کد مطلب: ۸۴۶۳۴۷

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دستگاه‌های امنیتی به تخلفات صرافی ها ورود کنند

دستگاه‌های امنیتی به تخلفات صرافی ها ورود کنند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعدادی از صرافی ها با فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز منجر به ایجاد تلاطم ارزی در بازار می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فعالیت‌های غیر مجاز بعضی از صرافی ها گفت: تعدادی از صرافی‌ها با فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون خرید سهمیه ارز کارت ملی افراد و فروش آن در بازار منجر به ایجاد تلاطم ارزی می‌شوند.

شهباز حسن‌پور بیگلری افزود: هم‌چنین این صرافی ها با خرید حواله ارزی بعضی از افراد با قیمتی بالاتر از ارز نیمایی و فروش در بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا و فعالیت‌های غیر رسمی و غیرقانونی دیگر، موجب ایجاد تلاطم در بازار ارز می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: این عملکرد به این معناست که تعدادی از صرافی ها علاوه بر فعالیت‌های رسمی خود یک سری فعالیت‌ها و درآمدزایی‌های غیر رسمی و غیرقانونی هم برای خود دست و پا کرده‌اند که به اقتصاد ضربه می‌زند.

حسن‌پور تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های بانکی، نقل و انتقال پول نیز از طریق صرافی ها انجام می‌شود و بعضا شاهد هستیم که صرافی ها با سوءاستفاده از فضای تحریمی، کارمزد بالاتر از نرخ قانونی و رسمی را برای انجام نقل و انتقال پول از فعالان اقتصادی دریافت می‌کنند که منجر به افزایش قیمت‌ کالاهای وارداتی خواهد شد.

وی افزود: این گونه اقدامات و فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز بعضی از صرافی ها باعث شده تا یک بازار غیر رسمی و غیرقانونی ارز در کشور ایجاد شود که باعث آسیب زدن و ایجاد نوسان در بازار رسمی ارز کشور می‌شود، بنابراین بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با چنین صرافی‌های غیر مجاز و متخلف با جدیت برخورد کنند.(ایسنا)

مجوز برخی صرافی ها باطل شد

چند روز پیش مدیر اداره نظارت بر مؤسسات پولی غیر بانکی با اشاره به تخلفات اخیر برخی از صرافی ها گفته بود:‌ دریافت مبالغ مازاد بر آنچه که در سامانه‌های ارزی به عنوان نرخ رسمی مطرح است در برخی از صرافی ها اتفاق افتاده است.

مدیر اداره نظارت بر مؤسسات پولی غیر بانکی با تشریح تخلفاتی که منجر به ابطال مجوز برخی از صرافی ها شده است افزود: از مهم‌ترین تخلفاتی که منجر به ابطال یا تعلیق مجوز فعالیت برخی از صرافی‌ها شده است می‌توان به خروج سرمایه صرافی، استفاده از حساب‌های شخصی در عملیات صرافی، عدم فعالیت طولانی مدت، عدم فروش ارز ظرف مهلت سه روز کاری، عدم ثبت عملیات صرافی در سامانه‌های بانک مرکزی، خودداری از خرید و فروش ارز، فعالیت بسیار کم و عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی اشاره نمود.

کریمی با اشاره به تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی در بانک مرکزی تصریح کرد: براساس تدبیری که در بانک مرکزی انجام شده، کمیته رسیدگی به تخلفات پولی و ارزی تشکیل شده که نهادهای ذیربط از جمله نمایندگان مراجع محترم قضایی، پلیس امنیت اقتصادی، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این کمیته حضور دارند و با تمام ظرفیت نسبت به شناسایی متخلفین بازار ارز در دو حوزه صرافی ها و مشتریان صرافی ها اقدام می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی ضمن تقدیر از صرافی‌هایی که عملکرد مناسبی داشته‌اند تاکید کرد: در شرایط تحریمی کشور صرافی‌های مجاز و قانونمند نقش مهمی در انجام امور ارزی کشور دارند و بانک مرکزی نسبت به این دسته از صرافی‌ها نگاه حمایتی داشته و با توجه به پیاده‌سازی سیستم رتبه‌بندی در آینده نزدیک، برای این دسته از شرکت‌ها امتیازاتی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خداییش هر وقت ما رفتیم صرافی برای ارز سهمیه‌ای میگن تموم شد همه رک خودشون به دلال ها می فروشن واقعا تو این مملکت نظارت نیست