کد مطلب: ۷۴۰۵۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت دلار امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۱/ پایداری اسکناس آمریکایی در برابر سیگنال‌های سیاسی

قیمت دلار امروز 30 آذر 1401/ پایداری اسکناس آمریکایی در برابر سیگنال‌های سیاسی

اخبار سیاسی که دیروز از نشست اردن به گوش رسید باعث نزول قیمت دلار به کانال قبلی شده بود اما امروز و با گزارش منفی درباره امضای برجام دوباره اسکناس آمریکایی در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار که روز گذشته تحت تاثیر اخبار سیاسی روندی کاهشی را در پیش گرفته بود، امروز دوباره چند پله افزایش را تجربه کرد. این درحالی است که سکه در بازار موازی تحت تاثیر روز روز گذشته دلار قرار نگرفت و طی این دو روز همچنان به مسیر صعودی خود ادامه داد.

قیمت دلار توافقی در حال حاضر 36 هزار و 633 تومان است. قیمت این دلار هنوز نسبت به دلار بازار آزاد حدود 2 هزار 700 تومان فاصله دارد و همین مساله موضوع تک نرخی شدن دلار را به تعویق می‌اندازد. قیمت دلار نیمایی نیز این روزها برای کانال 30 هزار تومانی خیز برداشته اما همچنان سرکوی می‌شود.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

هرات و سلیمانیه دو بازاری هستند که بر قیمت دلار بازار آزاد تاثیر زیادی دارند. قیمت دلار هرات روز گذشته همراه با دلار بازار آزاد کاهش قیمت را تجربه کرد اما این دلار هم امروز به مسیر افزایشی بازگشت و اکنون 38 هزار و 820 تومان قیمت دارد. قیمت دلار سلیمانیه نیز در لحظه تنظیم این گزارش 39 هزار و 440 تومان برآورد می‌شود.

اخبار برجامی باز هم روز گذشته باعث کاهش قیمت دلار شده بود. توییت بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی قیمت دلار را وادار به عقب‌نشینی کرد. در این توییت پس از ملاقات با وزیر امور خارجه ایران آمده بود: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.

البته با پایان معاملات نقدی دیروز، شب گذشته سیگنال های منفی برجامی از سوی مقامات آمریکایی باعث شد اثر توئیت بورل کم رنگ شود.

به‌طور کلی به‌ نظر می‌آید با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و جو تورمی ناشی از آن دولت سعی از طرق مختلف سعی در کنترل قیمت این اسکناس آمریکایی دارد، اما دلار باز هم امروز مسیری افزایشی را در پیش گرفته است و تحلیگران معتقدند اگر برجام به نتیجهای نرسد همچنان به مسیر افزایشی خود ادامه می‌دهد. عده‌ای از فعالان بازار نیز می‌گویند حتی در صورت احیای برجام ممکن است دلار واکنش کوتاه‌مدتی نشان دهد و باز هم تصمیم داشته باشد در ریل صعودی قیمت ادامه دهد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.