کد مطلب: ۳۸۹۴۸۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با محمود باغجری، اقتصاددان:

دلار تا چند تومان کاهش پیدا می‌کند؟ / احتمال حرکت نقدینگی به سمت بانک‌ها

دلار تا چند تومان کاهش پیدا می‌کند؟ / احتمال حرکت نقدینگی به سمت بانک‌ها

محمود باغجری، اقتصاددان با اشاره به اینکه قیمت دلار زیر 10 هزار تومان به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کلان نیست، گفت: اگر دولت نرخ ارز را به زیر 10 هزار تومان کاهش ندهد و شرایط تحریم به سمت تشدید شدن پیش نرود به احتمال بسیار زیاد بازارها به ثبات خواهند رسید و بخشی از پول‌ها مجدد به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها هدایت خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی رفتار بازارساز طی ماه‌ها و روزهای اخیر در افت قیمتی دلار نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است. به عبارتی تغییر در سیاست ارزی دولت و افزایش تدریجی نرخ ارز در سامانه نیما باعث شد تا جریان ورود ارز صادراتی به کشور تسهیل شود و این امر یکسان‌سازی نرخ ارز را رقم زد.

اما آنچه که اهمیت دارد این است که آیا این یکسان‌سازی و ثبات نرخ ارز با توجه به تداوم خلق پول از سوی بانک‌ها و احتمال افزایش نرخ تورم در آینده نزدیک ادامه‌دار خواهد بود؟

محمود باغجری، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: بدون شک یکی از دلایل اصلی کاهش این روزهای قیمت دلار در بازار آزاد، خبر تشکیل بازار متشکل ارزی است.

احتمال این وجود دارد که قیمت ارز از یک مرحله‌ای پایین‌تر آید تقاضای سوداگرانه برای خرید ارز ایجاد شود، البته نه همانند نوسانات قبلی، اما عده‌ای در بازار حضور پیدا کرده و اقدام به خرید ارز می‌کنند، به همین جهت پیش‌بینی می‌کنم که قیمت ارز مجدد افزایش پیدا خواهد کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: بانک مرکزی نرخ ارز در سامانه نیما را به نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک کرد و بازار متشکل ارزی هم با هدف تک نرخی کردن ارز آغاز به کار می‌کند. به همین جهت یکی از دلایل کاهش قیمت ارز در بازار این است که بازار متشکل ارزی آغاز به کار خواهد کرد و تیم دولت و بانک مرکزی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کرده‌اند.

باغجری افزود: اما آنچه که اهمیت دارد این است که برای ارز دو نوع تقاضا وجود دارد که یکی تقاضای سوداگرانه یا تقاضای سرمایه‌گذاری است که تقریبا در حال حاضر این تقاضا برای ارز خشک شده و از بین رفته است.

وی ادامه داد: احتمال این وجود دارد که قیمت ارز از یک مرحله‌ای پایین‌تر آید تقاضای سوداگرانه برای خرید ارز ایجاد شود، البته نه همانند نوسانات قبلی، اما عده‌ای در بازار حضور پیدا کرده و اقدام به خرید ارز می‌کنند، به همین جهت پیش‌بینی می‌کنم که قیمت ارز مجدد افزایش پیدا خواهد کرد، اما نه همانند ماه‌های گذشته که مردم به سمت بازار ارز هجوم آوردند و باعث ایجاد حباب بزرگ در قیمت ارز شدند، بنابراین یکی از دلایل کاهش قیمت ارز این است که تقاضای سرمایه‌گذاری یا سوداگرانه برای ارز کاهش یافته است.

این اقتصاددان تصریح کرد: همچنین شرایط ثبت سفارش در سیستم بانکی یا واردات کالاهای ارزی به دلیل تحریم‌ها به نحوی شده است که عملا بسیاری از بازرگانان نمی‌توانند کالایی به کشور وارد کنند. به همین جهت در حال حاضر تقاضا برای ارز حتی به صورت رسمی از جانب بازرگانانی که واردات کالا انجام می‌دادند به دلیل کاهش ثبت سفارش‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

باغجری افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بازرگانان نمی‌توانند کالایی به کشور وارد کنند به طوری که در حال حاضر بانک مرکزی به واردکنندگان برای یک سال آینده نوبت واردات می‌دهد پیش‌بینی می‌کنم که امسال رشد اقتصادی کشور منفی خواهد شد.

