خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۳۰۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت طلای جهانی / آینده بازارها در دست فدرال رزرو

پیش بینی قیمت طلای جهانی / آینده بازارها در دست فدرال رزرو

سوال مهمی که این هفته انس طلای جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد این است که آیا معامله‌گران شاهد آخرین افزایش نرخ بهره پس از 16 ماه خواهند بود یا سیاست‌های انقباضی باز هم ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پاسخ به سوال مهمی که این هفته پیش روی سرمایه‌گذاران و معامله‌‎گران انس طلای جهانی است می‌تواند مسیر احتمالی آینده قیمت دارایی‌ها را مشخص کند. جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو در این هفته و ارزیابی مجدد چشم‌انداز نرخ بهره روز جاری، ساعت 21:30 دقیقه به وقت تهران برگزار خواهد شد.

هفته گذشته رویکرد احتیاطی سرمایه‌گذاران با توجه به نزدیک شدن به موعد جلسه فدرال رزرو، سطح عرضه‌ها در طلای جهانی را بالا برده بود. در نتیجه قیمت آن در مسیر کاهشی قرار گرفته بود.

علت بازگشت شاخص دلار (DXY)

در مقابل، دلار مقداری از ریزشی که تجربه کرده بود را جبران کرد و توانست وضعیت بهتری را ببیند. برای یافتن علت، باید فاکتورهای بنیادین اقتصاد آمریکا را بررسی کرد. دیتای خرده فروشی آمریکا هفته گذشته در سطح 0.2 درصدی منتشر شد. این داده در بعد رئال (real) با کاهش همراه بود اما در قسمت control group یا همان core retail sales که آن قسمت از خرده فروشی آمریکا است که روی GDP می‌تواند اثر بگذارد، با رشد 0.6 درصدی و بهتر از انتظارات گزارش شد.

از طرفی بازار با آگاهی از کاهش تورم در آمریکا، کانادا و سایر کشورها هنوز با دیدگاه فدرال رزرو مبنی بر اصرار به افزایش نرخ بهره مواجه است. از این رو دلار بخشی افت شدید خود را جبران کرد و شاخص دلار به سطوح بالاتر از 100 واحد بازگشت.

هفته گذشته داده‌هایی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که در میان آن‌ها توجه به داده‌های بخش تولیدی نیویورک و فیلادلفیا خالی از لطف نیست. در گزارش بخش تولیدی فیلادلفیا عدد منفی 13.5 منتشر شد. انتظار مارکت از عملکرد فیلادلفیا در بخش تولید عدد منفی 10 بود. این شاخص (manufacturing business outlook survey) توسط فدرال رزرو فیلادلفیا منتشر می‌شود.

داده‌های منتشر شده توسط این نهاد مالی نشان از وضعیت نامطلوب این بخش دارد. با این حال پیش بینی همراه با این گزارش، حاکی از انتظارات برای افزایش جهشی رشد تولید است.

افزایش نرخ بهره برای آخرین بار پس از 16 ماه؟

در حال حاضر آن‌طور که از صحبت‌های اعضای فدرال رزرو در هفته‌های گذشته مشخص است، عموما افزایش دو مرحله‌ای (یک بار در جولای و یک پله دیگر در دسامبر امسال) را مناسب می‌دانند. بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادی، مارکت انتظار دارد فدرال رزرو در جلسه امشب نرخ بهره خود را 0.25 درصد افزایش داده و به محدوده 5.25 الی 5.5 درصد برساند.

سیر کاهشی تورم ایالات متحده که در حال حاضر در محدوده 3 درصدی قرار گرفته، سرمایه‌گذاران را به سمت انتظارات احتیاطی از سوی فدرال رزرو سوق داده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران فعلا احتمال کمی را در افزایش نرخ‌های بهره پس از ماه جولای متصور هستند.

در صورتی که بیانیه سیاست‌گذاری فدرال رزرو یا جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه، نسبت به نرخ تورم کمتر از حد انتظار چشم پوشی نماید و به نیاز افزایش بیشتر نرخ بهره اشاره نماید، این مسئله می‌تواند به‌عنوان یک غافلگیری برای بازار تلقی شود؛ در نتیجه، بازدهی ایالات متحده می‌تواند افزایش یافته و باعث فشار فروش در طلای جهانی شود.

بنابراین سرمایه‌گذاران حتما بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که لحن و دیدگاه رئیس بانک مرکزی ایالات متحده و نیز بیانیه سیاست‌های پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برای تمامی بازارهای مالی در سراسر جهان بسیار پر اهمیت خواهد بود و انتظار می‌رود این هفته احتمالا مارکت با نوسانات شدید و سنگینی همراه باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.