کد مطلب: ۸۲۷۵۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کانون صرافان ایران از خدمات جدید صرافی‌ها رونمایی کرد

کانون صرافان ایران از خدمات جدید صرافی‌ها رونمایی کرد

همایش کانون صرافان ایران با حضور نمایندگان صرافی‌های کشور و برخی از مقامات عالی به منظور هم‌اندیشی اعضا و رونمایی از محصولات تولیدی برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حبیب الله یادروج، قائم‌مقام کانون صرافان کشور در این همایش گفت: «کانون صرافان در یک سال گذشته علاوه بر وظایف ذاتی خود اقدام به طراحی تعدادی نرم‌افزار و بازطراحی سایت و اپلیکیشن کانون صرافان کرده است.» وی افزود: «سایت کانون صرافان در یک سال گذشته بازدید 100 برابری را تجربه کرده است. این مورد باعث شد تا کانون به این فکر بیفتد که زیرساخت‌ها را به‌روز کند.»

طراحی 3 لایه سرویس خدمات صرافی‌ها

یادروج عنوان کرد: «طراحی سه لایه سرویس خدمات صراف‌ها به سایت ما اضافه شده است. یکی از نکات مثبت این سایت سیستم صرافی‌هاست و به جزئیات فعالیت آنها می‌پردازد. در این سیستم در واقع کانون به جای صرافان هزینه تبلیغات را می‌پردازد. پروفایل صرافان در این سیستم کامل می‌شود. مثلا یک صرافی وجود دارد که می‌خواهد فقط لیر معامله کند؛ همه این موارد در سایت ثبت می‌شود و مشتری می‌تواند آن را مشاهده کند.»

به گفته قائم‌مقام کانون صرافان کشور، سیستم صرافی‌یاب این نرم‌افزار به گونه‌ای است که مشتری می‌تواند با جستجوی اختصاصی به صرافی ورود کند. خدماتی هم به آن اضافه شده است مثل رزرو قطعی ارز و خدمت بدون صف.

یادروج در بیان کرد: «آن‌گونه که ما جستجو کرده‌ایم تعداد زیادی از صرافی‌ها به دلایل متنوع سایت ندارند، اما یکی از دلایل آن می‌تواند برخورد نیروی انتظامی در سال‌های اخیر با صرافی‌ها و سایت‌هایی باشد که اعلام قیمت می‌کرده‌اند و با آنها برخورد قضایی صورت گرفته است.

قائم‌مقام کانون صرافان کشور گفت: «صرافان می‌توانند اطلاعات را به همکاران ما ارائه دهند و سایت خود را بالا بیاورند؛ همچنین نگهداری و تبلیغات آن به عهده کانون است.»

به گفته یادروج همچنین با این سرویس صرافان به صورت آنلاین نامه‌های مورد نظر خود را برای کانون ارسال می‌کنند. از این پس نیز کانون به صورت سیستمی به بانک متصل است و مکاتبه‌ای را که با کانون انجام شود کانون می‌تواند به‌‌طور مستقیم برای بانک مرکزی ارسال کند.

وی افزود: «تست‌های گرم این سیستم تا آخر تیرماه انجام می‌شود و پس از آن مکاتبات همکاران به وسیله این سیستم انجام می‌شود.»

رونمایی از سیستم حسابدار صراف

یادروج عنوان کرد: «سیستم سوم، سیستم حسابدار صراف، نرم‌افزاری در حوزه مالی و حسابداری ویژه صرافان است که تمام نیازهای صرافی‌های در حوزه مالی و مالیاتی را پاسخگو است. این سیستم همیشه جزو آرزوهای مدیران کانون صرافان بوده است. یکی از امکانات ویژه این نرم‌افزار آن است که این سیستم دارای کدینگ مورد تایید بانک مرکزی است.»

پروژه سکه صراف چیست؟

قائم‌مقام کانون صرافان کشور ادامه داد: «پروژه آخر پروژه سکه صراف است. سکه صراف سکه‌ای است که کانون صرافان ضرب می‌کند و 12 پارامتر امنیتی دارد.» وی افزود: «صراف‌ها با این سیستم می‌توانند خدمات ویژه‌ای به مشتریان ارائه دهند و به دلیل درج اسم صرافی روی پلمب در اصالت سکه هنگام بازگشت مطمئن باشند.»

حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی؟

شهاب ابراهیم قربانی رئیس شورای عالی کانون صرافان هم در این همایش گفت: «از اواخر بهمن‌ماه بود که قیمت دستوری سامانه نیما فشار آورد و کسانی که با قیمت توافقی معامله می‌کردند از دور خارج شدند.»

وی افزود: «این را چندین بار به بانک مرکزی و نهادهای دیگری اعلام کردیم؛ پیگیری به جایی رسید که 22 فروردین بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرد که هر کس به این بحث‌ها ورود پیدا کند متخلف شناخته می‌شود!»

رئیس شورای عالی کانون صرافان خبر داد: «به زودی قرار است در تیرماه بازار حواله مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شود و به این ترتیب سامانه نیما به احتمال زیاد برچیده خواهد شد.»

به این ترتیب همایش کانون صرافان حاوی خبر مهمی بود مبنی بر اینکه سامانه نیما در آستانه انحلال قرار رفته است. او البته در مصاحبه‌ای، این اظهارات را به‌گونه‌ای دیگر مطرح کرد.

قربانی در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: « استفاده از کلمه انحلال برای سامانه نیما چندان درست نیست و تا کنون چنین موضوعی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است و درست‌تر این است که مقرر شده از این به بعد مرکز مبادله ارز و طلا جایگزین سامانه نیما شود، اما ممکن است سامانه نیما منحل نشود و بخش کوچکی از حواله‌جات خود را عرضه کند.»

رئیس شورای صرافان ادامه داد: «گرچه در ماه‌های گذشته سامانه نیما نقش چندانی ایفا نکرده است، اما نمی‌توان از واژه انحلال برای آن استفاده کرد البته مقرر شده حواله‌های ارزی از سامانه‌های دیگر مانند نیما بیرون بیاید و در قالب پلتفرم مرکز مبادله عرضه شود. در واقع همان اتفاقی که چندی پیش برای بازار متشکل ارزی اتفاق افتاده برای سامانه نیما نیز تکرار خواهد شد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.