خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۲۵۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل روند کندل هفتگی انس جهانی طلا

تحلیل روند کندل هفتگی انس جهانی طلا

جو بازار در ابتدای هفته و قبل از انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده منجر شد تا طلا هفته را با نوسانات محدود آغاز کند. با این حال، پس از انتشار گزارش‌های تورمی، نوسانات قیمتی به اوج خود رسید و در نهایت انس جهانی طلا با کاهش قیمت، هفته را به پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بدون شک مهم‌ترین رویداد در هفته گذشته انتشار داده‌های تورمی ایالت متحده بود. با توجه به انتشار این گزارش به صورت ترکیبی همراه با شاخص تورمی هزینه مصرف کننده (CPI) در بُعد سالانه، در هر دو مورد تورم و تورم خالص بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.

در بُعد ماهانه اما تورم طبق پیش‌بینی‌ها قرار داشت، انس جهانی طلا با واکنش سریع نوسانات نسبتا شدیدی را در زمان انتشار خبر تجربه کرد، به طوری که پس از صعود اولیه قیمت به سطح 1872 دلار، به سرعت جهت حرکت خود را معکوس کرد. تا جایی که با فروکش کردن هیجانات فعالین بازار در مسیر رویکرد احتمالی فدرال رزرو، به قیمت‌گذاری انس جهانی طلا پرداختند.

طلا جهانی

تحلیلگر بازارهای مالی جهانی، ابراهیم حاجی‌احمدی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی روند هفتگی قیمت طلا و رویدادهای اخیر بازار انس جهانی پرداخت.

وی به دنبال گزارش تحلیلی پیشین خود درباره انس جهانی طلا گفت: علاوه بر انتشار فراتر از انتظار داده‌های مرتبط با شاخص هزینه تولیدکننده (PPI)، اداره سرشماری ایالات متحده گزارش داد، شاخص خرده فروشی در ماه ژانویه 3 درصد افزایش یافته که فراتر از انتظارات بازار است و می‌تواند این دیدگاه را تقویت نماید که احتمالا فدرال رزرو در مسیر انقباض پولی و بدون نگرانی درباره وقوع رکود اقتصادی باقی بماند.

وی ادامه داد: علاوه بر این همانطور که در سطوح بالاتر طلا به فاصله معنادار تورم و اهداف تورمی ترسیمی فدرال رزرو در هفته‌های اخیر اشاره کرده بودیم، این داده‌ها به بازارها یادآوری کردند که فعالیت مصرف کنندگان در ایالات متحده همچنان قوی است و فدرال رزرو هنوز تأثیر انقباض سیاست پولی را بر تقاضا به صورت کامل مشاهده نکرده است.

وی افزود: این عوامل موجب شد مطابق انتظار و سناریو تحلیلی که دنبال کردیم شاهد افزایش بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده و کاهش قیمت انس جهانی طلا در هفته اخیر و تحقق هدف دوم اعلامی (در محدوده 1830 دلار) باشیم.

حاجی‌احمدی گفت: در حال حاضر، نظر می‌رسد معامله‌گران دریافته‌اند که توقف افزایش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی امریکا در جلسات آتی FOMC بسیار بعید است، زیرا بخش‌های کلیدی تورم به طرز ناامیدکننده‌ای همچنان بالا باقی مانده است و همانطور که هفته گذشته اشاره شد افزایش نرخ‌ها فراتر از سطوح 5 درصد در نیمه ابتدایی سال 2023 با ضریب احتمالی بالاتر، ممکن است توسط فدرال رزرو ادامه یابد.

نمودار طلا جهانی

روند انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

تکنیکال طلا جهانی

حاجی‌احمدی درباره وضعیت تکنیکال طلا جهانی گفت: از منظر تکنیکی مطابق سناریو تحلیلی که دنبال کردیم، انس جهانی از محدوده مقاومتی 1960-1950 با افزایش فشار فروش عملا وارد فاز اصلاحی شد. این مهم، زمینه را برای کاهش هرچه بیشتر قیمت و در نهایت تحقق اهداف اعلامی (1870 و 1830) فراهم کرد.

وی در انتها افزود: در حال حاضر ریکاوری قیمت در یک ساختار ساید و بعضا با نوسانات مثبت محدود دور از انتظار نیست. البته باید توجه داشته باشیم که محدوده 1860- 1870 به عنوان مهم‌ترین ناحیه مقاومتی پیش‌روی قیمت قرار دارد و معتبرترین حمایت پیش‌رو در محدوده 1810-1800 است. بنابراین چگونگی واکنش احتمالی قیمت به این نواحی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.