خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۵۶۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم دی ۱۴۰۲ / سکه از رشد بازدهی باز ماند

بازدهی بازارها در هفته چهارم دی ۱۴۰۲ / سکه از رشد بازدهی باز ماند

هفته پایانی دی روزهای پرتلاطمی برای بازارهای مالی بود. بازدهی بازارهای در هفته اخیر به ترتیب در دلار، طلا و بورس مثبت شد؛ اما قیمت سکه تحت تاثیر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران با افت بازدهی همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ در چهارمین هفته دی موضوع حمله موشکی سپاه به برخی مواضع تروریستی در منطقه بازارهای داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بازار ارز و بورس واکنش صعودی نسبت به این رخدادها نشان داد.

Screenshot 2024-01-18 at 2.51.17 PM

در مدت مذکور قیمت دلار به شکل شارپی روند صعودی را در پیش گرفت و امروز با خبر حمله نظامی پاکستان به سراوان روند افزایشی قیمت این اسکناس شتاب بیشتری گرفت.

تحلیلگران اقتصادی موضوع رخدادهای هفته اخیر که از شب سه‌شنبه آغاز شد را تاثیرگذارترین عامل در نوسانات بازار می‌دانند. با این وجود برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر تلاش‌های سیاست‌گذار نبود دلار به راحتی در محدوده ۵۶ هزار تومانی پیشروی می‌کرد و متعاقب آن سایر بازارهای نیز آرایش افزایشی به خود می‌گرفت.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۱ تا امروز ۲۸ دی نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با رشد بازدهی ۴.۳۷ درصدی این هفته را به پایان رساند. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۳ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

قیمت طلا

امروز ۲۸ دی هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و با رشد ۷۸ هزار و ۹۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۳.۰۲ درصدی داشت. در هفته چهارم دی هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۱۱ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۲ دلار افت قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی بازدهی منفی ۰.۱۷ درصدی داشت. این قطعه در روز جاری با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۵۵ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

امروز قیمت سکه امامی با ۱۳۵ هزار تومان کاهش به قیمت ۳۱ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی با کاهش ۷۰ هزار تومانی در سطح ۲۸  میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله امروز قیمت نیم‌سکه و ربع‌ سکه هر یک افزایش ۵۰ هزار تومانی داشتند و به ترتیب با قیمت ۱۷ میلیون و ۹۹۰ و ۱۰ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی با رقم ۶ میلیون و پنج هزار تومانی معامله شد و افزایش پنج هزار تومانی داشت.

بورس

بازار سهام این هفته شاهد نقش‌آفرینی قیمت دلار بود. رشد قیمت دلار در نیمه نخست هفته و ورود به کانال 53 هزار تومانی، بازار سهام را در مسیر صعودی قرار داد و تنور معاملات را داغ کرد.

با این حال، با سرکوب قیمت دلار در روز میانی هفته از سوی بانک مرکزی، که با تکیه بر سیاست ارزپاشی و خبردرمانی صورت گرفت، بازار سهام هم افت کرد و در فاز احتیاط فرو رفت. حتی پس از حملات سپاه پاسداران به مقر گروهک‌های تروریستی در عراق، سوریه و پاکستان که منجر به بازگشت دوباره قیمت دلار به کانال 53 هزار تومانی شد، بازار سهام جان نگرفت و در همان فاز احتیاط باقی ماند تا در نهایت، آخرین هفته دی‌ماه را در فضایی اصلاحی به پایان برساند.

بازدهی شاخص‌ها در آخرین هفته دی‌ماه

شاخص کل بورس در چهارمین هفته دی‌ماه از سطح دو میلیون و 170 هزار واحدی به ارتفاع دو میلیون و 185 هزار واحدی رسید و بازدهی 0.7 درصدی ثبت کرد. شاخص کل این هفته تحت تاثیر معاملات سهام دلاری تقویت شده بود که البته در آخرین روز معاملاتی هفته از این اهرم شارژ استفاده نکرد.

این هفته با افزایش توجه معامله‌گران به نمادهای صادرات‌محور و دلاری، بازار نمادهای کوچک و متوسط کساد شد و شاخص هم‌وزن بازدهی منفی ثبت کرد. با این حال، در آخرین روز هفته، بازار روی مدار سهم‌های کوچک چرخید تا شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه مثبت باشد.

شاخص هم‌وزن در این هفته از 763 هزار و 200 واحد به 762 هزار و 340 واحد رسید و بازدهی منفی 0.11 درصدی ثبت کرد.

حجم و ارزش معاملات خرد

این هفته، حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به طور میانگین، 9 میلیارد برگه سهم بود. در همین حال، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد نیز پنج هزار و 450 میلیارد تومان بود.

این هفته همچنین 750 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد.  

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.