خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۵۸۷۵

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۹ اسفند ۱۴۰۱

قیمت دلار مبادله‌ای امروز 9 اسفند 1401

قیمت دلار مبادله‌ای امروز 9 اسفند 1401 از سوی بانک مرکزی اعلام شد قیمت مبادله‌ای نوسان بسیار زیادی دارد. این در حالی است که یکی از اهداف مرکز مبادله‌ای ارز و طلا ساماندهی و جلوگیری از افزایش قیمت دلار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا رقم 43 هزار و 92 تومان را نشان می‌داد و بیش از 400 تومان نسبت به روز یکشنبه افزایش داشت و هم‌اکنون قیمت دلار اسکناس در این مرکز، در حالی که هنوز حدود دو ساعت به بازگشایی بازار باقی است، رقم 43 هزار و 337 تومان را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب با وجود اینکه قیمت‌های درج‌شده در مرکز مبادله بسیار پایین‌تر از قیمت دلار توافقی و بازار آزاد است، اما در روند افزایش روزهای اخیر خود را حفظ کرده است.
از دیروز (8 اسفند) تابلوهای مربوط به قیمت یورو و قیمت درهم امارات نیز به مرکز مبادله اضافه شد. هم‌اکنون در سایت این مرکز قیمت یورو حدود 45 هزار و 890 تومان و قیمت درهم امارات نیز 11 هزار و 800 تومان درج شده است.

با توجه به نرخ‌های دیروز این دو ارز در مرکز مبادله، قیمت یورو 437 تومان و قیمت درهم نیز حدود 67 تومان نسبت به دیروز افزایش داشته است.

رشد ریزِ دلار در مرکز مبادله ایران

دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا 43 هزار و 92 تومان کشف شد. این قیمت دیروز (7 اسفند) 42 هزار و 680 تومان بود؛ امروز اسکناس آمریکایی در این مرکز حدود 412 تومان افزایش داشته است.

گفتنی است از ابتدای راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت دلار هزار و ۳۹۲ تومان رشد داشته است، این رشد کمتر از یک هفته گذشته رخ داده است.

دیروز قیمت درهم امارات و یورو نیز در تابلو مرکز مبادله ثبت شد. یورو با قیمت ۴۵ هزار و ۴۵۲ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۷۳۳ تومان قیمت‌گذاری شد.

افزایش اختیارات بانک مرکزی تصویب شد

شب گذشته جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رئیس جمهوری و سران سه قوه برگزار شد. در این نشست، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم، با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد.

متعاقب این خبر معامله‌گران معتقد بودند اجرای سناریو نوسانگیری بازارساز از بازار ارز در روزهای گذشته تقویت شده و احتمال ریزش قیمت مانند سال ۹۷ بالاست.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز روند باثباتی داشت. دلار هرات با قیمت ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد، دلار سلیمانیه ۵۷ هزار و ۲۵۰ تومان شد و درهم امارات نیز با قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد. فعلا دلار هرات با اختلافی اندک پرچمدار بازارهای همسایه است.

پایان یکه‌تازی دلار
در همین راستا هومن مقراضی مشاور مالی و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه روند صعودی قیمت دلار رو به پایان است گفت:«ارزش دلار در هر کشوری بر مبنای قدرت خرید و تورم محاسبه می‌‌شود و بر اساس تورم سال ۱۴۰۰ تا دی ماه ۱۴۰۱ قیمت واقعی دلار، با خطای ۱۰ درصد باید حدود ۳۵ هزار تومان باشد. این پیش‌بینی بر اساس تورم گذشته‌نگر است و ما باید به تورم گذشته نیز توجه کنیم، بنابراین انتظارات تورمی را نیز باید در نظر گرفت.»

این تحلیلگر اقتصادی با تاکید براینکه قیمت دلار می‌تواند تا حد زیادی تورم سال آینده را پیش‌خور کند ابراز عقیده کرد:«وضعیت کشور از نقطه نظر تحریم‌ها تفاوت زیادی با یک یا دو سال پیش نکرده است، چه بسا در دوره بایدن تحریم‌ها سبک‌تر هم شده‌اند و میلیاردها دلار منابع بلوکه شده ایران، به آرامی آزاد شده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.