود.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: طی سال‌های گذشته برخی روسای بانک مرکزی به صورت مصنوعی و کاذب قیمت دلار را پایین نگه‌داشته بودند که شواهد حاکی از آن است عملکرد مسئولان در جهت کنترل مصنوعی نرخ دلار در بازار آزاد به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نبوده است، زیرا به یک مرتبه روند قیمت دلار در بازار سینوسی شده و به ضرر ثبات اقتصادی کشور تمام شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم می‌افزاید: دولت و بانک مرکزی باید از اشتباهات دولت‌های سابق و روسای گذشته بانک مرکزی درس عبرت بگیرند و از کنترل و ارزانی مصنوعی قیمت دلار در بازار آزاد پرهیز کنند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس تصریح می‌کند: راه‌اندازی بازار متشکل ارزی یک ضرورت است و بدون شک می‌تواند ثباتی در قیمت ارز ایجاد کند، اما مداخله بانک مرکزی نباید به نحوی باشد که بانک از ذخایر ارزی خود استفاده کند، بلکه کنترل بازار ارز باید به نحوی هوشمندانه باشد تا مردم احساس ثبات در بازار ارز کنند. بدون شک ثبات در بازار ارز باعث رونق تولید داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد.

دلار کمتر از 13 هزار تومان نمی‌شود

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: شرایطی که هم اکنون در بازار ارز به ویژه قیمت دلار داریم، به دلیل دخالت مستقیم بانک مرکزی نیست، بلکه تنش‌هایی که در چند هفته گذشته در بازار رخ داده بود و باعث افزایش قابل توجه قیمت دلار شده بود، در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح می‌کند: همچنین با بازگشت ارز صادرکنندگان در سامانه نیما و تخصیص ارز به واردکنندگان واقعی، تقاضای ارز در سامانه نیما توسط دولت مدیریت شده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح می‌کند: پیش‌بینی کرده بودیم که قیمت ارز در سه‌ماهه اول سال خیلی نوسان نخواهد داشت، اما تحریم سپاه از سوی دولت آمریکا و حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس باعث ایجاد تنش و افزایش قیمت دلار در بازار شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مورد دیگری که در حال حاضر به بازار ارز آلارم روند نزولی داده، بازار متشکل ارزی است، می گوید: دولت به دنبال تشکیل بازار متشکل ارزی است که بدون شک این بازار باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد، البته منظور از کاهش قیمت دلار، کمتر از 13 هزار تومان نیست، بلکه نرخ دلار حدود 13 هزار تومان مدیریت خواهد شد، بنابراین کاهش قیمت دلار به دلیل دخالت مستقیم دولت و استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی نیست.

قیمت دلار باید 10 هزار تومان شود

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید نسبت به تثبیت نرخ ارز در کشور اقدام فوری و عاجلی داشته باشند، زیرا ارز در اختیار دولت است و رئیس کل بانک مرکزی هم بارها اعلام کرده که ذخایر ارزی کشور وضعیت خوبی دارد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: قرار بر این بود که بازار متشکل ارزی به منظور تثبیت قیمت ارز در کشور راه‌اندازی شود که هنوز این بازار شروع به کار نکرده است. معتقدم طبق نرخ دلاری که دولت در لایحه بودجه امسال طبق وضعیت معیشتی مردم تعیین کرد، قیمت دلار باید 10 هزار تومان در بازار تثیبت شود، اما متاسفانه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت در بازار هستیم.

دلار باید کمتر از هفت هزار تومان شود

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت منطقی و واقعی دلار کمتر از هفت تا هشت هزار تومان است، می‌گوید: متاسفانه چند نرخی بودن ارز یعنی ارز ترجیحی، ارز نیمایی و ارز موجود در بازار آزاد ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده و باعث ایجاد فساد در بازار ارز شده است.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: امیدواریم بازار متشکل ارزی راهی دوباره برای ایجاد فساد باز نکند، زیرا متاسفانه ارز چهار هزار و 200 تومانی بسیار فسادآور بود و ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرد.

قیمت دلار 10 هزار تومان می‌شود

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: معتقدم دولت به هیچ عنوان نباید در بازار ارز دخالتی داشته باشد، زیرا تعادل حجم عرضه و تقاضا به خودی خود باعث فروکش شدن هیجانات و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در حال حاضر برای واردات کالاهای اساسی ارز چهار هزار و 200 تومانی و برای واردات سایر کالاها ارز نیمایی تخصیص می‌شود و تنها برای انجام سفر و سایر امورات از ارز آزاد استفاده می‌شود که قیمت واقعی ارز آزاد را هم تنها بازار آن هم براساس تعادل حجم عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم می‌افزاید: در حال حاضر ضرورت دارد که بیشترین توجه و تلاش دولت به سمت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باشد، نه اینکه با تزریق ذخایر ارزی در بازار آزاد ارز مداخله کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مخالف راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هستم، زیرا در حال حاضر هم ارز ترجیحی، هم ارز نیمایی و هم ارز آزاد در کشور داریم، به همین منظور تشکیل بازار متشکل ارزی معنایی ندارد و تنها مشکلات بازار ارز را بیشتر می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مداخله دولت در بازار ارز را سم می‌دانم، می‌گوید: قیمت ارز در هر دولتی سه برابر افزایش پیدا کرده، به همین جهت متناسب با نرخ تورم ، قیمت واقعی دلار 10 هزار تومان می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.