کد مطلب: ۸۹۷۰۳۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته دوم بهمن ۱۴۰۲ / پیشتازی بازارهای مالی در کنار افت بورس

بازدهی بازارها در هفته دوم بهمن 1402 / پیشتازی بازارهای مالی در کنار افت بورس

بازارهای مالی در دومین هفته بهمن بازدهی مثبت داشت؛ اما بورس از این رشد قیمت جا ماند. این هفته قیمت دلار جهش قابل توجهی داشت و طلا پرچمدار بیشترین رشد قیمت شد. معامله‌گران، رشد ارزش دلار را دلیل افت شاخص‌های بازار سهام عنوان می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در دومین هفته بهمن همانند هفته گذشته با رشد قیمت در بازارهای مالی و افت شاخص بورس بسته شد. در هفته اخیر ریسک‌های سیاسی افزایشی بود و موضوع گسترش تنش در منطقه خاورمیانه مورد توجه معامله‌گران قرار داشت.

Screenshot 2024-02-01 at 2.35.30 PM

 کارشناسان، مسائل بنیادی اقتصادی و سیگنال‌های نامساعد سیاسی را دلیل شکل‌گیری روند صعودی و جامپ ارزی قیمت دلار و بازار طلا در بیش از دو هفته اخیر می‌دانند. به اعتقاد آنها فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی، حباب منفی زیاد این اسکناس و افزایش خروج سرمایه از کشور موضوعاتی است که رشد قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال را رقم زده است.

در روزهای اخیر سیاست‌گذار سعی کرده است با اقداماتی نظیر پیش فروش خودرو به بهانه دهه فجر، برگزاری چهار حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارزی ایران، افزایش نرخ بهره بانکی و اخبار مربوط به ضرب سکه‌های بدون تاریخ و ارزپاشی بازارهای مالی را مدیریت کند.

تحلیلگران بازارهای مالی محدوده قیمتی ۵۶ هزار تومانی را منطقه تعادلی قیمت اسکناس دلار می‌دانند و معتقدند این قیمت فرصت‌های شیرینی را برای خرید فراهم می‌آورد.

لیدری دلار برای افزایش قیمت

بررسی بازدهی قیمت دلار از چهارم تا امروز ۱۲ بهمن نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با رشد بازدهی ۵.۴۲ درصدی و افزایش قیمت سه هزار تومانی این هفته را به پایان رساند.

طلا پرچمدار رشد بازدهی شد 

روز پنجشنبه ۱۲ بهمن هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۹۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و با رشد ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۶.۵۴ درصدی داشت. در هفته دوم بهمن هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۶۶۸ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۷ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۳ دلار رشد قیمت داشته است.

کمترین بازدهی سهم سکه شد

در هفته اخیر سکه امامی رشد بازدهی ۱.۸۶ درصدی داشت. این قطعه در روز جاری با قیمت ۳۳ میلیون و ۵۰۳ هزار تومان به کار خود پایان داد و رشد قیمت ۶۱۱ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی با رشد ۶۰ هزار تومانی در سطح ۳۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله روز جاری نیم‌سکه با قیمت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی ایستاد.

سرکوب دلاری معاملات بازار سهام

نگاهی به معاملات بازار سهام در هفته دوم بهمن‌ماه حاکی از آن است که شاخص‌های بازار طی این هفته نزولی شده‌اند. همچنین بیشتر از یک همت پول حقیقی از بورس خارج شده است. 

بررسی معاملات هفته دوم بهمن‌ماه 1402 نشان می‌دهد شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته حدود 0.8 درصد پایین آمد و از دو میلیون و 126 هزار واحد به دو میلیون و 110 هزار واحد رسید. در طرف دیگر اما شاخص هم‌وزن طی این هفته، اندکی درجا زد؛ به نحوی که این نماگر طی این هفته از تراز 733 هزار واحد با کاهش 0.08 درصدی به 732 هزار واحد رسید.

همچنین باید گفت بازار سهام طی این هفته به طور میانگین روزانه هشت میلیارد و 220 میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزشی معادل چهار هزار و 929 میلیارد تومان را رقم زده است. همین‌طور طی پنج روز کاری این هفته حدود هزار و 32 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

بورس هفته دوم بهمن‌ماه 1402

بررسی معاملات هفته دوم بهمن‌ماه نشان می‌دهد، شاخص‌های بازار سهام در دو روز ابتدایی هفته صعودی بوده‌اند. به طوری که شاخص کل و شاخص هم‌وزن در شنبه به ترتیب 0.16 و 0.74 درصد افزایش ارتفاع داشتند. همچنین شاخص کل در یکشنبه 0.06 درصد و شاخص هم‌وزن 0.97 درصد رشد کرده‌اند.

در دوشنبه اما مسیر نماگرهای اصلی بازار تغییر کرد؛ به نحوی که شاخص کل 0.36 درصد و شاخص هم‌وزن 0.24 درصد پایین آمدند. سه‌شنبه نیز روند معاملات سهام به همین منوال بود؛ به طوری که در این روز شاخص کل 0.47 درصد و شاخص هم‌وزن 0.57 درصد کاهش ارتفاع داشته‌اند.

در روز پایانی هفته نیز این نماگرها با کاهش ارتفاع به کار خود پایان دادند و شاخص کل 0.14 درصد و شاخص هم‌وزن 0.23 درصد پایین آمدند.  

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سودسپرده بانکی سی درصدواحتمالا 34 درصدخواهدشد،عرضه سکه وشمش طلا ادامه دارخواهدبود، ورود طلا به کشورشدتخواهدگرفت، برای کسانی که طلا واردکنند مزایای بسیاردرنظرگرفته شده، طلای جهانی کاهش پیداکرده، ذخایرارزی ایران چندین برابرشده، روابط ایران باکشورهای منطقه بسیارخوب شده، دلارکم کم ازمبادلات ارزی کشورهادرحال حذف شدنه طی سه سال آینده خیلی ازکشورها ازایران به ازای کالا دلارنمی خوان بلکه ارزخودشونو می گیرن ویا مبادله کالا به کالا میشه پس کاهش ارزش دلارواقعا درراهه. به زودی محقق میشه