کد مطلب: ۸۹۳۱۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم آذر و پاییز ۱۴۰۲ / بورس، افت بازارهای مالی را جبران کرد

بازدهی بازارها در هفته چهارم آذر و پاییز 1402 / بورس، افت بازارهای مالی را جبران کرد

در حالی که هفته پایانی آذر، بازارهای مالی با بازدهی منفی بسته شدند اما بورس رشد بازدهی داشت. این هفته تجارت‌نیوز بازدهی بازارهای مالی را در سه ماه پاییز و یک ماه آذر بررسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین هفته پاییز امسال بازدهی بازارهای مالی با افت ارزش مواجه شد؛ اما بازار سهام رشد بازدهی داشت. 

Screenshot 2023-12-21 at 4.12.06 PM

بازارهای مالی تحت تاثیر ثبات قیمت دلار در روندی خنثی قرار داشتند و رشد طلای جهانی نیز نتوانست بر روند بازار طلا و سکه اثر افزایشی بگذارد. روز گذشته قیمت دلار با افت محدود ۲۰۰ تومانی پس از ۷۵ روز به کریدور ۴۰ هزار تومانی سقوط کرد؛ اما امروز روند بازار افزایش محدودی داشت و این اسکناس در کف کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

فعالان بازارهای مالی رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم را عامل بی‌جانی معاملات می‌دانند. آنها معتقدند خواست سیاست‌گذار حفظ محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومانی برای دلار است و این فریز ارزش، سایر بازارها را نیز در انجماد فرو برده است. 

در گزارشی که روز گذشته پژوهشکده پولی و بانکی که ذیل بانک مرکزی فعالیت می‌کند، منتشر کرد، اعلام شد که حجم خالص دارایی‌های این نهاد پولی از ۶۸۲ همت در اسفند سال گذشته به نزدیکی ۴۹۳ همت در پایان تابستان سال جاری رسیده است. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی شامل ارز‌های کشورهای مختلف و دارایی‌هایی مانند ساختمان‌ها در خارج ازکشور هستند. برخی عمده علت این کاهش را در نتیجه دخالت بانک مرکزی در بازار ارز به منظور کنترل نرخ دلار می‌دانند. اینکه بانک مرکزی تا چه زمانی قادر خواهد بود با ارزپاشی بازارهای مالی را کنترل کند و فنر فشرده دلار که بخش دولتی همواره آن را کتمان می‌کند، کی رها می‌شود، مشخص نیست. اما کارشناسان اقتصادی این جامپ ارزی را خیلی دور نمی‌دانند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۳ تا امروز ۳۰ آذر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۳۵۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی در مدت یاد شده داشته است. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار تومان بسته شد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۷۰ درصدی داشت.

Screenshot 2023-12-21 at 4.23.07 PM

علاوه بر آن از ۳۰ آبان تا امروز ۳۰ آذر، اسکناس دلار بازدهی منفی ۰.۳۰ درصدی داشته است. این اسکناس در مدت مشابه ماه گذشته با قیمت ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله می‌شد و در یک ماه اخیر در کف کانال ۵۰ هزار تومانی در تلورانس قیمتی ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نوسان داشت. 

با وجود این، اسکناس دلار در 3 ماهه پاییز  رشد بازدهی داشته است. دلار یک مهر امسال با قیمت ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شد اما درست ۱۵ مهر و با شروع درگیری در منطقه خاورمیانه به کریدور ۵۰ هزار تومانی صعود کرد. در مدت یاد شده دلار بازدهی ۱.۳۲ درصدی و رشد قیمتی ۶۵۰ تومانی داشته است.

قیمت طلا

امروز ۳۰  آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید و با کاهش ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی منفی ۰.۷۰ درصدی داشت.

Screenshot 2023-12-21 at 4.19.09 PM

اما برخلاف دلار قیمت طلا در یک ماه آذر رشد بازدهی ۱.۷۷ درصدی و افزایش قیمتی در حدود ۵۰ هزار تومان داشته است.

همچنین در 3 ماهه پاییز امسال یعنی از یک مهر تا امروز ۳۰ آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش قیمت ۱۴۸ هزار تومانی بازدهی مثبت ۶.۳۹ درصدی داشت. این رشد قیمت در بازار طلا ناشی از نوسانات افزایشی انس جهانی طلا است. در نخستین روز مهر سال جاری هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت دو میلیون و ۳۱۷ هزار تومان معامله شده است.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل یک دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۱.۱۶ درصدی داشت. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۹ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و افت قیمت ۳۴۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. 

قیمت سکه امامی ۳۰ آبان رقمی بالغ بر ۲۸ میلیون و ۷۶۴ هزار تومان بود. این قطعه در یک ماه اخیر به واسطه نوسانات افزایشی طلای جهانی رشد بازدهی ۱.۷۳ درصدی و رشد قیمت ۵۰۰ هزار تومانی داشته است. همچنین در سه ماهه پاییز نیز بازدهی سکه رشد ۵.۸۶ درصدی داشته و در مدت یاد شده، یک میلیون و ۶۲۱ هزار تومان گران شده است. روز اول مهر سکه امامی با قیمت ۲۷ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان معامله شده است.

بورس

بررسی معاملات بازار سهام در این هفته نشان می‌دهد شاخص کل در این هفته توانست 2.42 درصد افزایش ارتفاع دهد و از دو میلیون و 158 هزار واحد به دو میلیون و 221 هزار واحد برسد. البته رشد سهام شرکت‌های کوچک بازار به اندازه شاخص‌سازها نبود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در این هفته 1.23 درصد افزایش داشت و از 752 هزار واحد به 761 هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام در چهار روز معاملاتی این هفته به طور میانگین، روزانه 9 میلیارد و 675 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل 6 هزار و 372 میلیارد تومان را رقم زد. در مجموع نیز حدود 364 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.   

بیشترین بازدهی هفته چهارم آذر

30  آذر

اگر معاملات بورس در هفته چهارم آذر 1402 بررسی شود مشخص می‌کند که سهام کسعدی توانست در این هفته با رشد 22 درصدی بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ارمغان بیاورد و به قیمت 956 تومان برسد. گفتنی است کسعدی در چهار روز از این هفته در طرف مثبت نوسان معامله شد و همین موضوع سبب رشد نسبتا خوب این سهم شد.

همچنین نطرین و وبهمن نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی خوبی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم طی هفته چهارم آذرماه به ترتیب 17 و 14 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته نطرین به قیمت 1741 و وبهمن به 518 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته چهارم آذر 

30 azar

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری که واتی با کاهش 17 درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کرد. گفتنی است واتی در حال حاضر در تراز 943 تومانی قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح 839 تومان است.

همچنین سجام نیز دیگر سهمی بود که با کاهش 13 درصدی، بیشترین کاهش را در هفته چهارم آذرماه به ثبت رساند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.