کد مطلب: ۳۸۳۳۴۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون برنامه مجلس:

برنامه مجلس پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی / پیگیری روش جایگزین یارانه ارزی از دولت

برنامه مجلس پس از حذف ارز 4200 تومانی / پیگیری روش جایگزین یارانه ارزی از دولت

علی قربانی گفت: بدون شک با تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و داروها افزایش پیدا خواهد کرد، به همین جهت قطعا کمیسیون برنامه از دولت سوال خواهد کرد که چگونه دولت می‌خواهد مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز نیمایی را به مردم پرداخت کند؟

به گزارش تجارت‌نیو ز، سال گذشته دولت حدود ۲۴میلیارد دلار با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی در قالب طرح عرضه ارز در مبدا واردات برای تامین کالاهای اساسی و حمایت از مصرف‌کننده به برخی واردکنندگان پرداخت کرد، اما آمارها و ارقام از نرخ تورم کالاهای اساسی در سال 97 نشان‌دهنده این موضوع است که این طرح عملا با شکست مواجه شد و جزء ایجاد رانت و فساد در اقتصاد ایران دستاورد دیگری به همراه نداشته است.

مجلس در قانون بودجه سال 98 مصوب کرد که 14 میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص پیدا کند، اما چگونگی هزینه کرد این میزان یارانه ارزی را به دولت سپرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بین موافقان و مخالفان حذف دلار 4200 تومانی مقرر شده است که پروژه حذف ارز دولتی پنجشنبه این هفته در ستاد اقتصادی سران قوا تعیین تکلیف ‌شود.

البته کارشناسان دو سناریو برای ساماندهی بازار ارز و کالا به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده‌اند‌.

در سناریوی اول پیشنهاد شده است تا ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان باقی بماند، اما به تعداد معدودی از کالاها تعلق گیرد و همچنین در این پیشنهاد آمده که حدود ۵۰ درصد از ارز پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شود و مابقی صادرکنندگان نیز بتوانند ارز خود را در فرآیند واردات در برابر صادرات به کشور بازگردانند‌.

همچنین سناریوی دوم این است که تنها یک بازار ارزی در کشور وجود داشته باشد و ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت کامل حذف شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات کالاهای اساسی با قیمت ارز نیمایی منجر به بهبود شرایط بازار می‌شود و نظر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص چیست؟

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» با بیان اینکه در قانون بودجه سال 98 کل کشور تخصص 14 میلیارد دلار برای کالای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی مصوب شد، گفت: چندی پیش در کمیسیون برنامه مجلس جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل دادیم. در این جلسه خطاب به آقای نوبخت گفته شد که وقتی مجلس در قانون بودجه کل کشور 14 میلیارد دلار برای کالای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی مصوب کرده است و سازمان برنامه و بودجه کل کشور قصد دارد که دیگر واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی صورت گیرد باید مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز نیمایی به نحوی به مردم پرداخت شود که حدود 60 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی نمایندگان کمیسیون برنامه معتقدند که در صورت حذف ارز 4200 تومانی این 14 میلیارد دلار باید به صورت یارانه مستقیم یعنی پول به حساب بانکی مردم واریز شود و برخی دیگر از نمایندگان معتقد هستند که پرداخت مستقیم پول تورم‌زا خواهد بود و باعث افزایش نرخ تورم در کشور می‌شود و به همین جهت بهتر است که این 14 میلیارد دلار یارانه ارزی به صورت کالابرگ الکترونیکی به خانوارها تخصیص یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در حالی تاکنون بیش از 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای 25 قلم کالای اساسی پرداخت شده که مردم این کالاها را در بازار گران می‌خرند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه سازمان برنامه و بودجه کل کشور خواهان حذف ارز 4200 تومانی و واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز نیمایی است حتما مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه از دولتمردان سوال خواهد کرد که چگونه دولت می‌خواهد مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز نیمایی را به مردم پرداخت کند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بدون شک با تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و داروها افزایش پیدا خواهد کرد و این گرانی به دوش مردم تحمیل می‌شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا در این زمینه کمیسیون برنامه مجلس پیگیری و سوال خواهد کرد که اگر قرار است ارز 4200 تومانی حذف شود باید 14 میلیارد دلار یارانه ارزی به صورت‌های دیگر به دست مردم برسد وگرنه فشار مضاعفی بر دوش خانوارهای کم درآمد جامعه وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: هنوز در کمیسیون برنامه مجلس سناریو اول مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان باقی بماند، اما به تعداد معدودی از کالاها تعلق گیرد مطرح نشده است، اما در خصوص سناریو دوم چندین جلسه در کمیسیون برنامه مجلس با حضور مسئولان ذی ربط برگزار کرده‌ایم و در صورت حذف ارز 4200 تومانی سریعا سوال از دولت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اینکه کالا برگ الکترونیکی تنها به اقشار متوسط و پایین جامعه داده شود منوط به این امر است که این اقشار به طور کامل در جامعه شناسایی شوند اما اگر امکان شناسایی اقشار متوسط و پایین جامعه به طور کامل وجود نداشته باشد باید این کالا برگ الکترونیکی به تمام افراد جامعه تخصیص شود، البته تخصیص کالا برگ الکترونیکی تنها به اقشار متوسط و پایین جامعه به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.