کد مطلب: ۸۹۳۷۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته نخست دی ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت بازار طلا در بی‌تحرکی دلار

بازدهی بازارها در هفته نخست دی 1402 / بازدهی مثبت بازار طلا در بی‌تحرکی دلار

بازدهی بازارها این هفته هر سه روند افزایشی، کاهشی و خنثی را داشت. در نخستین هفته دی، رشد انس جهانی طلا بازدهی طلای داخلی را صعودی کرد؛ دلار بدون درصدی تغییر، معامله شد و بورس با بازدهی منفی بسته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز بازدهی بازارها در هفته نخست زمستان هر سه روند را داشت. بازار طلا در پی رشد انس جهانی این فلز گرانبها، در روند افزایشی قرار گرفت و بازدهی طلا و سکه رشد داشت. با وجود اینکه قیمت دلار این هفته به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد اما در این محدوده دوام زیادی نداشت و در نهایت، هفته را در کف کریدور ۵۰ هزار تومانی پشت سر گذاشت.

معامله‌گران بازار ارز، رشد تقاضا را عامل اصلی در برگشت قیمت دلار به کریدور بالاتر می‌دانند. هر چند در شرایط رکود تورمی، تقاضا به حداقل رسیده اما باز هم کریدور ۴۰ هزار تومانی برای عده‌ معدودی که سرمایه در اختیار دارند جذاب است.

Screenshot 2023-12-28 at 3.18.07 PM

این هفته مطابق ماه گذشته اخبار سیاسی به بازارها خط نداد و ادامه سیاست‌ فریز ارزی دولت، بازارهای مالی را مدیریت کرد. کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی می‌دانند. آنها معتقدند با وجود اینکه نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد که قیمت دلار به پله‌های پایانی کریدور ۴۰ هزار تومانی برگرداند اما تمایلی نیز به عقب‌نشینی قیمت در کریدور مذکور ندارد.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۳۰ آذر تا امروز هفتم دی نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی بدون تغییر و با همان آخرین قیمت هفته گذشته این هفته را به پایان رساند. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار تومان بسته شد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته درصدی تغییر قیمت نداشته است.

قیمت طلا

امروز هفتم دی، هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۵۰۶ هزار تومان رسید و با رشد ۴۱ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۱.۶۶ درصدی داشت.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۷۷ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۴۳ دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی رشد بازدهی ۰.۸۰ درصدی داشت. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۹ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان به کار خود پایان داد و رشد قیمت ۲۳۵ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

چالش این هفته بازار طلا در کشور، مساله ثبت اطلاعات صنف طلا در سامانه مودیان مالیاتی بود. موضوعی که منجر به اعتراض و تعطیلی بعضی طلافروشی‌ها در برخی از شهرها از جمله تهران شد. به نظر می‌رسد این مساله در توافق با صنف طلا و سازمان امور مالیاتی با گرفتن مهلت ثبت اطلاعات فعلا رفع شده است.

بازدهی بورس

معاملات نخستین هفته دی‌ماه نیز به پایان رسید و کندل هفتگی شاخص‌های بازار سهام بسته شد. به این ترتیب شاخص کل و شاخص هم‌وزن طی این هفته به ترتیب 1.48 و 0.8 درصد پایین آمدند. در حال حاضر شاخص کل زیر مقاومت دو میلیون و 200 هزار واحدی نوسان می‌کند و تا زمانی که این سطح شکسته نشود، روند صعودی جدید آغاز نمی‌شود.

لازم به ذکر است اصلاح فعلی بازار نیز به واسطه برخورد شاخص کل با سطح بوده است. به این ترتیب باید گفت شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته حدود 1.48 درصد کاهش داشت و از سطح دو میلیون و 210 هزار واحد به دو میلیون و 177 هزار واحد رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن نیز در این هفته با نزول 0.8 درصدی همراه شد و از تراز 761 هزار واحد به 755 هزار واحد رسید. از طرفی باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین، روزانه هشت میلیارد و 880 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش خردی معادل پنج هزار و 271 میلیارد تومان را رقم زد.

بیشترین بازدهی هفته اول دی‌ماه

بیشترین بازدهی

بررسی معاملات بورس در هفته اول دی‌ماه 1402 نشان می‌دهد که سهام زماهان توانسته است در این هفته با رشد 29 درصدی بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ارمغان بیاورد و به قیمت 1365 تومان برسد. گفتنی است زماهان در پنج روز این هفته در طرف مثبت نوسان معامله شد و همین موضوع سبب رشد نسبتا خوب این سهم شد.

همچنین خلنت و شتوکا نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی خوبی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم طی این هفته به ترتیب 26 و 25 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته خلنت به قیمت 2407 و شتوکا به 1286 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته اول دی

کمترین بازدهی

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری که وکادو و چنوپا با کاهش 14 درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کردند. گفتنی است وکادو در حال حاضر در تراز 733 تومانی قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح 651 تومان است. همچنین چفیبر نیز دیگر سهمی بود که با کاهش 12 درصدی، بیشترین کاهش را در این هفته به ثبت رساند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.