خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۱۱۷۹

قیمت دلار توافقی امروز ۳ دی ۱۴۰۱

قیمت دلار توافقی امروز 3 دی 1401

قیمت دلار توافقی امروز در بازار با کاهش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ قیمت دلار امروز در بازار متشکل ارزی کاهش یافت.

قیمت دلار در بازار متشکل امروز

نرخ دلار متشکل امروز با 36 هزار و 95 تومان معامله شد.این قیمت در مقایسه با ۲روز پیش 130 تومان افت را نشان می دهد

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳۶,۰۹۵ -۱۳۰.۰۰ -۰.۳۶ 11:50
۳۶,۲۲۵ -۱۵.۰۰ -۰.۰۵ ۲ روز پیش
۳۶,۲۴۰ -۱۰.۰۰ -۰.۰۳ ۳ روز پیش

تقویم یک ماه دلار

قیمت دلار با شروع آذر ماه در محدوده ۳۴ هزار تومانی نوسان داشت و تلاش‌های بازارساز این کانال را برای این ارز آمریکایی تثبیت کرده بود. از سوی دیگر عرضه اوراق ارزی نیز درست چند روز قبل با امید به سامان دادن و مهار قیمت دلار از سوی بانک مرکزی آغاز شده بود اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت.

هر چند در روزهای بعد نیز بازارساز طرح‌های متعددی را روانه بازار کرد اما قهر دلار از نهاد پولی کشور در روزهای بعد نیز ادامه داشت.

فعالان حرفه‌ای اما شرایط بازار را با وجود اخبار سیاسی که از سوی مجامع بین‌المللی به تهران مخابره می‌شد و چندان مساعد نیز نبود، مقدمه‌ای برای افزایش قیمت دلار و شروع روزهای طوفانی ماه‌های آینده پیش بینی کردند. در روزهای بعد نیز معامله‌گران صبور بودند و قیمت نیز در همان محدوده ۳۴ و ۳۵ هزار تومانی نوسان داشت.

بانک مرکزی تلاش می‌کرد با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، خبردرمانی و ارائه بسته‌هایی نظیر فروش اوراق ارزی، سیگنال کاهشی برای قیمت دلار ارسال کند.

در هفته دوم آذر، قیمت آهسته اما پیوسته از محدوده ۳۵ هزار تومانی خارج شد و هفته سوم از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی نیز گذشت.

این اسکناس آمریکایی که در نیمه دوم آذر ماه روند افزایشی بیشتری داشت. بر أساس آمارهای هفت‌ماهه بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو، نرخ فروش این دونوع ارز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۶.۴ و ۳.۵ درصد رشد داشته است.

هر چند که از سوی بانک مرکزی عملکرد نهاد متبوعشان ارزپاشی نبوده، بلکه سیاست متعادل‌سازی با ترفند عرضه و تقاضاست و سازوکار عرضه دلار توافقی نیز در همین راستا صورت گرفته است. اما معامله‌گران سیاست بانک مرکزی را ارزپاشی برای مهار قیمت می‌دانند و اکنون این پادزهر نیز برای افزایش دلار چاره نیست و این افزایش انتظارات تورمی است که قیمت را به جلو هل می‌دهد.

سرعت رشد قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه این اسکناس آمریکایی را به خط قرمزهای بازارساز نزدیک کرده است. به نظر می‌رسد فعلا برای نهاد پولی کشور کنترل قیمت دلار بسیار دشوار است و سیگنال‌های قوی نیز بر بازار بی‌اثر شده است. باید دید با شروع سه ماهه پایانی سال و افزایش مسافرت‌های خارجی و نزدیکی به پایان سال میلادی روند قیمت دلار چگونه ادامه می‌یابد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.