خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۴۳۰۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار امروز ۸ دی ۱۴۰۱/ تقاضا برای خرید ارز افزایش یافت

قیمت دلار امروز 8 دی 1401/ تقاضا برای خرید ارز افزایش یافت

ارز به پرتقاضاترین بازار ایران در هفته‌های اخیر تبدیل شده است. در حالی که مشتریان زیادی وارد این بازار شده‌اند، اما فروشنده‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های فردوسی به چشم نمی‌خورد. در این بین قیمت دلار هم دیگر به صورت دقیقه‌ای در حال نوسان است. اما امروز، 8 دی 1401، چه شرایطی بر بازار ارز حاکم بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز، 8 دی 1401، روی تابلوی صرافی‌ها بین 40 هزار و 56 تومان تا 41 هزار و 652 تومان نوسان داشت. این بازار در روز پنج‌شنبه کار خود را با نرخ 41 هزار و 363 تومان آغاز کرد که 533 تومان نسبت به آخرین نرخ رسمی روز گذشته کاهش داشت.

در ساعت 12:45 امروز تابلوی معاملات با سقوط 1312 تومانی نسبت به دیروز به پایین‌ترین رقم خود رسید تا افت 3.2 درصدی را ثبت کند. اما این سقوط چندان دوام نیاورد و در لحظه نگارش این گزارش (13:30) بار دیگر شاخص قیمت دلار در صرافی‌ها تا 41 هزار و 520 تومان بالا رفت و به سقف قیمت روزانه نزدیک شد.

البته در بازار آزاد و خیابان استانبول همچنان روال دیگری جریان دارد و معامله‌گران با نرخ‌های بالاتری اقدام به خرید و فروش ارز، به‌ویژه دلار می‌کنند. در این میان، اکنون اکثر بازیگران نقش خریدار را ایفا می‌کنند و کمتر کسی را می‌توان یافت که در موقعیت کنونی در نقش فروشنده ظاهر شود.

چراکه همچنان اکثر مؤلفه‌های مؤثر بر بازار تقویت‌کننده هستند و گویا دولت هم برنامه جدیدی برای کنترل بازار ندارد. این امر باعث شده تا حتی رسانه‌هایی هم که در هر شرایطی مدافع سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم بودند، لحن و زبان خود را درباره شرایط بازار تغییر دهند.

قیمت دلار صدای کیهان را هم درآورد

روزنامه کیهان فضای بازار ارز را به شکلی عجیب و غریب افسارگسیخته توصیف کرد و خواهان اتخاذ تصمیمات فوری از سوی سران قوا شد. البته که این روزنامه همچنان فضای مجازی و جریان غرب‌گرا را عامل ایجاد چنین شرایطی معرفی می‌کند؛ اما باید این پرسش را طرح کرد که دولت برای بهبود این شرایط چه اقدام مثبتی انجام داده است؟

چه بسا اگر اکنون تدبیری هم اندیشیده شود باز هم شبیه به تجربیات گذشته و اعمال قیمت‌های دستوری خواهد بود. دولت و مجلس از یک سو هر روز هزینه‌های جدیدی را برای کشور می‌تراشند و از سوی دیگر قصد دارند یک روز با فرمان رؤسای کابینه و پارلمان بازار را کنترل و روز دیگر با بگیر و ببند پلیسی ارزش پول ملی را حفظ کنند.

چرا قیمت دلار افزایشی است؟

افزایش 57 درصدی حداقل حقوق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، افزایش و پرداخت نقدی یارانه‌های جدید، آزادسازی دستوری قیمت‌ها و اجرای سایر سیاست‌های پولی انبساطی که قریب به اتفاق آن‌ها ریشه پوپولیستی دارند باعث ایجاد شکاف در منابع و مصارف اقتصادی و شکل‌گیری ناترازی عمیق بودجه شد.

دولت نیز در شرایط کنونی برای جبران کسری بودجه چاره‌ای جز چاپ پول و خلق نقدینگی ندارد. اتفاقی که سرانجامی جز تشدید تورم و سقوط قدرت خرید مردم نداشته است.

مشخصاً ارز هم به‌عنوان یک کالای اقتصادی از شرایط اقتصاد کلان و تورم تبعیت می‌کند. دولتمردان که مدام وعده کاهش نرخ ارز را می‌دهند و روند صعودی قیمت‌ها را هیجانی عنوان می‌کنند، لازم است به این پرسش هم پاسخ دهند: «در شرایطی که ماه‌هاست نرخ تورم طبق آمار رسمی بالای 40 درصد مانده و با پول‌پاشی‌های دولت بعید هم است از این شاخص عقب بنشیند، چگونه می‌خواهند نرخ ارز را از شاخص تورم عقب نگه دارند؟».

به‌رغم افزایش این هزینه‌ها دولت با پشت‌کردن به برجام و البته جاماندن از روابط با چین ، مهم‌ترین منابع درآمدی و ارزی خود را از دست داده است.

با این حال وزیر نفت ایران و برخی از نمایندگان مجلس کماکان بر فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت و وصول تمام درآمدهای ارزی تأکید دارند.

اما گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً منتشر کرد حاکی از آن است که در نیمه ابتدایی سال جاری تنها 56 درصد درآمدهای نفتی محقق شد که البته این به معنای وصول این درآمدها نیست.

ازجمله آنکه به دلیل تحریم‌های بانکی ایران همچنان امکان جابه‌جایی و تبادل ارز را ندارد. حال در چنین شرایطی که به نظر می‌رسد خزانه ارزی بانک مرکزی حال و روز چندان مساعدی ندارد، مشخص نیست دولت با کدام منابع ارزی قصد مدیریت بازار را دارد؟

دلار 5000 تومانی؛ شاید با حذف صفر!

در این بین خبردرمانی «آزادسازی 7 میلیارد ارز بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی» چندین بار فقط در همین دولت خرج شده و به نظر می‌رسد این خبر هم دیگر خریداری، حداقل در بازار ارز، ندارد.

به هر ترتیب اکنون قیمت دلار بدون توجه به وعده‌ها و تکذیب‌ها به شکل افسارگسیخته روند صعودی خود را طی می‌کند و دیگر مشخص نیست در کدام کانال آرام خواهد گرفت.

حال فقط مردم مانده‌اند و انتظار برای دلار 5000 تومانی که ابراهیم رئیسی در زمان فعالیت دولت قبلی وعده آن را داد. وعده‌ای که احتمالاً برای تحقق آن باید منتظر حذف صفر از پول ملی باشیم.

برای مطالعه بیشتر خبر بازی بازارساز با دلار یا سرمایه مردم! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.