کد مطلب: ۷۴۴۵۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار امروز ۱۲ دی ۱۴۰۱ / اسکناس آمریکایی عقب‌ نشینی کرد

قیمت دلار امروز 12 دی 1401 / اسکناس آمریکایی عقب‌ نشینی کرد

قیمت دلار امروز 12 دی 1401 برخلاف روز گذشته کمی کاهش قیمت را تجربه کرده است. این اسکناس آمریکایی از روز پنجشنبه روندی کاهشی را در پیش گرفته است. با این حال اما روز گذشته برای یک مقطع زمانی کوتاه، در مسیر صعودی نوسان داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار برخلاف روز گذشته (یکشنبه) کمی کاهش قیمت را تجربه کرده و مجددا وارد کانال پایین‌تر شده است.

قیمت دلار توافقی 37 هزار 320 تومان ثبت شده است. دلار صرافی ملی نیز قیمتی نزدیک با دلار توافقی دارد و در لحظه تنظیم این گزارش 37 هزار 326 تومان ثبت شده است.

این دو نرخ دلار حدود سه هزار و 750 تومان با دلار بازار آزاد اختلاف دارند. دلار نیمایی نیز پس از این کاهش قیمت‌ها مجدد وارد کانال 28 هزار تومان شده است.

51

قیمت دلار در بازارهای همسایه

رایج است دو هاب قیمتی هرات و سلیمانیه به بازار دلار ایران سیگنال می‌دهند، اما حالا با کاهش قیمت دلار از روز پنجشنبه و نزول از کانال 44 هزار تومان در بازار آزاد قیمت این دو نیز نسبت به قبل کاهش یافته است.

در حال حاضر دلار هرات حدود 40 هزار و 400 تومان است و قیمت دلار سلیمانیه نیز 40 هزار و 850 تومان برآورد می‌شود که نسبت به روز گذشته کمی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

افزایش قیمت دلار در روز گذشته و ورود به کانال 41 تومان نشان داد بازار را با قیمت‌های دستوری نمی‌توان به طور کامل کنترل کرد.

امروز اما قیمت دلار بازار آزاد باز هم کمی کاهش قیمت داشته و به کانال پایین‌تر وارد شده است. قیمت دلار از روز پنجشنبه با تغییر رئیس بانک مرکزی تا 39 هزار تومان نیز پایین آمد.

بسیاری از تحلیلگران روند صعودی قیمت دلار را از ابتدای سال‌ جاری هشدار داده بودند و در هفته نخست دی ماه این اتفاق افتاد. دلار با سقف‌شکنی قیمت باعث آشفتگی بازار شد.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران کف بازار با وجود روند صعودی قیمت‌ها دست از معامله‌ کشیدند. آن‌ها معتقد بودند این سیاست کهنه نهاد پولی کشور است تا قیمت را به اندازه‌ای بالا ببرد، از نوسانات بازار بهره‌ کافی را کسب کند و بعد با کاهش محدود قیمت به انتظارات کاهشی بازار پاسخ دهد. این معامله‌گران بر این باور بودند نباید از بازارساز رکب خورد.

اکنون نیز شرایط حاکم بر بازار نشان‌دهنده همین موضوع است. قیمت دلار به صورت دستوری همچنان در کنترل بانک مرکزی است. دارندگان محدود دلار موفق به فروش نمی‌شوند و سطح عرضه در بازار بالاست.

برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان بازار مبنی بر کاهش درآمدهای ارزی کشور به علت تحریم‌ها، رئیس کل جدید بانک مرکزی ذخیره ارزی کشور را کافی و در حد مطلوبی عنوان کرده است. در همین راستا برخی تحلیلگران معتقدند اگر سطح عرضه مانند دو روز گذشته باشد، قیمت دلار تا کانال ۳۳ هزار تومان نیز کاهش می‌یابد.

آخرین اخبار حوزه ارز و طلا را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.