کد مطلب: ۸۷۲۱۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قیمت طلا سقوط کرد؟ / قدرت‌نمایی دلار در برابر انس طلای جهانی

چرا قیمت طلا سقوط کرد؟ / قدرت‌نمایی دلار در برابر انس طلای جهانی

انس طلای جهانی، هفته گذشته در برابر چشم‌انداز هاوکیش فدرال‌رزرو، انعطاف‌پذیر بود. با این وجود قیمت طلا در بحبوحه افزایش ارزش دلار و افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به شدت آسیب دید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انس طلای جهانی در روز جمعه جهش متوسطی را تجربه کرد اما در نهایت کاهشی بیش از چهار درصد را طی جریان معاملات هفتگی تجربه کرد. تحولات سیاسی در ایالات متحده، نظرسنجی‌های ISM PMI و گزارش مشاغل سپتامبر می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث انس طلای جهانی شود.

رویدادهای تاثیرگذار هفته گذشته

سنتیمنت محافظه‌کارانه بازار در ابتدای هفته به دلار کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند و فضای حرکتی برای نوسانات مثبت انس طلای جهانی را محدود کرد.. شرکت توسعه‌دهنده املاک و مستغلات "اورگراند" که به شدت بدهکار و مقروض است، روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل ادامه تحقیقات در مورد زیرمجموعه اصلی داخلی خود یعنی شرکت گروه املاک و مستغلات "هنگدا"، قادر به پرداخت بدهی جدید نیست. این رخداد باعث شد این شرکت برنامه بازسازی بدهی خود را به تعویق بیندازد و باعث افت شاخص‌های سهام جهانی شود.

داده‌های ایالات متحده در روز سه‌شنبه نشان دادند که احساسات مصرف‌کننده در ماه آگوست به وخامت خود ادامه داده و شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس از 108.7 در ماه اوت به 103 در سپتامبر کاهش یافت. شاخص انتظارات مصرف‌کننده این نظرسنجی نیز از 83.3 به 73.7 کاهش یافت. در همین حال، عدم پیشرفت در مذاکرات بودجه ایالات متحده، نگرانی‌ها در مورد تعطیلی دولت ایالات متحده و تأثیر منفی احتمالی آن بر رتبه اعتباری ایالات متحده را افزایش داد.

پس از اینکه سنا لایحه‌ای را برای جلوگیری از تعطیلی در روز سه‌شنبه ارائه کرد، کوین مک‌کارتی، سخنگوی حزب جمهوری‌خواه گفت: اگر لایحه شامل محدودیت‌های مرزی و مهاجرت نباشد، از این لایحه حمایت نخواهد شد. فروش اوراق قرضه در حالی ادامه یافت که طرفین از هم جدا بودند و بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین سطح خود از سال 2007 به بالای 4.6 درصد رسید.

در نتیجه، قیمت طلا در اواسط هفته به کاهش ادامه داد. هنگامی که انس طلای جهانی به زیر 1900 دلار رسید، فروشندگان فنی وارد عمل شدند و طلا به ضعیف‌ترین سطح خود از ماه مارس به زیر 1870 دلار سقوط کرد.

تضعیف طلا در برابر دلار

در همین حال، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) تأیید کرد که تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) با نرخ سالانه 2.1 درصد افزایش یافته است. این مهم با برآورد قبلی مطابقت داشت و مطابق با انتظارات بازار بود. داده‌های دیگر از ایالات متحده نشان داد که 204 هزار درخواست برای اولین بار برای دریافت مزایای بیکاری در هفته منتهی به 23 سپتامبر وجود داشته است. اگرچه دلار یک اصلاح نزولی انجام داد و شاخص‌های اصلی وال‌استریت بخشی از زیان هفتگی را در روز پنجشنبه پاک کردند، بن‌بست تأمین مالی اجازه داد بازده 10 ساله نزدیک به بالاترین حد چند ساله باقی بماند و طلای جهانی را وادار کرد به سطوح پایین‌تری نفوذ کند.

BEA دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا در روز جمعه اعلام کرد، تورم در ایالات متحده که با تغییر در شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) اندازه‌گیری می‌شود، از 3.4 درصد در ژوئیه به 3.5 درصد در ماه آگوست به صورت سالانه افزایش یافت. مهمتر از آن، شاخص قیمت سالانه Core PCE، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، 3.9 درصد افزایش یافت.

این داده‌ها با انتظارات تحلیلگران مطابقت داشت و نتوانست واکنش قابل توجهی در بازار ایجاد کند. با این حال دلار برای یافتن تقاضا تلاش کرد زیرا جو بازار در آستانه روزهای آخر هفته بهبود یافت و انس طلای جهانی بخش کوچکی از زیان هفتگی خود را پاک کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.