کد مطلب: ۸۵۸۴۳۵

کاهش قیمت دینار در بازار غیررسمی

کاهش قیمت دینار در بازار غیررسمی

معاون بین‌الملل بانک مرکزی با تاکید بر کاهش نرخ ارز دینار در بازار غیررسمی در ایام اربعین، گفت: تاکنون نزدیک به ۶۷۰ هزار نفر ارز اربعین دریافت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: امسال برای اولین بار شاهد کاهش قیمت دینار در بازار غیررسمی در ایام اربعین حسینی بودیم.

کریمی با تأکید بر این موضوع گفت: خوشبختانه امسال استقبال خوبی از خدمات ارائه‌شده توسط بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز اربعین از سوی زائرین انجام شد و می‌توان گفت کلیه زائرانی که در این ایام از مرز خارج شدند ارز اربعین خود را دریافت کرده‌اند.

کاهش ۴ هزار تومانی قیمت دینار

وی با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی برای توزیع ارز اربعین در سال جاری افزود: بانک مرکزی امسال در حوزه ارز اربعین مداخله خوبی انجام داد و با تجهیز به‌موقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای اولین بار در ایام اربعین قیمت دینار کاهش پیدا کرد، به‌طوری که قبل از شروع توزیع ارز اربعین یک‌هزار دینار عراق معادل 36 هزار تومان بود و در زمان حاضر صرافی‌هایی هستند که حاضرند با نرخ 32 هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند و البته نرخ بانک مرکزی 31500 تومان است.

کریمی تأکید کرد: بنابراین یک مداخله مفید توسط بانک مرکزی در زمینه پایین آوردن نرخ غیررسمی رخ داد و در حالی که نرخ بازار غیررسمی همیشه در زمان اوج تقاضای اربعین بالا می‌رفت امسال کاهش نرخ رقم خورد.

وی ادامه داد: علت این امر هم ورود به‌موقع و تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه توزیع ارز اربعین بود که حدود یک ماه قبل دستورالعمل 11 بندی در این زمینه را به حوزه‌های ذی‌ربط در بانک مرکزی و شبکه بانکی ابلاغ کرد که همه پیش‌بینی‌ها اعم از اینکه توزیع ارز حتماً به‌صورت دینار باشد در آن قید شده بود.

کریمی تصریح کرد: رئیس‌ کل بانک مرکزی تأکید داشتند که دلارزدایی از همین توزیع ارز اربعین باید کلید بخورد چرا که توزیع عرض اربعین به‌شکل دلار با راهبرد بانک مرکزی در زمینه دلارزدایی تناقض داشت و خوشبختانه منابع دیناری در کشور به‌خوبی و به‌موقع تجهیز شد و از آن‌جا که زائرین و گردشگران عراقی زیادی در طول سال به ایران مراجعه می‌کنند و ارز خود را عرضه می‌کنند، خوشبختانه از این منابع استفاده خوبی انجام گرفت.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی اضافه کرد: این اتفاق گام خوبی برای شروع دلارزدایی واقعی بود که مردم به‌عینه آن را مشاهده و لمس کردند چراکه اگر دلار توزیع می‌شد زائران باید آن را در عراق تبدیل می‌کردند که مشکلاتی در این زمینه برای هموطنان ایجاد می‌شد.(تسنیم)

نحوه خرید دینار اربعین

برای خرید دینار اربعین، متقاضی باید ابتدا در سامانه سماح ثبت نام کند تا بتواند کد رهگیری بگیرد و این کد رهگیری به تلفن همراه متقاضی ارسال می‌شود. باید توجه داشت که برای افراد ۵ تا ۱۸ سال ورود با شماره تلفن همراه والدین یا دیگر اعضای خانواده امکان‌پذیر خواهد بود.

پس از آن، متقاضی می‌تواند با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی بانک‌های عامل و وارد کردن اطلاعات شخصی، کد رهگیری اخذ شده از سامانه سماح و مقدار دینار درخواستی تا سقف ۲۰۰ هزار دینار (ضریب ۵۰ هزار دینار) نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.