کد مطلب: ۸۴۹۹۱۴

عیار طلا کاهش می‌یابد؟/ تلاش سمت عرضه برای جبران کاهش قدرت خرید متقاضیان

عیار طلا کاهش می‌یابد؟/ تلاش سمت عرضه برای جبران کاهش قدرت خرید متقاضیان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز گذشته در نشست با خبرنگاران، از پیشنهاد کاهش عیار طلا با توجه به کاهش قدرت خرید مردم خبر داده است. حالا این سوال مطرح است که چنین طرحی تا چه میزان جدی است و آیا مورد استقبال مردم به‌عنوان متقاضیان طلا قرار می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وجود طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸ در بازار، آن را تکذیب کرد و گفت: «اینکه طلا با عیار پایین وارد بازار شده را تکذیب می‌کنم. هر چند صحبت‌هایی با مسئولان برای تولید طلا با عیار پایین‌تر برای کاهش قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید انجام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.»

ممنوعیت تولید طلای کمتر از ۱۸ عیار

در همین راستا محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر و رئیس سابق صنف طلا و جواهر کشور در این خصوص گفت: «متولی تعیین عیار طلا در کشور سازمان ملی استاندارد است. طبق قانون این سازمان، فروش و تولید طلا کمتر از ۱۸ عیار برای بازار داخلی ممنوع است.»

وی در ادامه توضیح داد: «زمانی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور بودم موضوع کاهش عیار طلا در کشور پیشنهاد شده بود. به دلیل اینکه قیمت مصنوعات طلا پایین‌تر دربیاید، طلا با عیار ۱۴ و ۱۰ تولید و به فروش برسد. این در حالی بود که در سال‌های گذشته همه تلاشمان این بود که عیار طلای کشور را مانند کشورهای مترقی این حوزه مانند ایتالیا، ترکیه،‌کره و امارات در بیاوریم و عیار طلای کشور بالا برود.»

وی افزود: «به همین دلیل با اقدامات صورت‌گرفته در سال‌های گذشته این تلاش به نتیجه رسید و سازمان ملی استاندارد حداقل عیار طلای کشور را ۱۸ تعیین کرد. بنابراین هر گونه تغییری در عیار طلای کشور نیز باید از سوی این سازمان باشد.»

مخالفت ۸۵ درصدی مردم با کاهش عیار طلا

کشتی‌آرا با اشاره به اینکه تولید طلای کمتر از ۱۸ عیار برای صادرات منعی ندارد خاطرنشان کرد: «واحدهای تولیدی می‌توانند به درخواست کشور سفارش‌دهند و برای صادرات، طلای کمتر از ۱۸ عیار تولید کنند.»

وی به سابقه اقدامات و بررسی‌های صورت گرفته توسط اتحادیه طلا و جواهر کشور برای تعیین عیار طلا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: «در سال‌های قبل توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نظرسنجی با هزینه اتحادیه طلا و جواهر کشور انجام شد. در همین راستا پرسشنامه‌هایی نیز تهیه و در مناطق ۲۲ گانه تهران برای نظرسنجی توزیع شد.»

این مقام صنفی سابق درباره نتایج آماری این نظرسنجی گفت: «بیش از ۸۵ درصد مردم راضی نبودند که عیار استاندارد طلای کشور کاهش پیدا کنند. زیرا معتقد بودند ارزش طلای کشور کاهش پیدا می‌کند. بنابراین چون عموم مردم مخالف بودند ما چنین کاری را نکردیم و الان هم اگر بخواهد اتفاقی بیافتد باید سازمان ملی استاندارد تصمیم بگیرد.»

گفتنی است در ایران و کشورهای خاورمیانه، طلا با عیار بالا پرطرفدارتر است و معمولا مصنوعات طلا با عیار 18، 22 و 24 عرضه می‌شود. در کشورهای اروپایی و آمریکایی اما عموما استقبال از طلا با عیار پایین‌تر مانند 14، 12، 10 بیشتر است. در ایران به‌ویژه اما از طلا با عیار 18 استقبال می‌شود در حالی که طلا با عیار 24 نیز عرضه می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه کردید با کشور چقدر پول بی ارزش طلا همه جا ۲۴ عیار شما میخایید عیار بیارید پایین باشه بچسبید به حجاب درست میشه همه چی خاک بر سرتان

  • داوری

    سلام
    بهتراست با دو عیار متفاوت عرضه شود تا افراد با قدرت خرید پایین تر تیز بتوانند خریداری نمایند

  • حامی

    طلای کمترازهیجده عیارهیچ ارزش وزیبایی ودرخششی نداره اگه بالا هم ببرن بهتره چه فایده ای داره مردم یه عالمه طلای اشغال وبیرنگ وروجمع کنن تازه هیجده شم پی ازچندسال کارکردن مات میشه من باعیاربالاتروترجیح میدم