حجم ویدیو: ۲۰.۱۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۳۲ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چگونه در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

پیشتر در جوابتو به این سوال پاسخ داده بودیم که آیا بهتر است طلا بخریم یا صندوق طلا. در این قسمت از سلسله برنامه‌های جوابتو به این سوال پاسخ می‌دهیم که «چگونه می‌توان در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کرد؟»

به گزارش تجارت‌نیوز، صندوق‌های طلا از ابزارهای نسبتا جدید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند که به طور مشخص در اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به معنای دیگر، خرید واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی توسط افراد، درست مانند خرید طلای فیزیکی از بازار طلا و سکه است. بر همین اساس، بازدهی این صندوق‌ها هم با بازار فیزیکی طلا و سکه مقایسه می‌شود.

همان‌طور که از نام و مشخصات صندوق‌های طلا پیداست، سرمایه‌گذاری در این حوزه از طریق بازار سرمایه میسر است. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌های طلا مانند سرمایه‌گذاری در انواع دیگر صندوق‌های بازار سرمایه، داشتن کد بورسی الزامی است. دارا بودن کد بورسی امکان خرید و فروش این صندوق‌ها را فراهم می‌کند.

این صندوق‌ها نیز مانند شرکت‌های بازار سهام، تحت عنوان نمادهای مشخصی در بازار قابل معامله هستند. برای خرید و فروش نماد صندوق‌های طلا کافی است سرمایه‌گذار از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های عضو بورس کالا برای خرید اقدام کند.

متقاضی برای خرید واحدهای صندوق های طلا باید ابتدا وارد حساب خود شود. سپس از قسمت جستجو، نام یکی از صندوق های سرمایه گذاری را وارد کرده و از لیست نمایش داده شده، نماد مورد نظر را انتخاب کند. با این کار به صفحه مربوطه هدایت شده و سرمایه‌گذار می‌تواند به تعداد دلخواه، واحدهای این صندوق را خریداری کند.

باید اشاره داشت که یکی از مهمترین فاکتورها برای سرمایه‌گذاری، میزان بازدهی سرمایه است. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد، بازار طلا و سکه طی ماه‌های اخیر بازدهی ویژه‌ای نصیب سرمایه‌گذاران خود نکرده است اما نگاهی به عملکرد صندوق‌های طلای بازار سرمایه در نیمه نخست سال حاکی از آن است که بازدهی این صندوق‌ها عموما یا مثبت بوده یا منفی کمتری نسبت به «بازدهی منفی» سکه داشته‌اند. 

یکی از دلایلی که صندوق‌های طلا را از سکه  طلای فیزیکی جلو انداخته است، سرمایه‌گذاری متنوع این صندوق‌هاست. صندوق‌های طلا برای پوشش ریسک سرمایه گذاری همواره بخشی از منابع خود را در اوراق قرضه، اوراق مشتقه و سپرده‌های با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌کنند. به این ترتیب این صندوق‌ها می‌توانند بخشی از ریسک‌ها و نوسانات قیمتی در بازار فیزیکی طلا و سکه را پوشش دهند.

با این حال باید توجه داشت که در اغلب مواقع، صندوق‌ها و بازار فیزیکی هم‌پای هم یا با فاصله بسیار کم از یکدیگر حرکت می‌کنند و بازدهی آنها تفاوت عددی زیادی با هم ندارد. اما در همین نقطه، مزایای صندوق‌ها از جمله نقدشوندگی بالا و کارمزد کمتر، جذابیت صندوق‌های طلا را در برابر طلای فیزیکی بالا می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.