کد مطلب: ۸۵۶۸۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

نحوه گرفتن دینار اربعین / چگونه برای خرید ارز اربعین اقدام کنیم؟

نحوه گرفتن دینار اربعین / چگونه برای خرید ارز اربعین اقدام کنیم؟

سفرهای اربعین آغاز شده و متقاضیان خرید ارز برای این سفر می‌توانند تا چهاردهم شهریور برای دریافت دینار دولتی اقدام کنند. باید اشاره داشت که امسال بانک مرکزی برای سفر اربعین به جای دلار، دینار عراق را به متقاضیان تخصیص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارز مسافرتی اربعین به عنوان کمک‌هزینه و با هدف تسهیل و ترویج سفر به عراق برای مراسم اربعین تخصیص داده می‌شود. در سال‌های گذشته این ارز عموما در قالب دلار آمریکا تخصیص داده می‌شد اما امسال به دلیل کمبود منابع دلاری کشور از یک سو و تلاش بانک مرکزی برای کنترل معاملات و قیمت دلار، دینار عراق را به این سفر اختصاص داده است.

برای دریافت این ارز، سرپرستان خانوار با استفاده از مدارک هویتی خود و اعضای خانواده می‌توانند نسبت به خرید دینار اربعین اقدام کنند. فروش دینار همچنین به زائران بالای پنج سال، حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریال است، صورت می‌گیرد.

باید اشاره داست که خرید دینار اربعین، محدودیتی در خرید سهمیه ارز مسافرتی سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند. گفتنی است بر اساس اعلام قبلی بانک مرکزی، فروش دینار اربعین تنها به زائرانی انجام می‌شود که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و مجوز خرید ارز را هم دارند.

نحوه خرید دینار اربعین

برای خرید دینار اربعین، متقاضی باید ابتدا در سامانه سماح ثبت نام کند تا بتواند کد رهگیری بگیرد و این کد رهگیری به تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود. باید توجه داشت که برای افراد ۵ تا ۱۸ سال ورود با شماره تلفن همراه والدین یا دیگر اعضای خانواده امکان‌پذیر خواهد بود.

پس از آن، متقاضی می‌تواند با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی بانک‌های عامل و وارد کردن اطلاعات شخصی، کد رهگیری اخذ شده از سامانه سماح و مقدار دینار درخواستی تا سقف ۲۰۰ هزار دینار (ضریب ۵۰ هزار دینار) نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کند

پرداخت وجه ریالی از هر یک از کارت‌های بانکی عضو شتاب به نام شخص متقاضی امکان‌پذیر است. برای افراد ۵ تا ۱۸ سال پرداخت از کارت به نام والدین یا اعضای خانواده امکان‌پذیر است؛ توجه به این نکته ضروری است که شماره تلفن همراه وارد شده در هنگام عضویت بله با کارت بانکی وارد شده در مرحله قبل باید متعلق به یک شخص باشد. پس از این مرحله متقاضی موفق به دریافت شناسه فروش به صورت یک پیام تحت عنوان رسید تراکنش خواهد شد.

بعد از این مرحله، متقاضی می‌تواند با مراجعه به شعبه و با در دست داشتن اصل کارت ملی هوشمند (برای افراد ۵ تا ۱۸ سال اصل شناسنامه)، گذرنامه معتبر یا برگه تردد اربعین و ارائه شناسه فروش نسبت به دریافت ارز اقدام کند. گفتنی است سرپرست خانوار می‌تواند با در دست داشتن مدارک هویتی دیگر اعضای خانواده (صرفاً همسر و فرزندان) ارز خریداری شده اعضای خانواده را دریافت کند.

کدام بانک ها دینار اربعین عرضه می‌کنند؟

طبق اعلام بانک مرکزی متقاضیان می‌توانند برای گرفتن دینار اربعین به شعب منتخب بانک تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.