خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۶۴۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی روند انس جهانی طلا و رویدادهای پیش روی بازار

بررسی روند انس جهانی طلا و رویدادهای پیش روی بازار

نوسانات انس جهانی طلا در دامنه قمیتی 1 هزار و 930 دلار الی 1 هزار و 970 دلار ادامه یافت و در نهایت طلای جهانی در محدوده 1 هزار و 960 دلار هفته را به پایان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته گذشته داده‌های تورمی ایالت متحده (CPI) نشان داد، شاخص بهای مصرف کننده از 4.9 درصد به 4 درصد در بعد سالیانه کاهش یافته است و مطابق انتظار و آنچه قبل‌تر اشاره شده بود، تصمیمات اعضای بانک مرکزی متاثر از این گزارش در نهایت به توقف چرخه انقباضی انجامید، به‌طوری که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نرخ بهره را در روز چهاشنبه بدون تغییر در محدوده 5.25 ثابت نگه داشت.

همچنین شاخص اطمینان مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان نشان از عدم تغییر انتظارات تورمی در بلند مدت داشت. از این رو، دلار در برابر رقبا تضعیف و طلای جهانی با نوسانات مثبتی همراه شد.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی روند قیمت انس جهانی طلا و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

حاجی‌احمدی در ادامه عنوان کرد: همزمان با رویدادهای بازار، علاوه بر بیانه FOMC، آقای جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالت متحده امریکا به پایبندی کامل فدرال رزرو به تعهد خود جهت تحقق اهداف تورمی و مهار کامل آن اشاره کردند و افزودند که کاهش نرخ بهره تنها زمانی مناسب خواهد بود که تورم کاهش یابد و با لحنی هاوکیش خاطر نشان کردند که هیچ یک از اعضا انتظار کاهش نرخ‌ها را پایان سال نداشتند.

وی ادامه داد، از این رو با توجه به خروجی‌های Economic Projection و دات پلات، پیش بینی‌ها پیرامون نرخ نهایی بهره از 5.1 به 5.6 تا پایان سال 2023 افزایش یافت. بنابراین سرمایه‌گذران بایستی به این موضوع توجه ویژه‌ایی داشته باشند که برخلاف نزدیک شدن به انتهای چرخه انقباض پولی، احتمالا با توجه به رویکرد داده محور فد شاهد مدتی صرف زمان، جهت ارزیابی بانک‌مرکزی امریکا پیرامون تاثیرات عملکردی در راستای تدوین سیاست‌های آتی باشیم و در ادامه، سال آینده رویکرد انبساطی و معکوسی را نظاره‌گر باشیم.

وی افزود: به صورت کلی همانطور که قبل‌تر اشاره شده بود با در نظرگرفتن سناریوهایی نظیر نگرانی پیرامون کند شدن اقتصاد و ریسک نکول یا توقف پایدار انقباض پولی و سیاست‌های معکوس، همراه با افزایش سطح تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه مورد مناقشه تایوان و اوکراین و …، همگی محرک‌های قوی در جهت افزایش تقاضا برای طلا در میان‌مدت و بلند‌مدت است. بنابراین مادامی که تغییرات اساسی و محسوسی در متغیرها و مفروضات ایجاد نشود می‌توان اذعان کرد در میان‌مدت و بلندمدت چشم انداز انس جهانی صعودی است.

رویدادها و شاخص‌های مهم اقتصادی در هفته پیش‌رو عبارت است از: شاخص مدیران خرید ( PMI ) در بعد ماهیانه بخش تولید و خدمات در آمریکا و اظهار نظر اعضا FOMC که در این میان احتمالا فعالین بازار به نظرات اعضا از جمله رئیس فدرال رزرو توجه ویژه‌ایی خواهند داشت.

نمودار قیمت طلا

نمودار قیمت انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

روند تکنیکال طلای جهانی

در ادامه و بر اساس سناریوهای پیشین، این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: از منظر تکنیکی همچنان نوسانات در یک فضای ساید در جریان هستند و در حال حاضر مهم‌ترین محدوده حمایتی در ناحیه 1940-1930 دلار و مهم‌ترین محدوده‌های مقاومتی پیش رو انس در ناحیه 1980-1970 دلار قرار دارند. بنابراین خروج نمودار از تراکم به منزله مشخص شدن جهت قیمت در کوتاه مدت خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.