زمانی که قیمت دلار به 17 هزار تومان رسیده بود به مردم هشدار دادم که در این نرخ‌ها سرمایه گذاری نکنند زیرا دلار کاهش پیدا می‌کند، پیش بینی می‌کنم که قیمت دلار در همین نرخ‌هایی که در حال حاضر است نوسان خواهد داشت، اما هشداری که امروز می‌دهم این است که اگر استراتژی تیم دولت این است که قیمت دلار را به زیر 10 هزار تومان برساند اشتباه مهلکی انجام داده و به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی بیان کرد: آیا دولت می‌تواند ارز را در این نرخ کنترل کند یا خیر؟ جواب دادن به این سوال سخت است، زیرا باید پارامترهای سیاسی و پارامترهای فروش و درآمد نفتی را بررسی کنیم به طوری که باید آمار و اطلاعات دقیق و روشنی از میزان صادرات نفت داشته باشیم.

این اقتصاددان تصریح کرد: زمانی که قیمت دلار به 17 هزار تومان رسیده بود به مردم هشدار دادم که در این نرخ‌ها سرمایه‌گذاری نکنند زیرا دلار کاهش پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌کنم که قیمت دلار در همین نرخ‌هایی که در حال حاضر است نوسان خواهد داشت، اما هشداری که امروز می‌دهم این است که اگر استراتژی تیم دولت این است که قیمت دلار را به زیر 10 هزار تومان برساند اشتباه مهلکی انجام داده و به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کلان کشور نیست.

باغجری افزود: در حال حاضر مردم خود را به این شوک‌ ارزی وفق داده‌اند و اقتصاد ایران به تعادل‌های جدید رسیده است، اما اگر قرار باشد که استراتژی‌های جدید دولت این بار به سمت کاهش قیمت دلار کمتر از نرخ 10 هزار تومان باشد بدون شک به ضرر اقتصاد کلان تمام خواهد شد.

معتقدم که بازار سرمایه از نیمه دوم سال 97 تا ابتدای سال 98 بازدهی بسیار خوبی داد، اما دیگر این سوددهی بازار سرمایه در حال اتمام است و شاخص کل بورس در همین کانالی که در حال حاضر است نوسان خواهد داشت.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان رسد صادرات کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین روند شاخص کل بورس هم کاهشی خواهد شد، زیرا بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی تسعیر ارز خود را با نرخ 9 تا 10 هزار تومان انجام داده‌اند، به همین جهت اگر روند قیمت دلار نزولی شود این شرکت‌ها مجبورند دوباره در صورت‌های مالی خود نرخ تسعیر ارز خود را کاهش دهند که این کاهش نرخ تسعیر ارز باعث کاهش EPS آنها می‌شود و سهامداران نیز متضرر خواهند شد.

باغجری افزود: در خصوص روند بازار سرمایه معتقدم که بازار سرمایه از نیمه دوم سال 97 تا ابتدای سال 98 بازدهی بسیار خوبی داد، اما دیگر این سوددهی بازار سرمایه در حال اتمام است و شاخص کل بورس در همین کانالی که در حال حاضر است نوسان خواهد داشت.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر دولت نرخ ارز را خیلی کاهش ندهد یعنی به زیر 10 هزار تومان نرساند و شرایط تحریم به سمت تشدید شدن پیش نرود به احتمال بسیار زیاد بازارها به ثبات خواهند رسید و بخشی از پول‌ها مجدد به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها هدایت خواهند شد.

باغجری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ سود بانکی کوتاه ‌مدت ( ماه شمار) 10 درصد و بلندمدت 15 درصد است، البته در حال حاضر برخی بانک‌ها به برخی مشتریان خود بیش از 15 درصد سود سالیانه پرداخت می‌کنند، اگر قرار باشد که مجدد پول‌ها به سمت بانک‌ها حرکت کنند، بانک‌ها یک سری تمهیدات برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند که یکی از آنها می‌تواند تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت باشد که رخ سود ثابتی به مشتریان خود می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.