کد مطلب: ۴۵۷۳۳۹

پاسخ مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد:

قطعنامه شورای حکام بر قیمت دلار تاثیر دارد؟

قطعنامه شورای حکام بر قیمت دلار تاثیر دارد؟

رئیس‌زاده می‌گوید: اثر منفی این قطعنامه ضد ایرانی ممکن است مقداری موجب افزایش قیمت شود و یا حتی اگر موجب افزایش قیمت نشود موجب کاهش قیمت آن نیز نخواهد شد.

شورای حکام آژانس اتمی اولین قطعنامه ضد ایرانی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد. اما این خبر سیاسی چقدر می‌تواند بر قیمت دلار تاثیر داشته باشد؟

مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: از نظر بعد روانی قضیه، تصویب این قطعنامه بر قیمت دلار بی‌اثر نخواهد بود. یعنی از دید بازار و از دید افرادی که متقاضی دلار بوده یا قصد عرضه دلار را دارند از بعد روانی یک اثر منفی دارد.

وی ادامه می‌دهد: اثر منفی این قطعنامه ضد ایرانی ممکن است مقداری موجب افزایش قیمت شود یا حتی اگر موجب افزایش قیمت نشود موجب کاهش قیمت آن نیز نخواهد شد.

رئیس‌زاده می‌افزاید: از بعد حقوقی نیز در واقع قطعنامه شورای حکام الزام‌آور نیست و در واقع یک هشدار از سوی نهاد حقوقی بین‌الملل بوده و درخواست کرده‌اند که بازدید داشته باشند که حالا دولت تصمیم می‌گیرد که طبق ضوابط این اجازه را بدهد یا ندهد.

این کارشناس تاکید می‌کند: اما در نهایت قطعنامه‌ای که تصویب شده در بازار این اثر را دارد که به محض این‌که اعلام شد مقداری اثر منفی بر روی ذهنیت افرادی که قصد عرضه ارز را دارند بگذارد که دست نگه دارند و افرادی نیز که متقاضی خرید دلار هستند انتظار افزایش قیمت دلار را داشته باشند و برای خرید دست به کار شوند.

وی تصریح می‌کند: ذهنیتی که با تصویب این قطعنامه به وجود می‌آید ادامه روند صعودی قیمت دلار است به خصوص که با مسدود شدن دارایی‌های ما در برخی از کشورها هم‌زمان شده که مورد کره جنوبی رسما اعلام شد و متوجه شدیم که رقمی بین هفت تا ۹ میلیارد دلار از منابع ما در آن‌جا مسدود شده، انتظار می‌رفت این منابع آزاد شود اما دولت کره تا این لحظه همکاری نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.