کد مطلب: ۳۸۳۵۳۹

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی امکان‌پذیر نیست

حذف دلار 4200 تومانی امکان‌پذیر نیست

ولی ملکی گفت: مگر می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی حذف شود؟ دولت تنها می‌تواند نحوه استفاده از ارز۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را هدفمند کند تا رانت و فسادی که تا امروز شاهد بودیم دیگر در فضای اقتصادی کشور مشاهده نکنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته دولت حدود ۲۴ میلیارد دلار با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب طرح عرضه ارز در مبدا واردات برای تامین کالاهای اساسی و حمایت از مصرف‌کننده به برخی واردکنندگان پرداخت کرد، اما آمارها و ارقام از نرخ تورم کالاهای اساسی در سال 97 نشان‌دهنده این موضوع است که این طرح عملا با شکست مواجه شد.

مجلس در قانون بودجه سال 98 مصوب کرد که 14 میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص پیدا کند، اما چگونگی هزینه کرد این میزان یارانه ارزی را به دولت سپرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان بین موافقان و مخالفان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی مقرر شده است که پروژه حذف ارز دولتی امروز در ستاد اقتصادی سران قوا تعیین تکلیف ‌شود.

البته کارشناسان دو سناریو برای ساماندهی بازار ارز و کالا به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده‌اند‌. در سناریوی اول پیشنهاد شده است تا ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان باقی بماند، اما به تعداد معدودی از کالاها تعلق گیرد و سناریوی دوم این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت کامل حذف شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات کالاها با قیمت آزاد یا نیمایی منجر به بهبود شرایط بازار می‌شود و نظر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص چیست؟

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: دلار چهار هزار و 200 تومانی تنها برای کالاهای اساسی وجود دارد مگر می‌شود که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی حذف شود؟

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت تنها می‌تواند نحوه استفاده از ارز۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی را هدفمند کند تا سوءاستفاده و رانت و فسادی که تا امروز شاهد بودیم دیگر در فضای اقتصادی کشور مشاهده نکنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که برای ساماندهی بازار ارز دیگر ارز دولتی در مبدا واردات برای تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان داده نشود و دولت باید مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز نیمایی را به صورت مستقیم یعنی یارانه نقدی و یا به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فیلم بازی نکنید حذف شد دیگه…
    […]