کد مطلب: ۶۹۶۴۱۲

قیمت لیر امروز ۹ شهریور ۱۴۰۱/ بالاترین نرخ برابری لیره در برابر دلار

قیمت لیر امروز ۹ شهریور ۱۴۰۱/ بالاترین نرخ برابری لیره در برابر دلار

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۴۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۳۳ تومان افزایش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۴۹ تومان معامله می‌شود.

به نقل از تسنیم ، نرخ برابری دلار در برابر لیره در ترکیه به ۱۸.۱۹ لیره رسید.

این در حالی است که نهادهای اقتصادی ترکیه نظیر بورس، پیش‌بینی می‌کنند که طی روزهای آینده این نرخ به ۱۹ لیره برسد.

اقتصاد ترکیه طی دو سال گذشته شرایط سختی را سپری می کند، به‌طوری که تورم نیز در این کشور طی ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بحران اقتصادی ترکیه قیمت دلار را بالا برد

به نقل از تسنیم ، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و هر یک دلار آمریکا رفته رفته به نرخ ۱۸ و نیم لیر نزدیک می‌شود. این در حالی است که رقم ۱۸ و نیم لیر نیز یک نرخ آزاد نیست و دولت، به منظور آن که دلار از ۲۰ لیر بالاتر نرود، به کلیه سپرده‌های بانکی لیره‌ای مردم ترکیه، یک سود مرسوم و معمول می‌دهد و یک سود متمم که اختلاف سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش تبدیل لیر به دلار را برای سپرده‌گذاران جبران می‌کند.

سلجوق گچر، اقتصاددان ترکیه که با پیش‌بینی‌های صحیح خود در مورد نرخ دلار در ترکیه به شهرت رسیده، اخیرا گفته است: «من هشدار می‌دهم. یک بار دیگر در کشور ما، دلار منفجر خواهد شد. در تجارت خارجی، به دنبال فروش بیشتر هستیم. اما شرایط ما طوری است که نمی‌توانیم از کاهش ارزش لیر بگریزیم و بعید نیست به جایی برسیم که ۱ دلار به ۳۵ لیر برسد. ما در واردات هم مشکلات بزرگی داریم و واردات اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۱٫۴درصد افزایش داشته است. این به ما نشان می‌دهد که اختلاف بین واردات و صادرات بیشتر شده و کسری تجارت خارجی در دوره آتی افزایش می‌یابد.»

وی معتقد است که سیاست اقتصادی حزب عدالت و توسعه، بر مبنا افزایش عامدانه ارزش دلار است.

گچر گفته است:«واردات تیرماه ۲۹میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار بوده است. کسری تجارت خارجی در چنین سطح رکوردی در حال افزایش است و افزایش فنری نرخ دلار در دوره آینده اجتناب‌ناپذیر است. حزب عدالت و توسعه تلاش خواهد کرد با بالا بردن نرخ دلار به عنوان راهی برای خروج از بحران اقتصادی، کسری واردات و صادرات را جبران کند و تلاش خواهد کرد تا نرخ دلار را تا ۳۰ تا ۳۵ لیر افزایش دهد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.