خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم دی ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت بازارهای مالی در افت شاخص بورس

بازدهی بازارها در هفته دوم دی 1402 / بازدهی مثبت بازارهای مالی در افت شاخص بورس

بازدهی بازارهای مالی این هفته مثبت شد. دومین هفته دی را دلار متاثر از اخبار نامساعد روزهای اخیر طوفانی به پایان رساند و در کریدور ۵۰ هزار تومانی یک پله رشد داشت. افت شاخص بورس بازدهی بازارها را در روندی نامتوازن قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت در بازارهای مالی طی هفته دوم دی متاثر از اخبار سیاسی دو روند متفاوت داشت. شروع هفته دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی ثابت بود و در ادامه با رشد پلکانی افزایشی شد؛ اما افزایش قیمت اسکناس دلار در پایان هفته با رشد ۶۵۰ تومانی در کریدور ۵۰ هزار تومانی یک پله پیش‌روی کرد.

Screenshot 2024-01-04 at 4.38.05 PM

اخبار مرتبط با حادثه کرمان در روز گذشته روند باثبات قیمت در بازارهای مالی را برهم زد. متعاقب رشد دلار بازار طلا نیز صعودی شد.

در دومین هفته دی بورس همانند هفته گذشته با بازدهی منفی بسته شد.

این هفته برخلاف هفته‌های گذشته اخبار سیاسی به بازارها خط داد؛ اما سیاست‌ فریز ارزی بانک مرکزی همچنان پابرجاست و بازارهای مالی را مدیریت کرد.

کارشناسان اقتصادی ارزش ذاتی دلار را که در ماه گذشته بازه ۶۰ هزار تا ۶۱ هزار تومان بود را با یک پله صعود یعنی محدوده قیمتی ۶۲ هزار تومان در نظر می‌گیرند.

به اعتقاد آنها اگر قیمت را در میانه کانال ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم و فاصله آن را با ارزش ذاتی محاسبه کنیم به گپ ۲۰ درصد و حباب منفی می‌رسیم که معمولا دلار این فاصله را قبول نمی‌کند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از هفتم تا امروز ۱۴ دی نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با رشد بازدهی    ۱.۲۵ درصدی این هفته را به پایان رساند. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان بسته شد.

قیمت طلا

امروز ۱۴ دی هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و با رشد ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۲.۴۱ درصدی داشت. در هفته دوم دی هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۱ میلیون و ۱۲۲ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۴۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۳۲ دلار افت قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی رشد بازدهی ۳.۴۴ درصدی داشت. این قطعه در روز جاری با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان به کار خود پایان داد و رشد قیمت یک میلیون و ۱۴ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

امروز قیمت سکه امامی با ۵۰۲ هزار تومان افزایش به قیمت ۳۰ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی در سطح ۲۶  میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله امروز قیمت نیم‌سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۱۶ میلیون. ۳۴۰ هزار تومان، ربع‌ سکه با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی روی رقم ۱۰ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان و سکه گرمی با رقم ۶ میلیون تومانی معامله شدند.

بورس

کندل هفتگی شاخص کل در دومین هفته از دی‌ماه 1402 نزولی بسته شد تا اصلاح بازار سهام عمیق‌تر شود. بررسی معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی پنج روز کاری با افت بیش از یک درصدی روبه‌رو شده است.

این شاخص از دو میلیون و 177 هزار واحد در ابتدای هفته به دو میلیون و 155 هزار واحد رسید. اما این روند برای شاخص شرکت‌های کوچک و متوسط بازار متفاوت بود؛ به صورتی که شاخص هم‌وزن در این هفته با رشد 0.17 درصدی از 755 هزار واحد به 756 هزار واحد رسید.

هم‌راستا با پایین آمدن ارتفاع شاخص کل، ارقام حجم و ارزش معاملات خرد نیز در این هفته کاهش داشتند. به نحوی که بازار سهام در هفته دوم دی‌ به طور میانگین روزانه هشت میلیارد و 140 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل 4788 میلیارد تومان را رقم زده است. از سمت شاخص ورود و خروج پول حقیقی نیز پیام‌های مثبتی به بازار سهام مخابره نشد. طوری‌که این شاخص خروج 914 میلیارد تومان پول حقیقی را طی این هفته نشان می‌دهد.

بیشترین بازدهی هفته دوم دی

 بازدهی

بررسی معاملات بورس در هفته دوم دی‌ماه 1402 نشان می‌دهد که سهام ساینا توانسته است در این هفته با رشد 36 درصدی بیشترین بازدهی را  به ثبت برساند و به ارزش 6710 تومان معامله شود.

ثباغ و داتام نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که این دو سهم طی این هفته به ترتیب 33 و 27 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته ثباغ به قیمت 1050 و داتام به 197 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی هفته دوم دی

کمترین بازدهی

در طرف مقابل، ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ طوری‌که کمرجان و وآتوس با کاهش 24 و 23 درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کردند. کمرجان در حال حاضر در تراز 908 تومانی قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح 805 تومان است.

همچنین کساپا نیز دیگر سهمی بود که با کاهش 17 درصدی، بیشترین کاهش را در این هفته به ثبت رساند. حال باید دید پس از نوسانات بازارها که از بعد از ظهر روز گذشته آغاز شد، این سهام در بازگشایی بورس در روز شنبه چه واکنشی به اتفاقات روز گذشته خواهند داشت؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.