فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۴۹۳۸۷

بازگشت قیمت دلار به نرخ مهر ماه سال ۹۷ / ارز چه خواهد شد؟

بازگشت قیمت دلار به نرخ مهر ماه سال ۹۷ / ارز چه خواهد شد؟

روز دوشنبه، شاخص بازار ارز ۱۹۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. چنین میزان رشدی برای این ارز از تاریخ ۱۰ اردیبهشت سابقه نداشت؛ دیگر رکورد مهم دیروز، رسیدن دلار به سطح قیمتی بود که از اوایل مهر ۹۷ تجربه نشده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز دوشنبه، قیمت دلار ۱۹۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. چنین میزان رشدی برای این ارز از تاریخ ۱۰ اردیبهشت سابقه نداشت؛ دیگر رکورد مهم دیروز، رسیدن دلار به سطح قیمتی بود که از اوایل مهر ۹۷ تجربه نشده بود. چنین رکوردهایی مسلما افزایشی‌های بازار را به رشد قیمت امیدوارتر می‌کند، ولی به نظر می‌رسد بازارساز نیز مصمم شده است که شاخص ارزی را رام کند.

بازارساز در تعقیب دلار

در این مسیر، ‌صرافی‌های منتخب بازارساز به قیمت‌گذاری جسورانه خود ادامه دادند؛‌ دیروز ارزش دلار بر تابلوی این صرافی‌ها به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که ۳۰۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. این صرافی‌ها در روز یکشنبه نیز ۴۰۰ تومان به ارزش قیمت دلار افزوده بودند. با افزایش روز دوشنبه فاصله بین نرخ صرافی‌های بازارساز و قیمت بازار آزاد به ۲۰۰ تومان رسید. این میزان فاصله به اندازه‌ای نبود که موجب شود تقاضای آربیتراژی رغبت خاصی برای حضور در معاملات داشته باشد.

اثرات افزایش قیمت دلار صرافی‌ها

به گفته برخی از بازیگران باتجربه ارزی، بازارساز از طریق این افزایش قیمت‌ها تا حدی توانست زمینه‌های رفتار نوسان‌گیرانه در بازار را کاهش دهد، بدون آنکه اسکناس نقدی زیادی را هم از دست بدهد. به گفته آنها اگر بازارساز قیمت را در کانال پایین‌تر نگه می‌داشت، تقاضای کاذب بیشتری وارد بازار می‌شد و بازارساز ناچار می‌شد اسکناس زیادی را با قیمت ارزان‌تر در اختیار مشتریان قرار دهد. افزون بر این هر زمان قیمت صرافی‌های بازارساز فاصله زیادی با قیمت‌های بازار داشته باشد، تحرکات معامله‌گران فردایی بیشتر می‌شود و سعی می‌کنند با هیجان‌سازی این فاصله را بیشتر می‌کنند. جدا از اینها، هر زمان فاصله بین این دو قیمت بیشتر می‌شود، رانتی ایجاد شده است که سهم افرادی می‌شود که به خرید ارز ارزان‌تر دسترسی دارند و ممکن است افرادی حتی از کارت ملی بقیه برای دسترسی بیشتر به این ارز استفاده کنند.

محرک رشد قیمت دلار چیست؟

بالا رفتن قیمت صرافی‌های منتخب بازارساز می‌تواند نشان دهنده دو خواست سیاست‌گذار ارزی باشد: اول اینکه از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری کند و دوم اینکه با نزدیک شدن به قیمت بازار کم‌کم آن را رام کند و مانع از افزایش نوسانات شود. اگرچه بازارساز این تاکتیک جسورانه را در ۲ روز گذشته انجام داده اما‌ قیمت در بازار آزاد به افزایش خود ادامه داده است. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در این شرایط موجب شد قیمت دلار به رشد خود ادامه دهد، افزایش نرخ حواله درهم بود. درهم دیروز از محدوده ۴ هزار و ۶۰۰ تومانی عبور کرد؛ با چنین سطح قیمتی از درهم، ‌ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان برسد. با این حال، به نظر می‌رسد فعالان بازار داخلی تا حدی هم با احتیاط نسبت به رشد حواله درهم واکنش نشان دادند. در بازار ارز هیجانات کمی بیشتر از گذشته شده است، ولی همچنان چشم بیشتر معامله‌گران به بازار سکه و طلاست که هر روز سقف تاریخی تازه‌ای را به ثبت می‌رساند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.