کد مطلب: ۷۳۹۱۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت دلار امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۱/ نقطه توقف اسکناس آمریکایی کجاست؟

قیمت دلار امروز 27 آذر 1401/ نقطه توقف اسکناس آمریکایی کجاست؟

دولت سعی دارد با محرک‌هایی مثل ارزپاشی قیمت دلار را کنترل کند، اما در این بین عواملی وجود دارد که همسو با این مقوله پیش نمی‌روند. عواملی مانند افزایش انتظارات تورمی در جامعه و سرگردانی در مسائل سیاسی به‌ویژه برجام از متغیرهای مهم اثرگذار بر مسیر قیمت دلار هستند. بر همین اساس به‌ نظر می‌آید قیمت دلار به‌ طور کلی در مسیری افزایشی قرار داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار توافقی امروز 36 هزار 622 تومان قیمت خورده است و به‌ دنبال بازار آزاد حرکت می‌کند، اما تا رسیدن به این دلار حدود دو هزار و 500 تومان فاصله دارد. نرخ فروش دلار صرافی ملی نیز مطابق با دلار توافقی پیش می‌رود و اکنون هم‌قیمت هستند.

قیمت دلار نیمایی همچنان در کانال 28 هزار تومان سرکوب می‌شود و باتوجه به افزایش قیمت دلار بازار آزاد هر روز فاصله بین این دو افزایش پیدا می‌کند. فاصله دلار بازار آزاد و نیمایی تبعاتی مانند بی‌انگیزگی صادرکنندگان برای عرضه دلار در سامانه نیما را در پی دارد.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

از آنجا که دلار ایران علاوه بر منابع بانک مرکزی از طریق دو منبع سلیمانیه و هرات وارد می‌شود قیمت این دو ارز تاثیر زیادی بر قیمت دلار بازار آزاد دارد. امروز دلار هرات به مسیر افزایشی خود ادامه داده و 38 هزار 700 تومان برآورد شده است. قیمت دلار سلیمانیه نیز همچنان در کانال 39 هزار تومان پیشروی می‌کند و با کاهشی نسبی نسبت به روز گذشته 39 هزار و 130 تومان در لحظه تنظیم این گزارش قیمت دارد.

سیاست‌های ناکارآمد بانک مرکزی

جهش قیمت دلار و نرخ تورم در سال 1401 در حالی است که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، ثبات بازار ارز و کنترل تورم را مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی اعلام کرده بود. با این وجود مشخص نیست که در بانک مرکزی چه می‌گذرد که این شاخص‌ها ارقامی بالاتر از پیش‌بینی‌های بدبینانه را رقم می‌زنند.

در این شرایط، عملکرد بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار را می‌توان در ممنوعیت انتشار نرخ دلار در رسانه‌ها و سپس اجبار صرافی‌ها به انتشار لحظه‌ای نرخ ارز خلاصه کرد. وعده‌های تکراری صالح آبادی مبنی بر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی و انتشار گواهی ارزی نیز نتوانستند جلوی رشد افسارگسیخته قیمت دلار را بگیرند.

به نظر می‌رسد که آخرین تلاش بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز نیز تغییر معاون ارزی صالح آبادی بوده است. با این حال، بعید است که محمد آرام، معاون ارزی جدید بانک مرکزی بتواند در نقش یک فرشته نجات ظاهر شود و نرخ ارز را حداقل در کوتاه مدت کنترل کند

فرار از آمار

همچنین در زمینه نرخ تورم نیز دولت و بانک مرکزی با نادیده گرفتن گزارش‌های مرکز آمار، بر نرخ تورم بانک مرکزی تکیه می‌کنند. این در حالی است نه تنها جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران، این مرکز را مسئول ارائه آمار تورم دانسته، بلکه طبق گفته‌های ابراهیم رئیسی، هر دستگاهی می‌خواهد آماری اعلام کند، باید با مرکز آمار ایران هماهنگ شود و مرکز آمار مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است. با این حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی ترجیح می‌دهد که آمار خود را که همواره به سود دولت سیزدهم است، مرجع قرار دهد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.